کارت حافظه برای دوربین

راهنمای خرید کارت حافظه برای دوربین عکاسی و فیلم برداری

بهترین مموری یا کارت حافظه برای دوربین دیجیتال عکاسی و فیلم برداری کانن، نیکون، سونی و سایر را بشناسید. راهنمای خرید کارت حافظه جانبی مناسب را معرفی می‌کند.

خرید کارت حافظه یا همان مموری بلافاصله بعد از خرید دوربین عکاسی یا فیلم برداری ضروری است. برخلاف گوشی‌های هوشمند، آن‌ها فاقد حافظه ذخیره‌سازی داخلی هستند. حین انتخاب کارت حافظه برای دوربین عکاسی یا فیلم برداری با برندها و مدل‌های متنوع، در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف، رو به رو خواهید شد. اما برای گجت شما کدام یک مناسب‌تر است؟

انواع کارت حافظه برای دوربین دیجیتال

اولین و مهم‌ترین چیزی که در این راهنمای خرید به آن اشاره خواهیم کرد، انواع کارت‌ حافظه است. در بیشتر دوربین‌های دیجیتال، تنها یک درگاه میکرو اس دی کارت وجود دارد. به احتمال زیاد پیشتر با چنین کارت‌های حافظه‌ای در گوشی هوشمند خود برخورد کرده‌اید. با وجود متداول بودن، این تنها نوع کارت حافظه برای دوربین عکاسی یا فیلم برداری نیست.

در ساخت تیزر تبلیغاتی در صورتی که کارت حافظه خوبی برای دوربین فیلم برداری خود تهیه نکرده باشید، قادر به استفاده از همه ظرفیت و توانایی آن نخواهید بود. در یک دوربین عکاسی نیز استفاده از کارت نامناسب، تبدیل به تجربه‌ای دردناک خواهد شد! به عنوان نمونه می‌توان به عدم توانایی برای فیلم برداری در رزولوشن ۴K و ۸K یا عکاسی به صورت پیاپی با حداکثر توان دوربین، با وجود پشتیبانی از این قابلیت‌ها توسط سنسور، اشاره کرد.

SD Card

این نوع کارت حافظه جانبی را باید معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین دانست. بر اساس قیمت و سرعت به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اولین نسل از این نوع، همان SD استاندارد است. حافظه نسل اولیه حداکثر ۲ گیگابایت است. بعد از آن استانداردهای SDHC و SDXC، با افزایش ظرفیت، معرفی شدند. کارت‌های حافظه از نوع SDHC ظرفیتی بین ۲ تا ۳۲ گیگابایت دارند. مدل‌های SDXC از ۳۲ گیگابایت به بالا هستند.

کارت حافظه برای دوربین

از نظر سرعت باید کارت حافظه اس دی را به پنج دسته تقسیم کرد. Default Speed (سرعت پیش‌فرض) و High Speed (سرعت بالا) همراه با عرضه اولین نسل یعنی همان SD استاندارد معرفی شد. دسته‌بندی Ultra High Speed (سرعت بسیار بالا) که به طور مخفف با نام UHS شناخته می‌شود، با عرضه SDHC و SDXC پا به عرصه وجود گذاشت. گفتنی است UHS خود به سه دسته (I-II-III) تقسیم می‌شود. به این ترتیب در مجموع پنج دسته‌بندی وجود دارد.

بیشتر دوربین‌های دیجیتال امروزی دارای یک درگاه UHS-I هستند. کارت‌های حافظه اس دی یو اچ اس ۱، از سرعت انتقال ۱۰۴ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. طبق انتظار، اگر یک کارت حافظه برای دوربین مبتنی بر UHS-II یا UHS-III باشد، سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن داده خواهد داشت. درگاه پشتیبانی‌کننده از آن‌ها را در برخی دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌ای حرفه‌ای پیدا خواهید کرد. یک دوربین بدون آینه حرفه‌ای بدون شک از جدیدترین نسل پشتیبانی می‌کند.

MicroSD Card

کارت حافظه‌ از نوع میکرو اس دی را باید برادر کوچک‌تر اس دی عنوان کرد که بیشتر در گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی و فیلم برداری دیجیتالی دارای ابعاد کوچک به کار می‌رود. تقریبا بیشتر پهپاد‌ها و کوآدکوپترهای سبک وزن از کارت‌ MicroSD بهره می‌برند. از نظر دسته‌بندی و کلاس‌ها و همچنین سرعت، وضعیت یکسانی با SD دارند.

CF Card

همراه با رونمایی اولین دوربین‌های DLSR، کارت حافظه CF یا همان Compact Flash نیز معرفی شد. از نظر فیزیکی، در مقایسه با SD، ابعاد بزرگتری دارد. کارت‌های حافظه برای دوربین از نوع سی اف قدیمی، امروز بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال هنوز درگاه آن را در برخی دوربین‌های دیجیتالی پیدا خواهید کرد. حتی برخی دوربین‌های عکاسی بسیار حرفه‌ای و پرچمدار همچون ۵D MkIV و ۱DX MkII که از چند کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند، دارای یک درگاه با پشتیبانی از CF Card هستند.

کارت حافظه برای دوربین

از نظر سرعت باید آن را بین UHS-I و UHS-II از خانواده SD قرار دارد. حداکثر سرعت انتقال داده در سی اف کارت به ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. اگر دوربین دیجیتال عکاسی یا فیلم برداری شما از چنین کارت حافظه‌ای پشتیبانی می‌کند، به یک کارت‌خوان جانبی نیاز خواهید داشت، چرا که امکان اتصال مستقیمش به لپ تاپ، همانند اس دی کارت، وجود ندارد. CF Card رفته رفته در حال جایگزین شدن با CFast Card است. این نوع با وجود داشتن ظاهری مشابه، از پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کند.

CFast Card

کارت حافظه برای دوربین عکاسی از نوع سی فست در واقع نسل جدیدی از سی اف محسوب می‌شود. در آن با وجود داشتن ابعاد و طراحی یکسان، از پروتکل SATA استفاده شده است. از این پروتکل در هارد درایو سیستم‌های کامپیوتری بهره گرفته می‌شود. در نتیجه با وجود شبیه بودن و یک اندازه بودن کارت‌ها، نمی‌توان از CF Card در درگاه CFast Card یا به طور بالعکس، استفاده کرد.

کارت حافظه برای دوربین

CFast در مقایسه با CF از نظر سرعت پیشرفت چشم‌گیری داشته است. بهترین کارت حافظه جانبی سی فست موجود در بازار، قادر است با سرعت ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه داده را ذخیره کرده و برای خواندن، بازیابی کند! یکی از معروف‌ترین دوربین‌های عکاسی با پشتیبانی از کارت حافظه سی فست، Canon 1DX MkII است. از آن به طور گسترده در دوربین‌های فیلم برداری حرفه‌ای و مخصوص پخش محتوا به صورت زنده استفاده می‌شود.

XQD Card

اولین کارت حافظه برای دوربین XQD در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. ضریب شکل آن کاملا متفاوت بوده و سرعت خواندن و نوشتن داده بسیار بالایی ارائه می‌کند. درگاه آن را در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای مشاهده خواهید کرد. نیکون از سال ۲۰۱۷ به بعد، به طور گسترده از این استاندارد بهره می‌برد. به عنوان برخی دوریین‌های نیکون مجهز به درگاه کارت حافظه ایکس کیو دی باید به مدل‌های D500 ،D850 ،D5 ،Z6 و Z7 اشاره کرد.

کارت حافظه برای دوربین

CFexpress Card

کارت حافظه سی اف اکسپرس، برخلاف تصور نسل بعدی سی فست نیست. آن را باید جانشینی برای ایکس کیو دی دانست که سرعت بسیار بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات ارائه می‌کند. یکی از نکات مهم درباره آن، پشتیبانی دوربین‌های دارای درگاه XQD از کارت حافظه برای دوربین CFexpress است. به این منظور تنها به دریافت یک به‌روزرسانی نرم افزاری نیاز خواهید داشت.

کارت حافظه برای دوربین

اولین دوربین دیجیتال جدیدی که به طور انحصاری از درگاه CFexpress پشتیبانی می‌کند، Canon 1DX MkIII است. این دوربین قادر به فیلم برداری در فرمت RAW با رزولوشن ۴K است. به طور واضح برای چنین عملی، نیازمند یک حافظه با سرعت بسیار بالا هستیم.

معیارهای خرید بهترین کارت حافظه برای دوربین

تا اینجا انواع کارت حافظه را مورد بررسی قرار دادیم. این مبحث پیش نیاز قسمت کنونی بود. به منظور خرید بهترین کارت حافظه برای دوربین عکاسی خود می‌بایست به چندین فاکتور توجه کنید.

اندازه کارت حافظه برای دوربین

در یک رویداد مشخص، چه تعداد عکس با دوربین خود ثبت خواهید کرد؟ هر دوربین، بسته به فاکتورهای متعددی همچون رزولوشن سنسور، تصاویری با حجم‌های متفاوت ثبت می‌کند. به منظور خرید کارت حافظه باید به حجم عکس‌های گرفته شده با دوربین خود توجه کنید. رزولوشون، عمق بیتی و نحوه فشرده‌سازی موارد تاثیرگذار روی حجم فایل تصویر به شمار می‌روند.

حجم فایل‌ عکس‌های گرفته شده با یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی، حین عکاسی با فرمت JPG، چیزی بین ۱۰ الی ۱۵ مگابایت است. در صورت ذخیره در فرمت RAW این مقدار به ۲۵ الی ۱۵۰ مگابایت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه فرمت مورد استفاده را نیز باید مد نظر قرار داد. این حجم را ضرب در تعداد عکس‌هایی که در هر مرتبه دوری از کامپیوتر و هارد اکسترنال خود خواهید گرفت، کنید.

اگر با دوربین دیجیتال خود فیلم برداری نیز می‌کنید، محاسبات کمی پیچیده خواهد شد. اگر به طور متداول به ضبط ویدیو می‌پردازید، حین خرید کارت حافظه برای دوربین می‌بایست ظرفیت‌های بالا را انتخاب کنید.

حتی اگر دوربین عکاسی یا فیلم برداری شما تنها دارای یک درگاه کارت حافظه است، پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید یک کارت حافظه جانبی برای آن، چندین کارت با ظرفیت‌های پایین‌تر تهیه کنید. به این ترتیب در صورت گم یا خراب شدن هر یک، هر چه در چنته داشته‌اید نابود نخواهد شد. می‌توان در زمان نیاز آن‌ها را با یکدیگر تعویض کرده یا به طور همزمان، از یکی روی دیگری بکاپ بگیرید.

اگر داخل دوربین دو درگاه وجود دارد، مشکل کمتری خواهید داشت. بهتر است به طور همزمان، روی هر دو فایل‌های تصویری یا ویدیویی را ذخیره‌سازی کنید. در این صورت، از آن جایی که فایل‌های ذخیره شده روی هر دو کارت یکسان بوده و نمی‌توان بعد از پر شدن یکی، از دیگری بهره برد، باید ظرفیت را منطقی انتخاب کرد.

سرعت

پیش از همه، باید بین سرعت خواندن و نوشتن داده تمایز قائل شوید. سرعت خواندن داده، که معمولا در مقایسه با سرعت نوشتن بیشتر است، اغلب با فونتی درشت روی کارت نوشته می‌شود. البته این چیزی نیست که باید به دنبالش باشید.

در زمان خرید کارت حافظه برای دوربین سرعت نوشتن از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. این سرعت می‌تواند محدودیت‌هایی را حین هر دو عمل عکاسی و فیلم برداری برایتان اعمال کند. به عنوان نمونه اگر قرار است از قابلیت ثبت تصاویر به صورت پیاپی استفاده کنید، به کارتی با سرعت بالا نیاز پیدا خواهید کرد. عکاس‌های حیات وحش، ورزشی و تصویربرداران فیلم‌های اکشن نیز باید به این فاکتور توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این شرایط باید از سریع‌ترین کارت حافظه‌ای که دوربین شما از آن پشتیبانی می‌کند بهره ببرید.

مقاله پیشنهادی: بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش را بشناسید

نگاهی به مشخصات فنی درج شده برای دوربین خود بیندازید. حداکثر سرعت نوشتن داده روی آن ذکر شده است. حتی می‌توان این مقدار را محاسبه کرد. کافی است بیشترین حجم فایل ممکن را ضرب در بیشترین نرخ فریمی کنید. سپس کارت حافظه‌ای خریداری کنید که سرعت نوشتن داده روی آن از عدد به دست آمده بالاتر است.

ضبط ویدیو، مخصوصا در رزولوشن ۴K، نیازمند در اختیار داشتن کارت حافظه‌ای با سرعت نوشتن بالا است. توجه به نرخ بیتی در چنین وضعیتی بسیار مهم است. سرعت نوشتن داده روی کارت حافظه، باید حداقل با نرخ بیتی برابری کند. برای دریافت بهترین نتیجه، بهتر است سرعت کارت بیشتر باشد. حین خرید کارت حافظه برای دوربین فراموش نکنید سرعت، بر حسب مگابایت بر ثانیه (MB/s) نشان داده می‌شود، در حالی که به منظور نمایش نرخ بیتی از مگابیت بر ثانیه (Mb/s) استفاده می‌کنند. برای محاسبه، کافی است بدانید هر بایت برابر ۸ بیت است.

در صورتی که موارد ذکر شده در بالا شامل حالت‌های عکاسی خاص یا فیلم برداری در رزولوشن‌های بالا شامل حال شما نمی‌شود، دلیلی برای خرید کارت حافظه‌ای گران قیمت، با پشتیبانی از سرعت نوشتن اطلاعات بالا، وجود ندارد. البته خرید محصولی قابل اطمینان در هر صورت یک معیار کلیدی است.

کیفیت

از نظر قابلیت اطمینان و دوام، کارت‌های حافظه تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. این موضوع برای فرمت‌های رده بالای جدید همچون XQD یا CFast یک معضل نیست، به همین دلیل در زمان خرید کارت حافظه برای دوربین از نوع CF و SD بیشتر باید آن را در نظر گرفت.

اگر محصولی از برندهای شناخته شده خریداری می‌کنید، احتمال برخورد به مشکل بسیار پایین خواهد بود. به عنوان نمونه‌ای از سازندگان حساب پس داده در این حوزه می‌توان به Sandisk ،Lexar ،Kingston و Transcend اشاره کرد. قبل از خرید کارتی دارای برند کمتر شناخته شده، در وب سایت‌های فروش آنلاین کمی درباره آن تحقیق کنید. به عنوان نمونه امتیاز و نظراتی که کاربران در وب سایت آمازون درباره محصول مورد نظر داشته‌اند را مرور کنید.

اگر به صورت مستقیم از فروشنده‌ای معتبر خریداری نمی‌کنید، باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنید. در دسته‌بندی SD Card و MicroSD Card بیشتر به محصولات تقلبی برخورد می‌کنیم. هر کارتی، در ابتدا خیلی خوب عمل خواهد کرد، اما با گذشت زمان، شاید خیلی زود، از سرعت آن کاسته شده یا اطلاعات مهمتان را به یکباره به باد می‌دهد.

معرفی بهترین کارت حافظه برای دوربین

در ادامه، برای افرادی که به دنبال مدل‌های مشخصی هستند، مواردی را معرفی خواهیم کرد. بر اساس بررسی متخصصان عکاسی وب سایت expertphotography.com می‌توانید روی این مدل‌ها حساب کنید. با کلیک روی نام هر مدل به صفحه خرید آن از آمازون منتقل خواهید شد.

SanDisk Ultra 32GB UHS-I Class 10 SDHC Card

کارت حافظه برای دوربین

ظرفیت این کارت حافظه برای دوربین زیاد نبوده و سرعت چندان بالایی نیز ندارد. در عوض قیمت بسیار مناسبی داشته و از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است. اگر دوربین دیجیتال شما تنها دارای یک درگاه است، خرید کارتی با ظرفیت پایین منطقی‌تر خواهد بود. برای عکاسی عادی این کارت حافظه فوق‌العاده است. با توجه به قیمت مناسب محصول می‌توانید تعدادی از آن‌ را خریداری کرده و داخل کیف دوربین نگهداری کنید. قیمت نسخه ۱۶ گیگابایت، ۳۲ گیگابایتی، ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی به ترتیب ۵.۹۹ دلار، ۶.۶۰ دلار، ۱۰.۹۹ دلار و ۱۴.۹۹ دلار است. کارت از نوع SD و خانواه SDXC UHS-I است.

Sandisk Extreme Pro 32GB UHS-I Class 10 SDXC Card

کارت حافظه برای دوربین

برخلاف تصور، هنوز می‌توان به منظور انتخاب کارت حافظه برای دوربین عکاسی حرفه‌ای به نوع SD رجوع کرد. البته برای فیلم برداری حرفه‌ای، در رزولوشن، نرخ فریمی و نرخ بیتی بالا، آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. این مدل نیز در دسته‌بندی SDXC UHS-I قرار گرفته و در مقایسه با مدل بالا، سرعت بیشتری دارد. طبق مشخصات آن، برای ۴K UHD کاربردی است. قیمت نسخه ۳۲ گیگابایتی، ۶۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی به ترتیب ۱۱.۹۹ دلار، ۲۰.۶۰ دلار، ۳۷.۹۰ دلار، ۷۰.۴۲ دلار، ۱۷۹.۹۹ دلار و ۳۸۳.۵۰ دلار است. این از جمله معدود کارت‌های حافظه‌ از نوع SD با ظرفیت ۱ ترابایت است!

Lexar Professional Class 10 UHS-II

کارت حافظه برای دوربین

Lexar برندی آشنا برای عکاسان و فیلم برداران حرفه‌ای است. اگرچه این شرکت برای مدتی از بازار ناپدید شد و فعالیتش به شدت کاهش پیدا کرد، اما چند سالی است، با قدرت به بازار کارت حافظه برای دوربین بازگشته و محصولات ارزشمندی مبتنی بر تکنولوژی‌های روز در این زمینه تولید می‌کند. یکی از مموری‌های محبوب اخیر برند یاد شده، Lexar Professional Class 10 UHS-II 2000x محسوب می‌شود. در این مدل به لطف استفاده از فناوری UHS-II سرعت نوشتن داده تا ۲۶۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

برای فیلم برداری در رزولوشن فول اچ‌دی و ۴K یا ثبت عکس‌های با فرمت RAW در رزولوشن بالا، حین استفاده از این کارت حافظه دوربین مشکل نخواهد بود. یکی از کاستی‌های این مموری Lexar محدود شدن آن به نسخه‌ای ۱۲۸ گیگابایتی است، در حالی که برندهای رقیب، برای کارت‌های حافظه مبتنی بر UHS-II نسخه‌هایی با ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه عرضه می‌کنند.

از لحاظ مشخصات فنی و توانایی، یکی از مشابه‌ترین محصولات و نزدیک‌ترین رقبای مموری نام برده، SanDisk Extreme PRO SD UHS-II است. برای خرید نسخه ۳۲ گیگابایتی، ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی Lexar Professional Class 10 UHS-II 2000x از فروشگاه آمازون باید به ترتیب ۴۶ دلار، ۷۵ دلار و ۱۴۱ دلار پرداخت کنید.

Samsung PRO Endurance 64GB Micro SDXC Card

کارت حافظه برای دوربین

این کارت حافظه MicroSD برای پهپادهای دارای قابلیت فیلم برداری در رزولوشن ۴K بسیار مناسب است. اگر ظرفیت ۶۴ گیگابایتی آن را خریداری کنید، برای کل تعطیلات قادر به ضبط ویدیو با بهترین رزولوشن خواهید بود. قیمت این نسخه ۱۷ دلار است. نسخه ۳۲ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۱۱.۱۵ دلار و ۳۴.۹۹ دلار موجود است. در نظر داشته باشید اگر از کارت برای پهپاد خود استفاده می‌کنید، احتمال از دست رفتن داده وجود دارد. اگر می‌خواهید احتمال ضرردهی را کاهش بدهید، دو کارت ۳۲ گیگابایتی خریداری کرده و همواره محتوای یکی را روی دیگری بکاپ بگیرید. مدل نام برده نیز از خانواده SDXC  است.

Sony SF-G128/T1 128GB SDXC UHS-II SDXC Card

کارت حافظه برای دوربین

این کارت حافظه برای دوربین از نوع SD، برخلاف مدل‌های قبلی در دسته‌بندی SDXC-UHS II قرار می‌گیرد، به همین دلیل به منظور ضبط ویدیو با نرخ بیتی بالا می‌توان از آن بهره برد. سرعت آن بسیار بالا بوده و قابلیت اطمینان خیلی خوبی دارد. نسخه ۳۲ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی به ترتیب ۶۹ دلار و ۲۷۰ دلار است.

SanDisk Extreme PRO 64GB UDMA7 CF Card

کارت حافظه برای دوربین

حین عکاسی حرفه‌ای، به کارت حافظه‌ای با سرعت و قابلیت اطمینان بالا نیاز خواهید داشت. در دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای، که اغلب دارای دو درگاه کارت حافظه هستند، می‌توانید از این مدل در کنار یک SD Card استفاده کنید. سرعت نوشتن داده در آن به ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد، به همین دلیل نیازتان به منظور عکاسی در حالت پیاپی در رزولوشن بالا، البته در نرخ فریمی پایین، را برطرف خواهد کرد. به عنوان مثال این کارت حافظه خوبی برای دوربین حرفه‌ای همچون Canon 5D MkIII است. نسخه ۳۲ گیگابایتی، ۶۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی به ترتیب ۴۳.۲۰ دلار، ۵۹.۹۹ دلار، ۱۰۸.۹۵ دلار و ۲۰۹.۹۹ دلار قیمت دارد.

منبع: expertphotography

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی