دوربین کانن 1 دی ایکس ام III

دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III معرفی شد – Canon 1DX MIII

دوربین کانن ۱ دی ایکس III رونمایی شد. دوربین عکاسی Canon 1DX MIII یک دی اس ال آر قدرتمند بوده و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در حد بهترین DSLR دارد. اکنون با دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳ آشنا می‌شویم.

اگرچه امروز بیشتر صحبت پیرامون دوربین بدون آینه بوده و کاربران، با اطلاع از تفاوت آن‌ها در مقایسه با DSLR یا صرفا بر اساس مطرح بودنشان، بیشتر اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند، اما شرکت کانن در نمایشگاه CES 2020 با رونمایی از محصولی بسیار قدرتمند یعنی دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III نشان داد دوربین‌های دی اس ال آر هنوز زنده بوده و از همرده‌های خود در دسته‌بندی میرورلس، حریف می‌طلبند.

دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III ترکیبی از بهترین‌ها است و تقریبا برای همه دسته‌بندی‌ها و کاربردها، از عکاسی ورزشی گرفته تا عکاسی حیات وحش و فیلم برداری حرفه‌ای و سینمایی، ایده‌آل محسوب می‌شود. دوربین ۱DX MIII مخصوصا قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برای فیلم برداری دارد، به طوری که برای ساخت تیزر تبلیغاتی ابزاری بدون رقیب است.

بدنه بزرگ دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III

پیش از همه باید گفت این یک دوربین DSLR غول‌پیکر است. در نتیجه اگر سال‌ها است با دوربین‌های بدون آینه حرفه‌ای یا مخصوصا بهترین دوربین های کامپکت حرفه‌ای کار می‌کنید، در دست گرفتن مدلی همچون کانن ۱DX یا نیکون D5 برایتان حسی عجیب خواهد بود. بدنه تقریبا تمام مکعب طراحی شده است.

دوربین کانن 1 دی ایکس ام III

بزرگ بودن بدنه دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳ بدون دلیل نیست. همه محصولات سری ۱DX دارای بدنه‌ای مقاوم بوده و قابلیت اطمینان بالایی دارند. در طراحی آن‌ها، سرعت در کانون توجه قرار داشته است. اگرچه سنسور ۲۰.۱ مگاپیکسلی دوربین از نظر رزولوشن از برخی رقبا پایین‌تر قرار می‌گیرد، اما در عوض می‌تواند با نرخ ۱۶ فریم بر ثانیه، تصاویری به صورت پیاپی ثبت کند که برای عکاسان رویدادهای ورزشی قابلیتی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

البته حین عکاسی پیاپی، دوربین صدای عجیبی تولید کرده و لرزش جزئی آن را احساس خواهید کرد، اما در هر صورت، از تماشای سرعت بالای شاتر دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III شگفت‌زده می‌شوید. در صورتی که به جای استفاده از منظره‌یاب، صحنه رو به رو را از طریق ال سی دی تماشا کنید، نرخ عکاسی پیاپی به ۲۰ فریم بر ثانیه، بدون تولید صدا، بهبود پیدا می‌کند. به شکلی کاملا تعجبی، در مقایسه با صدای قابل توجه تولید شده در زمان استفاده از منظره‌یاب، در این حالت دوربین کاملا خفه شده و هیچ صدایی شنیده نمی‌شود!

فوکوس خودکار فوق‌العاده دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳

دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III حتی در زمان عکاسی با نرخ فریمی بسیار بالا، همچنان قادر به فوکوس خودکار و ردیابی دقیق سوژه است. در اولین نگاه نزدیک به دوربین Canon 1DX MIII عملکرد سیستم فوکوس خودکار آن ما را شگفت‌زده کرد، به طوری که قادر بود با وجود شلوغ بودن محیط و جابه‌جا شدن مداوم سوژه اصلی (صورت یک فرد)، در حالت عکاسی پیاپی روی آن فوکوس کامل داشته باشد. این شرایط در زمان فیلم برداری نیز مشاهده می‌شود، پس قادر خواهید بود سوژه را بدون توجه به سرعت حرکت آن در کانون توجه قرار بدهید.

دوربین کانن 1 دی ایکس ام III

دکمه روشن کردن فوکوس خودکار (Autofocus On) در واقع یک تاچ پد بوده و به کاربر اجازه می‌دهد نقطه کانونی را روی نمایشگر جابه‌جا کند. آن را می‌توان مشابه تاچ بار روی دوربین‌های سری EOS R شرکت کانن دانست، با این تفاوت که استفاده از سیستم پیاده شده در دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳ به مراتب راحت‌تر است.

سیستم فوکوس خودکار قابل سفارشی‌سازی است و همه قسمت‌های آن را می‌توان به دلخواه تنظیم کرد. به این ترتیب فوکوس، بر اساس سلیقه و انتخاب شما، خودکار عمل خواهد کرد. سرعت جابه‌جا کردن فوکوس و مشخص کردن احتمال نیاز به تغییر فوکوس از سوژه‌ای به سوژه‌ای دیگر، تنها برخی گزینه‌های قابل پیکربندی در اینجا محسوب می‌شوند. در صورتی که گزینه Auto را انتخاب کنید، فوکوس خودکار تماما بر اساس آن چه در هر شرایط بهترین پیکربندی تلقی می‌شود، عمل خواهد کرد.

یکی از مشکلاتی که در نگاه نزدیک دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III به آن برخورد کردیم، ضعف در عملکرد حالت تمام فوکوس بود. حالت فوکوس روی یک بخش، عملکرد بدون نقصی دارد، اما وقت وضعیت را به فوکوس روی سرتاسر فریم قرار می‌دهید، در برخی مواقع، دوربین به صورت خودکار تمرکز بیشتری روی برخی قسمت‌ها قرار می‌دهد. ممکن است آن سوژه به اشتباه انتخاب شده و مورد نظر عکاس نباشد.

دوربین کانن 1 دی ایکس ام III

کانن با عرضه محصولات سری ۵D سبب شد دوربین‌های DSLR در زمینه فیلم برداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، هر چند در برخی مدل‌های اخیر این سری، یک سری قابلیت‌های مهم برای ضبط ویدیو از قلم افتاده است. این اتفاق می‌تواند به خاطر تلاش شرکت برای جلوگیری از عدم ایجاد رقابت با محصولات سری C خود، دوربین‌های مخصوص سینما، باشد. دلیل هر چه که باید، بیشتر دوربین‌های Canon از نظر رزولوشن بالا، نرخ فریمی و کیفیت ویدیو تعریف چندانی نداشته و در برخی موارد ما را ناامید کرده‌اند. این مشکل با افزودن همه قابلیت‌های مورد نیاز یک فیلم بردار حرفه‌ای به دوربینی از سری ۱DX برطرف شد.

دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III قادر به ضبط ویدیو در فرمت RAW به صورت ۱۲ بیتی و در رزولوشن ۵.۵K، با توانایی ثبت ۲۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است. برای افزایش امکان ویرایش ویدیو، ترجیح کاربر استفاده از رزولوشن ۴K در حالت ۱۰ بیتی، با نرخ فریمی ۶۰ فریم بر ثانیه و ثبت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد بود. مشکل اینجاست که برای استفاده از این حالت‌های فیلم برداری، مجبور به استفاده از پروفایل تصویر دارای کنتراست پایین CLog هستید.

اگر می‌خواهید نیاز به ویرایش ویدیو بعد از ضبط آن با دوربین دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳ را از بین ببرید، ویدیوهایی ۸ بیتی بگیرید. البته در این حالت، کیفیت ویدیو چیزی شبیه به نمونه‌های گرفته شده با دوربینی همچون سونی A7R IV خواهد بود.

دوربین کانن 1 دی ایکس ام III

با وجود نقاط ضعف جزئی که در مقایسه با ایده‌آل‌ترین حالت ممکن بیان کردیم، به جرات می‌توان گفت اکنون در بازار به سختی می‌توان رقیبی برای دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III پیدا کرد. اگر روی رزولوشن بالا تاکید نداشته و بیشتر به کیفیت زیاد در کنار قابلیت‌هایی همچون عکاسی پیاپی با نرخ بالا نیاز دارید، دوربین کانن ۱ دی ایکس ام ۳ یکی از بهترین گجت‌های کنونی به منظور ثبت تصویر محسوب می‌شود. برای فیلم برداری نیز قابلیت‌های کاملا منحصربه‌فردی توسعه پیدا کرده است، به طوری که یک قدم بالاتر از دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III به دوربین‌های تمام حرفه‌ای و صنعتی مخصوص سینما می‌رسیم.

دوربین سونی A9 II نیز قادر به عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم بر ثانیه بوده و عملکرد سیستم فوکوس خودکار آن فوق‌العاده است، اما فاقد پروفایل‌های لاگ بوده و در زمان فیلم برداری، به حالت ۸ بیتی محدود می‌شود. دوربین A7R IV عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر به ثبت می‌رساند، اما نرخ آن حین عکاسی به صورت متوالی، به ۹ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند. از نظر امکانات فیلم برداری، Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K تقریبا با دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III برابری می‌کند، اما برای عکاسی ضعیف بوده و سیستم فوکوس خودکار چندان حرفه‌ای ندارد.

به وسیله مقایسه پرچمدار جدید کانن با دوربین Panasonic S1H نیز به وضعیت مشابهی برخورد می‌کنیم؛ این دوربین پاناسونیک قابلیت‌های زیادی برای فیلم برداری در اختیارمان قرار داده و حتی تاییدیه Netflix را نیز دریافت کرده است، اما قادر به فیلم برداری در فرمت RAW نبوده و برای عکاسی، کیفیت و قابلیت‌های کمتری در مقایسه با کانن ۱DX MIII ارائه می‌کند.

از جمله بهترین پرچمداران کنونی نیکون می‌توان به Z6 و Z7 اشاره کرد که قابل ارتقا برای افزوده شدن قابلیت فیلم برداری در فرمت RAW هستند. این قابلیت تنها از طریق کابل HDMI و یک رکوردر خارجی میسر می‌شود. همچنان این دو مدل را باید از جمله رقبای نزدیک دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III دانست، اما رقابت بین دو غول دنیای دوربین، نیکون و کانن، با معرفی دوربین Nikon D6 جذاب‌تر خواهد شد. باید دید نیکون برای قد علم کردن مقابل ۱DX MIII، مدل D6 را چگونه توسعه می‌دهد. گفته می‌شود یکی از قابلیت‌های مهم آن، که در پرچمدار جدید نیکون از قلم افتاده است، پشتیبانی از سیستم تثبیت‌کنندگی داخلی محسوب می‌شود.

هیچ دوربینی همچون کانن ۱ دی ایکس ام III نمی‌تواند امکان عکاسی و فیلم برداری تمام حرفه‌ای را به صورت یکجا برایتان فراهم کند، اما برای در اختیار داشتن چنین گجتی باید ۶۵۰۰ دلار پرداخت کنید!

منبع: engadget

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی