دوربین بدون آینه

دوربین بدون آینه ؛ بررسی جامع و تخصصی با راهنمای خرید

دوربین عکاسی بدون آینه یا میرورلس (Mirrorless) پرکاربرد است. به مقایسه تفاوتش با دی اس ال آر (DSLR) پرداخته و یک راهنمای خرید دوربین بدون آینه ارائه می‌کنیم.

اگر به تازگی وارد دنیای دوربین‌های دیجیتالی با قابلیت تعویض لنز شده‌اید، احتمالا بین خرید دی اس ال آر و میرورلس گیر کرده‌اید! حتی بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای نیز به طور دقیق از نحوه کار دوربین‌های بدون آینه باخبر نبوده و از تفاوت آن با DSLR اطلاعی ندارند. به همین دلیل در برخی موارد، دوربین نامناسبی بسته به اهداف کاری خود خریداری می‌کنند.

وب سایت Tzer یک ویدیو برای کمک به درک بهتر دوربین‌های میرورلس برایتان آماده کرده است. ابتدا این ویدیو را تماشا کرده و سپس بقیه مطلب را مطالعه کنید.

برای دسترسی به قسمت‌های مختلف مطلب می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید. با کلیک روی هر یک از عناوین زیر، به همان قسمت در مطلب فرستاده خواهید شد.

تعریفی از دوربین بدون آینه

در این دسته دوربین‌ها، همانطور که از نامشان پیداست، نیازی به یک آینه بازتاب‌کننده نیست. این در حالی است که یک قطعه آینه در دوربین‌های DSLR عنصری کلیدی به شمار می‌رود. در آن‌ها، آینه نور تابیده شده به منظره‌یاب اپتیکال را منعکس می‌کند. در Mirrorless، خبری از منظره‌یاب اپتیکال نیست، به همین دلیل سنسور دوربین همیشه در معرض نور مستقیم قرار دارد. در نتیجه پیش نمایشی از تصویری که قرار است به ثبت برسانید را روی نمایشگر ال سی دی یا منظره‌یاب الکترونیکی مشاهده خواهید کرد (قابلیتی به نام WYSIWYG که کمی جلوتر بررسی می‌کنیم).

اما چرا دوربین‌های دی اس ال آر را باآینه خطاب نمی‌کنند!؟ آن‌ها ابتدا معرفی شده و ساختارشان به عنوان یک استاندارد شناخته می‌شود. سال‌ها بعد از ظهورشان نوبت به ورود اولین دوربین بدون آینه رسید. به خاطر تفاوت مدل‌های جدید با ساختاری که سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، آن‌ها (در مقایسه با دی اس ال آر) بدون آینه خطاب می‌شوند.

دوربین بدون آینه سونی

در عصر امروزی، بدون آینه مفهوم گیج‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. این عنوان تا پیش از ظهور اولین دوربین‌های دارای این ساختار با قابلیت تعویض لنز، استفاده نمی‌شد. این در حالی است که در انواع مختلفی از دوربین‌ها، آینه منعکس‌کننده نور به کار نمی‌رود. از نظر تکنیکی دوربین‌های کامپکت را نیز باید Mirrorless خطاب کرد. با این حال امروز منظور از دوربین میرورلس، دوربین‌های دیجیتالی با قابلیت تعویض لنز محسوب می‌شود. آن‌ها ممکن است دارای منظره‌یاب الکترونیکی باشند، اما در این رابطه تضمینی وجود ندارد.

امروزه از دوربین‌های DSLR در سطوح مختلفی استفاده می‌شود. کاربران برای فیلم برداری همچون ساخت تیزر تبلیغاتی و فیلم صنعتی یا عکاسی حرفه‌ای از آن‌ها بهره می‌برند. به عبارتی آن‌ها نیاز همه عکاسان و فیلم برداران، از مبتدی تا حرفه‌ای، را برآورده می‌کنند. پس چه دلیلی برای حذف آینه منعکس‌کننده، تغییر ساختار و معرفی یک دسته‌بندی جدید در دنیای دوربین‌های دیجیتال وجود دارد؟

مزایای خرید دوربین بدون آینه

اصلی‌ترین علت این کار را باید کمک به کاهش ابعاد گجت دانست. بدون وجود آینه بزرگی که داخل دوربین‌های دی اس ال آر قرار می‌گیرد، میرورلس‌ها ابعاد به مراتب کوچکتری در مقایسه با رقیب پیدا کرده‌اند پیشتر، کاربران عادی به منظور افزایش قابلیت حمل آن‌ها را خریداری می‌کردند، اما چند سالی است که عکاسان حرفه‌ای نیز به خرید دوربین‌های Mirrorless رو آورده‌اند. در ادامه بیشتر به مزایای خرید یک دوربین فاقد آینه اشاره خواهیم کرد.

۱- تعدد لنزهای دوربین

همانند دوربین‌های DSLR، روی آن‌ها نیز یک مانت با قابلیت تعویض لنز وجود دارد. هر سازنده دوربین، از یک مانت متفاوت استفاده می‌کند، به همین دلیل روی هر مدلی، امکان نصب هر نوع لنزی وجود ندارد. البته فقط شرکت‌های سازنده دوربین برای محصولاتشان لنز تولید نکرده و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند.

Micro Four Thirds نام یک مانت است که روی دوربین‌های بدون آینه ساخت شرکت پاناسونیک، الیمپوس، DJI و بلک مجیک دیزاین به کار می‌رود. در نتیجه لنزهای مخصوص این نوع مانت را می‌توان در دوربین‌های شرکت‌های نام برده استفاده کرد. البته پیش از خرید لنز باید از نوع مانت اطمینان پیدا کنید، چرا که احتمال وجود استثنا در محصولات این شرکت‌ها وجود دارد.

یکی از نکات جالب درباره دوربین بدون آینه، فاصله کم بین مانت و سنسور در مقایسه با دوربین DSLR به شمار می‌رود. به همین دلیل می‌توان با استفاده از یک آداپتور، تعداد زیادی از لنزهای مخصوص دوربین‌های DSLR را نیز روی آن‌ها سوار کرد. شرکت‌هایی همچون Fotodiox و Metabones آداپتورهای مخصوصی به این منظور تولید می‌کنند. البته در این شرایط، ممکن است عملکرد دوربین کمی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما برای عکاسانی که تعدادی لنز در اختیار دارند، اقدامی بسیار به صرفه از نظر اقتصادی محسوب می‌شود.

۲- پشتیبانی از همه سنسورها

با وجود ابعاد کوچکتر آن‌ها در مقایسه با دوربین‌های DSLR، به سنسورهایی با اندازه مشابه مجهز می‌شوند. همانطور که نیکون و کانن از سنسورهای فول فریم و کراپ در دوربین‌های DSLR خود استفاده می‌کنند، سونی نیز دوربین‌های بدون آینه‌ای با استفاده از دو نوع سنسور نام برده می‌سازد. شرکت‌هایی مثل فوجی فیلم چند قدم جلوتر حرکت کرده و حتی دوربین‌های بدون آینه با سنسورهای مدیوم فرمت ایجاد می‌‌کنند، هر چند ابعاد بزرگتری در مقایسه با فول فریم‌ها دارند!

در نظر داشته باشبد بدنه کوچکتر دوربین بدون آینه سبب کوچکتر شدن ابعاد لنزهای آن نمی‌شود. یک لنز ۳۰۰ میلی‌متری روی یک دوربین DSLR فول فریم، اندازه مشابهی با چنین لنزی برای دوربین بدون آینه فول فریم دارد. راهی برای خلاصی از دست لنزهای بزرگ وجود ندارد. در نتیجه اگر قرار است با لنزهای بزرگی سر و کار داشته باشید، خرید دوربین بدون آینه فقط به خاطر بدنه کوچکتر آن کمک زیادی به افزایش قابلیت حمل نخواهد کرد.

برای فرمت‌های سنسور کوچکتر می‌توان لنزهای کوچکتری پیدا کرد. به عنوان نمونه در Micro Four Thirds، در مقایسه با یک فول فریم، کراپ فاکتور دو برابر است. در نتیجه یک لنز ۱۵۰ میلی‌متری روی چنین دوربینی می‌تواند به همان میدان دید لنزی ۳۰۰ میلی‌متری روی یک فول فریم دست پیدا کند. البته همیشه سنسورهای بزرگتر می‌توانند عکس‌های باکیفیت‌تری به ثبت برسانند، به همین دلیل در صورت تاکید روی کیفیت، باید قید قابلیت حمل راحت را بزنید.

۳- فوکوس خودکار در حال توسعه

قابلیت فوکوس خودکار یک دوربین بدون آینه به سازنده محصول و لنز مورد استفاده روی آن بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان درباره وجود یا عدم وجود برتری در بخش فوکوس خودکار در مقایسه با دوربین DSLR صحبت کرد. اولین سری دوربین‌های Mirrorless در مقایسه با رقبای خود از دسته‌بندی دیگر، اتوفوکوس به مراتب ضعیف‌تری داشتند، چرا که از سیستم‌های با سرعت کارکرد پایین فوکوس خودکار تشخیص کنتراست درونشان استفاده می‌شد. سیستم‌های AF به کار رفته در دوربین‌های بدون آینه امروزی در حد بهترین دوربین‌های DSLR بوده و عملکرد پایدارتری مخصوصا در زمان عدم وجود نور کافی در محیط یا حرکت کردن سوژه اصلی از خود نشان می‌دهند.

فوکوس خودکار دوربین بدون آینه

با توجه به تمرکزی که سازندگان دوربین‌های دیجیتالی طی چند سال اخیر روی دوربین‌های Mirrorless داشته‌اند، بعید نیست طی چند سال آتی توانایی آن‌ها در زمینه فوکوس خودکار از دوربین‌های DSLR بیشتر شود. با این حال، یکی از قسمت‌هایی که آن‌ها احتمالا تا ابد ضعیف‌تر ظاهر خواهند شد، دوام باتری است؛ بدنه کوچکتر اجازه استفاده از پک‌های باتری بزرگ را به سازنده نمی‌دهند.

۴- تمرکز روی فیلم برداری

برای فیلم برداری، دوربین بدون آینه می‌تواند موفق‌تر عمل کند. در این حالت، حتی دوربین دی اس ال آر نیز باید روی حالت پخش زنده بر نمایشگر ال سی دی قرار بگیرد و امکان استفاده از منظره‌یاب اپتیکال نیست. در نتیجه مزیت مصرف کمتر انرژی در آن‌ها از بین می‌رود. این در حالی است که حین فیلم برداری با یک دوربین بدون آینه همچنان می‌توان از درون منظره‌یاب الکترونیکی رو به رو را تماشا کرد.

نکته مهم دیگر اینجاست که شرکت‌های متمرکز روی دوربین‌های بدون آینه همچون سونی و پاناسونیک، در مقایسه با نیکون و کانن، از ابتدا بیشتر در حوزه فیلم برداری از خود خلاقیت نشان دادند. به همین دلیل ویژگی‌های بیشتری مرتبط با فیلم برداری در دوربین‌های میرورلس پیدا می‌کنید.

۵- ارتقا و لوازم جانبی

لنزهای دوربین بدون آینه

با وجود جدیدتر بودن دوربین‌های میرورلس در مقایسه با دسته‌بندی دی اس ال آر، مشکلی از بابت یافتن لوازم جانبی و افزونه‌هایی برای آن‌ها نخواهد داشت. به عنوان نمونه برای بیشتر مدل‌ها از این نوع، گستره‌ای از انواع لنزها قابل خریداری است. به امکان استفاده از تعداد زیادی از لنزهای مخصوص دی اس ال آر نیز پیشتر اشاره کردیم.

تعدادی قابل توجهی از بدون آینه‌ها، نه همه آن‌ها، دارای پایه‌ای به منظور قرار دادن فلاش هستند. مدل‌های رده بالا نیز از باتری‌های اضافی پشتیبانی می‌کنند تا مشکل مصرف بیشتر انرژی (به خاطر استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی) برطرف شود. افزایش پیوسته میزان محبوبیت دوربین‌های میرورلس سبب شده سازندگان لوازم جانبی توجه خاصی به آن‌ها داشته باشند.

۶- ویوفایندر الکترونیکی

اگرچه از یک دیدگاه استفاده از ویوفایندر یا همان منظره‌یاب الکترونیکی عیب محسوب می‌شود، اما مزیت‌های آن سبب خواهد شد این ایراد را به راحتی از خاطر ببریم! تنها مشکل این نوع ویوفایندر در مقایسه با اپتیکالی که داخل دی اس ال آرها به کار می‌رود، مصرف باتری به مراتب بیشتر است. در عوض، دوربین را به یک سیستم WYSIWYG یا «آن چه می‌بینی همان چیزی است که به دست می‌آوری» تبدیل می‌کنند!

در یک دوربین WYSIWYG نتیجه همه تنظیمات، پیش از گرفتن عکس، به شکل بلادرنگ روی نمایشگر قابل مشاهده خواهد بود. در بخش دوم قسمت «۶ نکته‌ای که باید درباره دوربین میرورلس بدانید» از همین مطلب، بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

مزیت‌ استفاده از ویوفایندر الکترونیکی در دوربین بدون آینه به همین مورد ختم نمی‌شود. حین لانگ اکسپوژر، نور وارد شده از طریق منظره‌یاب اپتیکال تصویر را خراب خواهد کرد، به همین دلیل حتما باید آن را بپوشانید. اما عکاس دارای یک میرورلس نگرانی بابت این موضوع نخواهد داشت.

نکاتی که باید درباره دوربین میرورلس بدانید

از دهه ۱۹۵۰ تاکنون، در ساخت دوربین‌ از آینه استفاده می‌شود، اما چرا طی دهه گذشته، شرکت‌های سازنده این گجت‌ها تصمیم به حذف آن از محصولات خود گرفته‌اند؟ سه دلیل اصلی این کار از میان برداشتن مکانیزم پیچیده و حساس دوربین‌های دیجیتالی متداول، کاهش لرزش دوربین و افزایش قابلیت جابه‌جایی به وسیله کاهش ابعاد و وزن بدنه محسوب می‌شوند.

حذف آینه از دوربین میرورلس به حذف منظره‌یاب اپتیکال منجر شده است. به جای آن، یک منظره‌یاب الکترونیکی قرار گرفته که یک نمایشگر ال سی دی کوچک با رزولوشن بالا محسوب می‌شود. در تصویر زیر، یک دوربین بدون آینه و یک دی اس ال آر شانه به شانه یکدیگر قرار گرفته‌اند. در الیمپوس OM-1 SLR (سمت چپ) یک آینه داخل بدنه قابل مشاهده است. در الیمپوس OM-D EM-5 Mk II این عنصر دیگر وجود نداشته و سنسور دوربین به صورت مستقیم قابل مشاهده است.

دوربین بدون آینه

۱- دوربین بدون آینه کوچکتر و سبک‌تر از دی اس ال آر است

آینه و دیگر عناصر مربوط به آن از دوربین‌های دیجیتالی میرورلس حذف شده است، به همین دلیل دوربین‌های قرار گرفته در این دسته‌بندی وزن پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تری دارند. این موضوع، برای استفاده از لوازم جانبی حرفه‌ای یک مزیت محسوب می‌شود. دوربین Mirrorless را در مقایسه با DSLR راحت‌تر می‌توان به این سو و آن سو برد. اگرچه فاکتورهای متعددی را پیش خرید دوربین دیجیتال باید در نظر گرفت، اما اگر به ابعاد کوچک بدنه، وزن پایین و در مجموع قابلیت حمل بالا اهمیت زیادی می‌دهید، به میرورلس‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اولین سری دوربین بدون آینه توسط دو شرکت پاناسونیک و الیمپوس معرفی شدند. در ابتدا خبری از منظره‌یاب الکترونیکی در آن‌ها نبود. در این محصولات از سنسور MFT یا همان Micro Four Thirds استفاده شد. اندازه آن‌ها در مقایسه با سنسورهای فول فریم نصف شده بود! اما دوربین‌های بدون آینه کنونی در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت الیمپوس هنوز از فرمت MFT استفاده می‌کند. سایر شرکت‌ها همچون فوجیتسو، سونی، پنتاکس، نیکون و کانن نیز سال‌ها است به ساخت دوربین‌های میرورلس رو آورده‌اند، اما به جای سنسورهای MFT از فول فریم یا APS-C بهره می‌برند. با در نظر گرفتن تاکید بر وزن پایین و ابعاد کوچک دوربین بدون آینه، استفاده از سنسور فول فریم نباید تاثیر قابل توجهی در اندازه و وزن محصول داشته باشد. آیا در عمل نیز چنین چیزی را شاهد هستیم؟

در مقایسه با یک دوربین دی اس ال آر مجهز به سنسور فول فریم، یک بدون آینه با همین سنسور بدنه به مراتب کوچکتری دارد، اما همه چیز فقط به وزن بدنه مربوط نمی‌شود. فراموش نکنید لنز همه دوربین‌های مورد نظر قابل تعویض است. لنزهای قابل تعویض سبک و کوچک، روی گجت‌های دارای سنسور MFT سوار می‌شوند، اما لنزهای مورد استفاده همراه با دوربین‌های میرورلس دارای سنسور فول فریم، به اندازه لنزهای دوربین‌های دی اس ال آر بزرگ هستند.

دوربین بدون آینه

اشکال دیگری در این زمان بروز می‌کند. اندازه بدنه دوربین بدون آینه مناسب و کوچک است، اما وقتی یک لنز بزرگ روی آن قرار می‌گیرد، حس عدم تعادل بین آن‌ها به عکاس القا خواهد شد. هر چه اندازه لنز بزرگتر باشد، موضوع بیشتر آزاردهنده خواهد شد. اگر به یک آداپتور نیاز داشته باشید، مشکل بدتر می‌شود. در نتیجه قابلیت حمل یک دوربین بدون آینه فول فریم در مقایسه با مدلی مجهز به دیگر انواع سنسور مخصوصا MFT پایین‌تر است.

سازندگان دوربین‌های دیجیتالی با پی بردن به این عدم تعادل، بدنه مدل‌های میرورلس مجهز به سنسور Full Frame را از قصد خیلی کوچک طراحی نمی‌کنند. حتی لوازم جانبی مخصوصی عرضه شده تا به کمک آن‌ها ابعاد بدنه را افزایش داده و تعادل را به مجموعه برگردانید. به عنوان پرکاربردترین لوازم جانبی این چنینی باید به باتری‌های اضافی و جداشدنی اشاره کرد. در زمان قرارگیر یک لنز بزرگ، باتری را برای کمک به متعادل نگه داشتن مجموعه به زیر بدنه دوربین اضافه کرده و حین استفاده از لنزی کوچک، از دوربین بدون آینه خود جدا می‌کنید. از طرفی همیشه بک منبع برق در اختیار داشته و نگرانی بابت اتمام شارژ باتری دوربین نخواهید داشت.

اگر یک عکاس حرفه‌ای نبوده و به همین دلیل با وجود تعدد معیارهای ضروری برای بررسی پیش از خرید یک دوربین، قابلیت حمل برایتان بیشترین اولویت را دارد، بهتر است نگاهی به بهترین دوربین های کامپکت بیندازید. آن‌ها با وجود کامپکت بودن جزو بهترین‌ها بوده و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. غیر قابل تعویض بودن لنزها در اغلب این محصولات، دغدغه انتخاب و خرید لنز برای کاربران غیر حرفه‌ای از بین خواهد برد.

۲- میرورلس یک دوربین WYSIWYG است

WYSIWYG خلاصه What You See Is What You Get بوده و ترجمه مستقیمش «آن چه می‌بینی همان چیزی است که به دست می‌آوری» است! در سیستم‌های کامپیوتر منظور از آن، گرفته شدن پرینت (عکس) از محتوا، درست به همان شکل قابل مشاهده روی صفحه نمایش است. این مزیت رقابتی در مقایسه با یک دوربین دی اس ال آر نتیجه داشتن منظره‌یاب الکترونیکی است. به لطف آن رشدتان به عنوان یک عکاس سرعت خواهد گرفت.

در دوربین بدون آینه کاربر به منظور تماشای محیط رو به رو از ویوفایندر الکترونیکی یا لایو ویو استفاده می‌کند. حاصل تغییرات ایجاد شده در تنظیمات دوربین شامل سرعت شاتر، گشودگی دریچه دیافراگم و ISO همگی قابل مشاهده خواهند بود. همه چیز به صورت کاملا بلادرنگ مقابل دیدگانتان قرار دارد. به عنوان نمونه در فایل گیف، تاثیر تغییر سرعت شاتر به صورت بلادرنگ توسط دوربین میرورلس نمایش داده می‌شود. بر اساس آن عکاس قادر خواهد بود به بهترین پیکربندی دست پیدا کند.

ویوفایندر دوربین بدون آینه

برای کاربران تازه‌کار و مبتدی که به تازگی استفاده از حالت تنظیمات دستی به جای خود را شروع کرده‌اند، این مزیت بزرگی است. فایده دیگر منظره‌یاب الکترونیکی دوربین بدون آینه کمک به فوکوس دستی در تاریکی است. حین استفاده از ویوفایندر اپتیکال یک دی اس ال آر از این مزایا محروم هستید.

کافی است برای عکاسی در تاریکی، میزان دریافت نور را افزایش داده و صحنه را روشن کنید. در این حال به راحتی قادر به فوکوس روی نقظه مورد نظر خواهد بود. بعد از تعیین نقطه تمرکز عکس، اکسپوژر را به حالت درست برگردانید.

۳- دوربین بدون آینه فاقد مشکل نشت نور است

گجت‌های مخصوص عکاسی از نوع Mirrorless مشکلی بابت نشت نور حین لانگ اکسپوژر در محیط‌های روشن ندارند. نور قادر است از طریق ویوفایندر اپتیکال وارد شده و دردسر ایجاد کند. در تصویر زیر، عکس قابل مشاهده روی آینه دوربین به وسیله ورود نور از طریق منظره‌یاب اپتیکال ایجاد شده است.

دوربین دی اس ال آر

در غلب مواقع، نشت نور از ویوفایندر مشکل‌ساز نیست، مگر این که در حال عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر باشید. در این حالت حتما باید روی منظره‌یاب را بپوشانید. خود را گول نزنید! نگه داشتن چشم روی آن تا زمان اتمام کار، از ورود نور جلوگیری نکرده و عکس نهایی را خراب خواهد کرد. حتما با یک پوشش مناسب مانع از ورود نور شوید.

دوربین دی اس ال آر

این مرتبه به بند دوربین دی اس ال آر خود دقت کنید. وجود یک تیکه لاستیکی کوچک روی آن بدون دلیل نبوده و سازنده گجت، این قسمت را دقیقا با هدف کمک به شما به منظور پوشاندن ویو فایندر در مواقع ضروری همچون عکاسی لانگ اکسپوژر قرار داده است. با توجه به نبود ویوفایندر اپتیکال در دوربین‌های بدون آینه نگرانی بابت نشت نور حین لانگ اکسپوژر وجود نخواهد داشت.

نتیجه‌گیری از تحلیل دوربین بدون آینه

دوربین بدون آینه را نمی‌توان روی هم رفته بهتر یا بدتر از دوربین دی اس ال آر دانست، هر چند در برخی زمینه‌ها همچون فیلم برداری عملکرد بهتر و در قسمت‌هایی دیگر همچون دوام باتری وضعیت بدتری دارند. به همین دلیل برای خرید، باید ابتدا نیازهای خود و خواسته‌هایتان از یک دوربین را به طور دقیق مشخص کرده و سپس بر اساس آن انتخاب مناسبی داشته باشید.

برای کاربران عادی که قرار نیست به طور پیاپی عکاسی کرده و به همین دلیل باتری را خیلی سریع تخلیه کنند، دوربین بدون آینه با توجه به بالا بودن قابلیت حمل آن گزینه بهتری به نظر می‌رسد. برای کاربران حرفه‌ای‌تر نمی‌توان به راحتی نظر داد، چرا که آن‌ها باید حین خرید فاکتورهای متعددی را مد نظر داشته باشند.

بهترین دوربین‌ های بدون آینه

ن

منبع: digitaltrends

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی