دوربین کانن آر 5

دوربین کانن آر ۵ – Canon EOS R5 با قابلیت فیلم برداری ۸K معرفی شد

دوربین کانن آر ۵ معرفی شد. مهمترین ویژگی دوربین عکاسی و فیلم برداری کانن ای او اس آر ۵ از نوع بدون آینه یعنی Canon EOS R5 Development فیلم برداری ۸K است.

شرکت کانن مدل توسعه یافته‌ای از دوربین قدرتمند Canon EOS R را معرفی کرد. این مدل Canon EOS R5 نام گرفته است. دوربین کانن آر ۵ در دسته‌بندی پرچمداران قرار گرفته و با وجود داشتن قابلیت‌های متعدد، ویژگی حائز اهمیت و منحصربه‌فرد آن به منظور ساخت تیزر تبلیغاتی، توانایی برای فیلم برداری در رزولوشن ۸K محسوب می‌شود.

دو ماه بعد از رونمایی اولیه، شرکت Canon اطلاعات جدیدی درباره دوربین حرفه‌ای EOS R5 در اختیارمان قرار داد. این اطلاعات در قسمت به‌روزرسانی ۱ ذکر شده‌اند.

دوربین جدید کانن طبق انتظار از یک گجت حرفه‌ای مخصوص فیلم برداری و عکاسی، فول فریم است. برای نخستین مرتبه در یک دوربین کانن از قابلیت تثبیت‌کنندگی تصویر داخل بدنه (IBIS) استفاده شده است. همانطور که از روی ابعاد بدنه و با در نظر گرفتن عرضه محصول به عنوان جانشین دوربین میرورلس پرچمدار قبلی شرکت حدس زده‌اید، Canon EOS R5 نیز یک دوربین بدون آینه است.

ویژگی‌های دوربین کانن آر ۵

از مدت‌ها پیش اخباری درباره عرضه مدلی جدید از دوربین EOS R شنیده می‌شد. دوربین کانن آر ۵ یک فول فریم بدون آینه محسوب شده و دارای یک سنسور CMOS است. در حال حاضر اطلاعات ما درباره این دوربین جدید کانن محدود به موارد زیر است. آن چه فعالان عرصه ساخت تیزر تبلیغاتی را از شنیدن خبر معرفی چنین محصولی به وجد آورده، توانایی فیلم برداری ۸K به شمار می‌رود. در بررسی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا نیز از توانایی ضبط ویدیو در این وضوح به عنوان قابلیتی بسیار کاربردی یاد کردیم.

  • سنسور CMOS دوربین جدید کاملا نو بوده و به تازگی توسعه پیدا کرده است.
  •  با استفاده از شاتر الکترونیکی، توانایی ثبت پیاپی عکس در دوربین کانن آر ۵ به ۲۰ فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. حین استفاده از شاتر مکانیکی این نرخ برابر ۱۲ فریم بر ثانیه است.
  • به صورت پیش‌فرض قابلیت پشتیبانی از پلتفرم ذخیره‌سازی ابری در نظر گرفته شده است. به این ترتیب از عکس‌ها در قسمتی ایمن بکاپ تهیه می‌شود.
  • ساخت تیزر تبلیغاتی به لطف قابلیت فیلم برداری ۸K متحول می‌شود. البته در حال حاضر درباره کدک‌ها، نرخ‌های فریمی قابل تنظیم در رزولوشن‌های مختلف، نرخ بیتی و دیگر جزئیات مهم در رابطه با قابلیت‌های دوربین در زمینه فیلم برداری اطلاعاتی در دسترس نیست. همچنین درباره پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از سیستم فوکوس خودکار دوآل پیکسل (Dual Pixel Autofocus) کانن حین افزایش رزولوشن به ۸K، گزارشی منتشر نشده است.
  • یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار کاربردی دوربین کانن آر ۵ که تولیدکنندگان محتوا و فعالان ساخت تیزر تبلیغاتی مدت‌ها منتظر آن بودند، مجهز شدن به سیستم تثبیت‌کنندگی داخل بدنه یا همان IBIS محسوب می‌شود. به وسیله ترکیب سیستم تثبیت‌کنندگی داخلی با تثبیت‌کنندگی لنز، شدیدترین تکان‌ها نیز تاثیری در فیلم‌های تبلیغاتی یا در کل ویدیوهای ضبط شده نخواهند داشت!
  • دو درگاه به منظور قرار دادن کارت حافظه جانبی برای دوربین وجود دارد.

دوربین کانن آر 5

اولین محصول از دوربین‌های بدون آینه کانن از سری EOS R در اکتبر (آبان) سال ۲۰۱۸ معرفی شد. معرفی دوربین کانن آر ۵ را باید به معنی ورود پرقدرت این شرکت به دنیای دوربین‌های میرورلس دانست. تا حدود یک سال پیش، دو غول دنیای اپتیک، کانن و نیکون، کمتر در دنیای دوربین‌های بدون آینه سرمایه‌گذاری گذاری کرده و با وجود افزایش میزان طرفداران آن‌ها، همچنان روی محصولاتی از دسته‌بندی DSLR تمرکز داشتند. انتظار داریم از این پس تعداد بیشتری از محصولات این دو شرکت در زمره بهترین دوربین های بدون آینه قرار بگیرند.

کانن از مدتی قبل تلاش برای بهبود اساسی قابلیت‌ها و توان فیلم برداری در دوربین‌های خود را آغاز کرد. به عنوان نمونه باید به ضبط ویدیو در فرمت RAW به صورت ۱۲ بیتی و در رزولوشن ۵.۵K توسط دوربین کانن ۱ دی ایکس ام III اشاره کنیم، مدلی که معرفی آن به حدود دو ماه پیش مربوط می‌شود. اکنون دوربین کانن آر ۵ حداقل از نظر رزولوشن فیلم برداری پیشرفت زیادی داشته و دستگاهی ایده‌آل و بسیار قدرتمند به منظور ساخت تیزر تبلیغاتی محسوب می‌شود. متاسفانه شرکت اطلاعات جزئی‌تری درباره قابلیت‌های این مدل، در رابطه با امکانات ضبط ویدیو، در اختیارمان قرار نداده است. در صورت دریافت اطلاعات بیشتری درباره دوربین کانن آر ۵ این مطلب را به‌روزرسانی خواهیم کرد.

به‌روز‌رسانی ۱: اطلاعات جدید از دوربین Canon EOS R5

دو ماه بعد از رونمایی این دوربین پرچمدار، شرکت کانن اطلاعات بیشتری درباره آن در اختیار رسانه‌های خبری قرار داد. این شرکت طی برگزاری یک رویداد خبری کوتاه به برخی از ویژگی‌ها و مشخصات فنی دوربین کانن آر ۵ که در زمان رونمایی اولیه اخباری درباره آن‌ها در دسترس نبود اشاره کرد. این اطلاعات بیشتر به قابلیت‌های فیلم برداری EOS R5 مربوط می‌شوند؛ این اولین دوربین کانن با توانایی فیلم برداری ۸K است!

دوربین کانن آر 5

دوربین پرچمدار این شرکت قدیمی در دنیای دوربین، قادر به فیلم برداری ۸K RAW با نرخ فریمی ۲۹.۹۷ فریم بر ثانیه است. در صورتی که تمایلی به فیلم برداری در فرمت خام ندارید، از بین ۴:۲:۲ ۱۰-bit Canon Log یا ۴:۲:۲ ۱۰-bit HDR PQ یکی را انتخاب کنید. کدک هر دو آن‌ها H.265 است.

علاقه‌مندان به فیلم برداری ۴K قادر خواهند بود با انتخاب این رزولوشن، نرخ فریمی را تا حداکثر ۱۱۹.۸۸ فریم بر ثانیه در دوربین کانن آر ۵ افزایش بدهند! در صورت ضبط اکسترنال نرخ فریمی به ۵۹.۹۴ فریم بر ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد.

سازنده اعلام کرد خوشبختانه خبری از کراپ ویدیو در هر دو رزولوشن یاد شده در بالا نیست، به همین دلیل دوربین از تمام عرض سنسور در زمان فیلم برداری بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم Canon EOS R5، دسترسی فیلم بردار به سیستم فوکوس خودکار فوق‌العاده و بسیار حرفه‌ای Dual Pixel CMOS AF در زمان قرار دادن رزولوشن روی ۸K یا ۴K محسوب می‌شود.

داخل بدنه یک تثبیت‌کننده تصویر ۵ محوره قرار گرفته که قوت قلب فیلم برداران است. این سیستم در همکاری با ثبیت‌کننده تصویر اپتیکال پیاده شده در بسیاری از مانت‌های لنز RF و EF عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. در نهاید باید به پشتیبانی دوربین کانن آر ۵ از دو کارت حافظه جانبی به صورت همزمان (از نوع CFexpress و SD UHS-II) اشاره کنیم.

با توجه به تمرکز کانن روی قابلیت‌های فیلم برداری مدل EOS R5، طی کنفرانس خبری اخیر این شرکت نیز فقط به ویژگی‌های مربوط به ضبط ویدیو در این گجت اشاره شد. انتظار داریم با نزدیک شدن به زمان عرضه دوربین به بازار، اطلاعات بیشتری درباره قابلیت‌های آن در زمینه عکاسی در اختیارمان قرار بگیرد.

منبع: cinema5d

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی