دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا ؛ بررسی تخصصی Galaxy S20 Ultra

بررسی تخصصی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا (Samsung Galxy S20 Ultra)، رزولوشن، کیفیت، قابلیت‌ها، نمونه عکس‌ها و تصاویر گلکسی اس ۲۰ را مشخص خواهد کرد.

ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی به لطف دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا حرفه‌ای‌تر از همیشه می‌شود. پرچمدار جدید سامسونگ به یک دوربین چندگانه قدرتمند مجهز شده و قادر است عکس‌هایی ۱۰۸ مگاپیکسلی ثبت کند! به وسیله بررسی تخصصی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا به قابلیت‌ها و ویژگی‌های‌آن نظیر رزولوشن و کیفیت پی برده و در نهایت نمونه عکس‌های آن را مشاهده خواهیم کرد.

دومین اعجاب درباره دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا به لنز پریسکوپی آن مربوط می‌شود. این لنز بزرگنمایی هیبریدی ۱۰ برابری و بزرگنمایی دیجیتالی ۱۰۰ برابری را به ارمغان می‌آورد! اما سومین ویژگی بسیار مهم دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra که برای فعالان عرصه ساخت تیزر تبلیغاتی بسیار کاربردی است، امکان فیلم برداری در رزولوشن ۸K محسوب می‌شود. ابتدا نگاهی به مشخصات سخت افزاری دوربین این گوشی می‌اندازیم.

برای رفتن به قسمت‌‌های مختلف مطلب، از منوی زیر استفاده کنید. با کلیک روی هر بخش، دقیقا به همان قسمت مستقیما ارسال خواهید شد:

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

مشخصات فنی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

  • سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با لنزی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 به همراه پشتیبانی از OIS و PDAF
  • سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/3.6 به همراه پشتیبانی از OIS و PDAF با قابلیت زوم هیبریدی ۱۰x
  • سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز اولترا واید دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 به همراه پشتیبانی از AF و حالت تثبیت‌کنندگی حرفه‌ای (Super Steady)
  • سنسور ToF

این اطلاعات نشان می‌دهد دوربین گوشی Samsung Galaxy S20 Ultra چهارگانه است. در ابتدا نگاهی نزدیک به ویژگی‌های دوربین پرچمدار سال ۲۰۲۰ سامسونگ انداخته و سپس به بررسی تخصصی و ریزبینانه آن می‌پردازیم.

برسی اولیه دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra

دوربین‌های چندگانه، از چند سنسور تشکیل می‌شوند. در این ترکیب حتما یک سنسور رنگی عادی با لنز معمولی یا واید (عریض – Wide) وجود دارد. بقیه سنسورها بسته به تشخیص سازنده دستگاه، متفاوت خواهد بود. در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا، سنسور اصلی دوربین ISOCELL Bright HMX نام داشته و به دست خود شرکت سامسونگ ساخته شده است. داشتن رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، آن را تبدیل به بهترین سنسور دوربین موبایل تا امروز می‌کند.

استفاده از نسخه پیشرفته‌تر Pixel-Binning

از زمانی که دوربین‌های دارای رزولوشن بالا، بعد از رونمایی گوشی هواوی پی ۲۰ پرو، به دنیای تکنولوژی پا گذاشتند، تکنیکی به نام Pixel-Binning نیز معرفی شد. یکی از مشکلات سنسورهای دارای رزولوشن بالا، دشواری در دریافت نور است. این موضوع مخصوصا در زمان تاریک بودن هوا جدی می‌شود. از طرفی عکسی با رزولوشن ۴۰ مگاپیکسل یا مخصوصا ۱۰۸ مگاپیکسل، حجم بسیار بالایی خواهد داشت. این موضوع، اشتراک‌گذاری و استفاده از آن را دشوار می‌کند.

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

از طریق Pixel-Binning این مشکل برطرف می‌شود. به لطف این تکنیک، اطلاعات چند پیکسل در یک پیکسل ذخیره شده و در کنار کاهش حجم فایل نهایی، جزئیات و نور دریافت شده از محیط افزایش پیدا خواهد. در سنسورهای دوربین موبایل ۴۰ مگاپیکسلی و ۴۸ مگاپیکسلی، از تکنیک نام برده با نسبت ۲*۲ استفاده می‌شود، به این معنی که اطلاعات هر ۴ پیکسل در ۱ پیکسل ذخیره شده و عکسی به ترتیب ۱۰ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی، با وضعیت نوردهی و جزئیات بهتر و البته حجم پایین‌تر، به دست می‌آید.

در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا تکنیک Pixel-Binning با نسبت ۳*۳ کار می‌کند، به طوری که اطلاعات ۹ پیکسل در ۱ پیکسل ذخیره می‌شود. نتیجه، به جای عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی، تصویری ۱۲ مگاپیکسلی با وضوح فراوان، بسیار روشن و دارای حجم مناسب است. به طور واضح تجمیع اطلاعات ۹ پیکسل به جای ۴ پیکسل نتیجه بهتری خواهد داشت. با تماشای نمونه عکس‌های دوربین پرچمدار سری S سال جاری سامسونگ این موضوع بهتر مشخص می‌شود.

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

اندازه پیکسل‌های سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ISOCELL Bright HMX برابر ۰.۸ میکرومتر است. به وسیله استفاده از Pixel-Binning و تبدیل شدن آن به یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مجازی، اندازه پیکسل‌ها به ۲.۴ میکرومتر (در این دوربین مجازی) افزایش پیدا می‌کند! سنسوری با پیکسل‌های به این درشتی، عکس‌های خارق‌العاده‌ای در محیط‌های تاریک به ثبت خواهد رساند. بد نیست بدانید در حال حاضر، اصلی‌ترین چالش دوربین‌های موبایل در مقایسه با دوربین بدون آینه یا دوربین دی‌اس‌ال‌آر، دشواری در دریافت نور داخل محیط‌های تاریک است، به طوری که در زمان نبود نور خورشید، عکس‌های باکیفیتی ثبت نمی‌کنند. این مشکل از ابعاد کوچک سنسورها ریشه می‌گیرد.

لنز سنسور رنگی

لنز روی سنسور رنگی اصلی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا واید بوده و گشودگی دریچه دیافراگم آن f/1.8 است. سامسونگ از زمان رونمایی گلکسی اس ۸، روی سنسور رنگی دوربین پرچمداران خود از لنزی با قابلیت گشودگی دریچه دیافراگم متغیر استفاده می‌کرد. در حالی که انتظار داشتیم در دوربین پرچمدار جدید نیز چنین ویژگی وجود داشته باشد، اما اکنون شاهد استفاده از لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم ثابت هستیم. البته اکنون سامسونگ، راهکارهای جدیدی برای افزایش توانایی دوربین حین عکاسی در محیط‌های تاریک در نظر گرفته است.

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

همانند سال‌های گذشته، این لنز از قابلیت تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. به لطف آن، لرزش‌های دست کاربر در زمان فیلم برداری خنثی خواهد شد. پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز در دوربین گوشی پرچمداری همچون Galaxy S20 Ultra بدیهی است.

فیلم برداری ۸K با دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

اما کدام ویژگی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا بیش از همه نگاه ما سازندگان تیزر و ویدیوی تبلیغاتی را به خود جلب کرده است؟ تا امروز دو یا سه گوشی مجهز به نمایشگر موبایل ۴K عرضه شده و خبری از صفحه نمایش موبایل با وضوح ۸K نیست. حتی در منزل افرادب معدود، تلویزیونی با پشتیبانی از این رزولوشن وجود دارد. با این حال، یکی از ویژگی‌های سنسور ISOCELL Bright HMX قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۸K است.

در زمان فیلم برداری می‌توانید به طور همزمان عکس‌هایی با رزولوشن ۳۳ مگاپیکسل ثبت کنید. به این ترتیب، اگر درباره گرفتن فیلم یا عکس از یک منظره به نتیجه نرسیدید، می‌توانید هر دو را به صورت همزمان انجام بدهید. در فیلم برداری ۴K همواره به کاربران درباره اتمام سریع فضای ذخیره‌سازی هشدار می‌دهیم. این وضعیت در رزولوشن ۸K بسیار وخیم‌تر است! به همین دلیل در صورت ضبط ویدیو در این وضوح حتما باید از قبل یک کارت حافظه مناسب تهیه کرده و به فضای داخلی گوشی بسنده نکنید.

فیلم برداری در چنین وضوحی، به بافرینگ سنگینی نیازمند است، به همین دلیل هر گوشی دارای سنسور ISOCELL Bright HMX قادر به پشتیبانی از این رزولوشن برای ضبط ویدیو نخواهد بود. به عبارتی تراشه گوشی باید قادر به تحلیل آن باشد؛ تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ شرکت کوالکام به عنوان مغز متفکر پرچمدار تازه وارد سامسونگ، از فیلم برداری ۸K پشتیبانی می‌کند.

شرکت کوالکام حدود دو هفته پیش، به وسیله انتشار ویدیویی با رزولوشن یاد شده، دیدی از آن ارائه کرد. البته این ویدیو با استفاده از یک نمونه اولیه (گوشی غیر تجاری و آزمایشگاهی) مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX586 گرفته شده است. انتظار داریم کیفیت ویدیوهای ۸K دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا به مراتب بیشتر باشد.

متاسفانه آپارات از رزولوشن ۸K و حتی ۴K پشتیبانی نمی‌کند. برای تماشای ویدیو در کیفیت واقعی می‌توانید به لینک آن در وب سایت یوتیوب که پایین ویدیو قرار گرفته است مراجعه کنید. برای درک واقعیت چنین فیلمی، لزوما باید دارای نمایشگر یا تلویزیونی با پشتیبانی از ۸K باشید.

دانلود ویدیو ۱۰۸۰P
تماشای ویدیو در یوتیوب

در ترکیب با نسل دوم تکنولوژی Super Steady، قابلیت فیلم برداری ۸K دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا این گوشی را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای فیلم برداری می‌کند. سامسونگ وعده داده فیلم برداری با موبایل به لطف پرچمدار جدیدش وارد مرحله‌ای کاملا حرفه‌ای خواهد شد. پیش از این گوشی‌های آیفون سال‌های اخیر را برای ضبط فیلم‌های حرفه‌ای و مخصوصا ساخت تیزر مناسب می‌دانستیم. اکنون باید به این فهرست، گوشی سری S سال ۲۰۲۰ سامسونگ را نیز اضافه کنیم.

توانایی زوم فراوان بدون کاهش کیفیت

یکی دیگر از سنسورهای دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا دارای ۴۸ مگاپیکسل رزولوشن بوده و اولین لنز پریسکوپی سامسونگ روی آن سوار شده است. تکنیک Pixel-Binning همچنان مورد استفاده قرار گرفته و عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی، در صورت دلخواه، گرفته می‌شود. بر اساس گفته‌های سازنده، این لنز پریسکوپی تا ۱۰ برابر زوم هیبریدی (بدون کاهش کیفیت) و تا ۱۰۰ برابر زوم دیجیتال را به ارمغان می‌آورد. سامسونگ از حالت بزرگنمایی ۱۰۰x با عنوان Super Resolution یاد می‌کند. گفتنی است پشتیبانی از OIS در لنز پریسکوپی نیز گنجانده شده است.

سامسونگ در مراسم رونمایی پرچمداران جدیدش، برای نمایش قدرت زوم خارق‌العاده دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا ویدیویی از آن را در معرض دید عموم قرار داد. در جریان مراسم تعدادی از خبرنگاران نیز فرصت کافی برای تست این قابلیت به دست آوردند. با این حال تا زمان فراهم شدن امکان ارزیابی آن در عمل باید زمان بیشتری منتظر بمانیم.

دانلود ویدیو ۷۲۰P

سنسور ToF و سنسوری با لنز اولترا واید

استفاده از سنسور ToF در دوربین پرچمداران از سال گذشته متداول شده است. به لطف آن‌ها، درک دوربین از محیط به شدت افزایش پیدا می‌کند. یکی از نتایج این اتفاق، بهبود شدید کیفیت عکس‌های پرتره است. سنسور ToF به وسیله ارسال امواج مادون قرمز و سپس اندازه‌گیری زمان رفت، برخورد به یک شی و بازگشت آن، فاصله تا آن شی را مشخص می‌کند. به این ترتیب دوربین بهتر می‌توانید پس‌زمینه را از سوژه تشخیص داده و افکت بوکه (محو کردن پس‌زمینه) را اعمال کند.

در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دیگری وجود دارد. لنز آن اولترا واید بوده و از میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای پشتیبانی می‌کند. تا دو سال پیش، این نوع لنزها مخصوص پرچمداران ال جی بود،‌ اما از سال ۲۰۱۹ پای آن به دوربین سایر پرچمداران نیز باز شده است. به لطف لنز اولترا واید، بدون نیاز به عقب رفتن می‌توانید اشیای بیشتری را در قاب تصویر جای بدهید. عکاسی از مناظر طبیعی، بهترین کاربرد آن محسوب می‌شود. اندازه پیکسل‌های سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برابر ۱.۲ میکرومتر بوده و گشودگی دریچه دیافراگم لنز روی آن برابر f/2.2 است.

دوربین سلفی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

برای گرفتن عکس‌های سلفی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا بهترین گزینه است. برای اولین مرتبه در دنیای موبایل، شاهد استفاده از یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی در یک دوربین سلفی هستیم! از طریق Pixel-Binning امکان گرفتن عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی فراهم می‌شود. در حالت ادغام، اندازه پیکسل‌های مجازی این دوربین برابر ۱.۴ میکرومتر خواهد بود. به جرات می‌توان گفت اکنون برای دوست‌داران عکاسی سلفی، بهترین گوشی سامسونگ تا امروز، بهترین گزینه است.

مقایسه نمونه عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی

در بالا اشاره‌ای به استفاده از تکنیک Pixel-Binning در دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا سامسونگ داشتیم. اما فعال‌سازی این حالت، چه تاثیری در کیفیت عکس‌ها خواهد داشت؟ چرا باید وقتی که دوربین گوشی قادر به گرفتن عکس‌هایی با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل است، وضوح تصویر را به ۱۲ مگاپیکسل کاهش بدهیم؟

ابتدا نکته مهمی را در نظر داشته باشید. یکی از مزیت‌های کاهش رزولوشن را کاهش حجم فایل اعلام کردیم. متوسط اندازه عکس‌های ۱۰۸ مکاپیکسلی بین ۲۴ الی ۳۱ مگابایت است! این میزان با کاهش رزولوشن به وسیله ترکیب اطلاعات ۹ پیکسل در یک ۱ پیکسل به ۲.۵ الی ۳.۳ مگابایت می‌رسد. البته فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی Galaxy S2 Ultra بسیار بالا است، اما به وسیله گرفتن عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی و ویدیوهای ۸K خیلی سریع پر خواهد شد!

در گالری‌های دو تایی زیر، عکس سمت چپ دارای رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل و تصویر سمت راست دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است. همچنین برای کاهش زمان بارگذاری صفحه، عکس‌ها در اندازه بندانگشتی قرار گرفته‌اند. برای تماشای تصویر در کیفیت اصلی روی آن کلیک کنید.

عکس‌های با رزولوشن بالاتر کمی شارپ‌تر به نظر می‌رسند، هر چند فقط بعد از زوم کردن به این نتیجه خواهید رسید. اگرچه اختلاف بسیار زیادی بین اندازه فایل در دو رزولوشن مختلف وجود دارد، اما میزان جزئیات دریافت شده در دو حالت تفاوت آن چنانی ندارد. در عکس‌های بالا، اختلافی جزئی در رنگ‌ها دیده می‌شود، اما برای پی بردن به عکس شارپ‌تر باید بزرگنمایی انجام داده و ریزبین باشید. بسیاری از کاربران، این دو عکس دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا را یکسان می‌بینند.

در دو عکس بالا برای مشخص شدن بهتر تفاوت زوم کرده‌ایم. بعد از بزرگنمایی، به مزیت نه چندان زیاد عکاسی در رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل پی خواهید برد. البته اختلاف چندان زیاد نیست، اما ممکن است عکاس‌های وسواسی یا نیازمند ذره ذره جزئیات را به گرفتن تصاویر با وضوح بالاتر، با وجود حجم بالای فایل، تشویق کند.

بسته به نوع صحنه، اختلاف بین عکس‌های دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا در دو رزولوشن ۱۲ و ۱۰۸ مگاپیکسل کم و زیاد می‌شود. به عنوان نمونه با ریزبینی در تصاویر بالا، در عکس با رزولوشن پایین‌تر، جزئیات بیشتری مشاهده خواهید کرد.

در دو عکس بالا روی تصاویر قبلی زوم انجام شده تا بهتر متوجه تفاوت‌ها شوید. اما یک نکته مهم از این مقایسه‌ها نتیجه گرفته شد. برای تبدیل شدن عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی به ۱۲ مگاپیکسلی، یک سری پردازش روی آن‌ها انجام می‌شود. با بررسی دقیق نمونه تصاویر دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا متوجه خواهید شد این پردازش، کمی به مصنوعی شدن عکس‌های با رزولوشن پایین‌تر منجر خواهد شد.

در هر چهار عکس بالا بزرگنمایی صورت گرفته و کراپ شده هستند. در اولین عکس از سمت چپ با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، در میانه گل، حلقه‌ای دیده می‌شود که در عکس دارای وضوح بالاتر وجود ندارد. شبیه به آن نیز در عکس با رزولوشن پایین دیگر قابل مشاهده است.

به شکلی عجیب، با وجود افزایش رزولوشن به میزان بالاتر، جزئیات چندان افزایش پیدا نمی‌کند. دلیل این امر را باید ادغام ۹ پیکسل در ۱ پیکسل در حالت با وضوح پایین‌تر دانست. به عبارتی عکس‌های دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra با تصاویر عادی دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل برابری نکرده و اختلاف بسیار زیادی با آن‌ها دارند. انتظار داریم مشکلات جزئی که در تصاویر با رزولوشن پایین‌تر مشاهده کردیم، از طریق انتشار یک آپدیت نرم افزاری از بین بروند.

مقایسه دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا و آیفون ۱۱ پرو مکس

تا پیش از معرفی گوشی هوشمند جدید سامسونگ، آیفون ۱۱ پرو مکس مجهز به بهترین دوربین موبایل محسوب می‌شد. رزولوشن عکس‌های دوربین پرچمدار شرکت اپل ۱۲ مگاپیکسل است. روی کاغذ و از نظر اعداد و ارقام، ۱۲ مگاپیکسل در برابر ۱۰۸ مگاپیکسل هیچ است، اما هرگز نباید درگیر این اطلاعات شد! در ارزیابی توانایی یک دوربین، اصلی‌ترین ملاک قضاوت، کیفیت عکس‌های گرفته شده با آن است. به همین دلیل در ادامه، عکس‌های دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا را با آیفون ۱۱ پرو مکس مقایسه می‌کنیم.

در این مقایسه، تصویر گرفته شده با دوربین گوشی سامسونگ همیشه در سمت چپ و عکس به ثبت رسیده با دوربین آیفون در سمت راست قرار دارد. برای کاهش زمان بارگذاری صفحه، عکس‌ها در اندازه بندانگشتی قرار گرفته‌اند. برای تماشای تصویر در کیفیت اصلی روی آن کلیک کنید.

صحنه اول

تفاوت زیادی بین دو عکس دیده نمی‌شود. با دقت زیاد متوجه خواهید شد رنگ‌ها در عکسی که دوربین iPhone 11 Pro Max به ثبت رسانده، کمی گرم‌تر بوده و اشباع‌شدگی بیشتری دارند.

صحنه دوم

در مقایسه با قبل، اختلاف عکس‌های دوربین دو گوشی افزایش پیدا می‌کند،‌ اما این تفاوت همچنان چندان زیاد نیست. این مرتبه رنگ‌ها در عکس دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra زنده‌تر و سرحال‌تر به نظر رسیده و حس بهتری به بیننده القا می‌کنند.

صحنه سوم

حالت عکاسی پرتره در دوربین‌های آیفون با نام Portrait و در گوشی‌های سامسونگ با نام Live Focus شناخته می‌شود. از زمان ظهور گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه، آیفون‌ها در عکاسی پرتره مهارت خاصی داشتند. این مهارت همچنان حفظ شده است. در صحنه بالا، تصویر پرتره گرفته شده با دوربین اپل آیفون ۱۱ پرو مکس با اختلافی بالا از عکس دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا بهتر است.

صحنه چهارم

مجددا آیفون ۱۱ پرو مکس عملکرد بهتری از رقیب خود داشت، اما اختلاف در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده و نور بهتر از قبل مدیریت شده است.

صحنه پنجم (زوم ۵ برابری)

از نظر اعداد و ارقام، می‌توان روی اطلاعات مربوط به لنز پریسکوپی گلکسی اس ۲۰ اولترا حساب کرد! لنز سنسور ثانویه دوربین این گوشی، که به طور مفصل درباره نحوه کار آن در قسمت بررسی تخصصی صحبت کردیم، قادر به زوم اپتیکال ۴ برابری است. با این حال سازنده ادعا می‌کند به صورت اپتیکال – هیبریدی، دوربین می‌تواند تا ۵ برابر بدون کاهش کیفیت بزرگنمایی داشته باشد.

این در حالی است که لنز تله فوتو دوربین آیفون ۱۱ پرو مکس تا حداکثر ۲.۵ برابر قادر به زوم اپتیکال بوده و امکان بزرگنمایی هیبریدی برایش میسر نشده است. با توجه به این مشخصات، همانطور که انتظار داشتیم، در حالت زوم ۵ برابری Galaxy S20 Ultra جزئیات بسیار بیشتری در مقایسه با رقیبش از محیط ثبت کرد.

صحنه پنجم (زوم ۱۰ برابری)

با افزایش بزرگنمایی تا ۱۰ برابر توانایی لنز پریسکوپی دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra در مقایسه با لنزهای تله فوتوی متداول در سایر پرچمداران بهتر مشخص می‌شود. این مقایسه نشان داد در شرایط نیاز به گرفتن عکس از سوژه‌هایی واقع در دور دست، دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا عملکرد بسیار مناسبی دارد.

صحنه ششم

در زمان عکاسی حین نبود نور طبیعی در محیط، سامسونگ گلکسی S20 Ultra عملکرد بسیار خوبی به نمایش گذاشت. تصویر بالا سمت چپ، بدون فعال‌سازی حالت عکاسی در شب اختصاصی در نرم افزار دوربین این گوشی گرفته شده است. در زمان فعال کردن این حالت، برای گرفتن هر تصویر باید ۸ ثانیه منتظر بمانید، چرا که از تکنیک لانگ اکسپوژر استفاده می‌شود. حین گرفتن عکس با دوربین آیفون ۱۱ Pro Max تنظیمات روی حالت عکاسی در شب خودکار قرار داشت.

صحنه هفتم

در عکس گرفته شده با گوشی آیفون، تنالیتی زرد-سبز در گوشه‌‌هایی از فریم قابل مشاهده است، چیزی که در عکس گوشی گلکسی وجود ندارد. سامسونگ Galaxy S20 اولترا توانست در این صحنه، عکسی بسیار نزدیک به واقعیت ثبت کند.

عکس سلفی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

دوربین سلفی سامسونگ مجددا از نظر اعداد و ارقام بهترین است. برای اولین مرتبه در تاریخ گوشی‌های هوشمند، از یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی در دوربین سلفی این گوشی استفاده شد. دوربین گوشی رده بالای سامسونگ با شدتی بسیار بالا نویز را کاهش می‌دهد، اما همچنان سبب غیر طبیعی شدن تصویر نخواهد شد. انتخاب گزینه بهتر از بین دو عکس بالا دشوار بوده و به سلیقه شخصی هر کاربر برمی‌گردد.

مقایسه دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا، هواوی پی ۳۰ پرو و گلکسی نوت ۱۰ پلاس

تا پیش از معرفی پرچمدار سال ۲۰۲۰ سامسونگ، دوربین هواوی پی ۳۰ پرو بیشتر از بقیه گوشی‌های هوشمند در کانون توجه قرار داشت. لنز پریسکوپی دوربین این گوشی چینی قادر به زوم اپتیکال ۵ برابری است و تا ۱۰ برابر به صورت هیبریدی زوم می‌کند. با این حال زوم دیجیتال آن محدود به ۵۰ برابر است.

از طرفی در دنیای گوشی‌های سری Galaxy، تا پیش از معرفی بهترین مدل سری S سال جدید، سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس دارای بهترین دوربین موبایل بود. این گوشی عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند، اما حداکثر بزرگنمایی لنز تله فوتوی آن محدود به ۲ برابر است.

حالت بدون زوم

در این حالت عکس به خاطر عدم بزرگنمایی، با استفاده از سنسور رنگی اصلی ثبت شده است. همه کاربران به زوم بالا احتیاجی نداشته و کیفیت عکس‌های یک دوربین در حالت عادی برایشان ملاک است. در سه عکس اول اختلاف بسیار کم و تقریبا غیر قابل تشخیص بوده و هر سه پرچمدار عکس‌های بسیار باکیفیت و روشنی به ثبت رسانده‌اند. در سه عکس دوم، دو گوشی سامسونگ عملکرد بهتری داشتند. دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا در اینجا توانست عکس روشن‌تری بگیرد. رنگ‌ها در تصویر گرفته شده با هواوی پی ۳۰ پرو کمی مرده بوده و فریم روی هم رفته، شادابی عکس‌های دو گوشی سامسونگ را ندارد.

بررسی تخصصی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

در ادامه به صورت کلی و جامع به بررسی تخصصی دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا خواهیم پرداخت. اگر حین خرید یک گوشی هوشمند دوربین آن برایتان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یا به طور ویژه به دنبال خرید یک گوشی با هدف ساخت تیزر تبلیغاتی هستید، این بررسی به شما نشان خواهد داد گلکسی اس ۲۰ اولترا بهترین گزینه به شمار می‌رود.

معجزه حالت Space Zoom دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا

در دوربین پرچمدار جدید سامسونگ به پشتوانه استفاده از چند سنسور و یک سری تکنیک منحصربه‌فرد، زوم ۱۰۰ برابری امکان‌پذیر شده است! این در حالی است که برخی دوربین‌های حرفه‌ای با لنزهای تله نیز چنین قابلیتی ندارند، هر چند در زمان زوم ۱۰۰x، بزرگنمایی از نوع دیجیتالی است.

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

این شرکت کره‌ای، از توانایی زوم خار‌ق‌العاده بهترین گوشی خود با عنوان Space Zoom یاد می‌کند. اگرچه در این حالت، تصاویر باکیفیت و شفاف نبوده و به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما در هر صورت، دستیابی به ۱۰۰x زوم در یک گوشی هوشمند شگفت‌آور است! روش دستیابی به این موفقیت در یک دوربین موبایل، به طور کامل توسط سامسونگ اعلام نشده است. به غیر از این موضوع نیز توقع نداشتیم! راز پشت دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا نباید برملا شود، چرا که شرکت‌های رقیب خیلی زود برای بهره بردن از آن در پرچمداران خود دست به کار خواهند شد. با این حال طی چند روز اخیر اطلاعات بیشتری درباره جزئیات و ساختار دوربین این گوشی به دست آورده‌ایم.

فاصله کانونی

فاصله کانونی دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

تا امروز احتمالا ویدیوها و تصاویر متعددی از نحوه بزرگنمایی دوربین‌های بدون آینه و دی‌اس‌ال‌آر مختلف مشاهده کرده‌اید. به عنوان نمونه باید به توانایی نزدیک‌نمایی فوق‌العاده دو دوربین نیکون کولپیکس پی ۹۰۰ و پی ۱۰۰۰ اشاره کرد. ویدیوهای زیادی از آن‌ها در یوتیوب، مخصوصا ویدیوهایی که سطح ماه را از پشت منظره‌یاب این دو گجت به تصویر کشیده‌اند، وجود دارد!

بازیگر اصلی این ویدیوها دوربین‌های خاصی همچون دو مدل نام برده یا دوربین‌های معمولی با لنزهای تله بوده‌اند. بدون در نظر گرفتن هزینه بالای خرید آن‌ها، نباید از ابعاد لنز چشم‌پوشی کرد. در حالت زوم، لنز به طور کامل کشیده شده و ابعاد بزرگی پیدا می‌کند. اما در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا بدون رخ دادن چنین اتفاقی، دستیابی به زوم ۱۰ برابری بدون کاهش کیفیت و ۱۰۰ برابری به صورت دیجیتالی، امکان‌پذیر می‌شود. بزرگنمایی با در نظر گرفتن مفهومی به نام فاصله کانونی میسر می‌شود.

منظور از فاصله کانونی، اندازه بین مرکز لنز دوربین و نقطه‌ای است که همه نور دریافت شده در آن جا متمرکز خواهد شد. این اصطلاح فقط مربوط به لنز دوربین‌های عکاسی نشده و در تلسکوپ‌ها، میکروسکوپ‌ها و دیگر انواع اپتیک‌ها نیز معنی پیدا می‌کند. فاصله کانونی در برخی مواقع، همچون روی لنز دوربین عکاسی DSLR یا Mirrorless و روی میکروسکوپ قابل تغییر است. در لنز دوربین گوشی‌ها فاصله کانونی را نمی‌توان تغییر داد.

اهمیت توجه به این مفهوم در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا یا هر دستگاه تصویربرداری دیگر برای عکاسان چیست؟ همچنین در ساخت تیزر تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی فاصله کانونی چه اهمیتی پیدا می‌کند؟ فاصله کانونی کوتاه (کم عمق – Shallow)، سبب دستیابی به میدان دید بیشتر می‌شود. به این ترتیب فریم گسترده‌تر شده و محدوده بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد. اما از آن سو، توانایی برای فوکوس روی اشیای قرار گرفته در فاصله‌های دورتر کاهش پیدا می‌کند. نیاز به میدان دید بالا برای عکس گرفتن از منظره‌های خاص همچون طبیعت و آثار باستانی به لطف لنز اولترا واید دوربین Galaxy S20 Ultra برطرف شده است.

بالعکس این موضوع نیز برقرار است. با افزایش فاصله کانونی، میدان دید کاهش و توانایی بزرگنمایی افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌توانید بدون کاهش کیفیت روی سوژه‌های دورتر فوکوس کنید. فراموش نکنید در بزرگنمایی دیجیتالی در واقع تصویر کشیده می‌شود، گویا عکس را به صورت عادی ثبت کرده و سپس در نرم افزار نمایش عکس، روی آن زوم انجام می‌دهید. با استفاده از لنزهای تله، به لطف فاصله کانونی زیاد آن‌ها، بزرگنمایی با افت کیفیت همراه نیست. دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا نیز تنها تا ۱۰x افت کیفیت نخواهد داد. در حالت ۱۰۰x با وجود امکان تماشای نقطه‌ای دور از دریچه نمایشگر گوشی، کیفیت به شدت افت پیدا می‌کند.

اگر پیشتر از دوربین‌های شکاری دوچشمی مخصوص دیدن نقاط دور استفاده کرده باشید، به خوبی تضاد بین فاصله کانونی و میدان دید را درک خواهید کرد. در این دوریین‌ها، وقتی روی نقطه‌ای در دور دست زوم می‌کنید، تنها قسمت کوچکی از منظره رو به رو برایتان قابل مشاهده خواهد بود، چرا که با افزایش بزرگنمایی، میدان دید کاهش پیدا کرده است. این روش، از زوم دیجیتالی متفاوت است. در حالت دیجیتالی، تصویر به صورت الکترونیکی کراپ شده و برای فیت شدن با چارچوب، بزرگ‌تر می‌شود.

هنر دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا فراهم کردن امکان بزرگنمایی آن هم تا ۱۰ برابر بدون کاهش کیفیت است. زوم دیجیتالی در دوربین همه گوشی‌ها وجود دارد!

لنز پریسکوپی دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا

لنز پریسکوپی دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

نیاز به فاصله کانونی زیاد برای فراهم شدن قابلیت بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت سبب شده دستیابی به این خواسته در گوشی‌های هوشمند کار دشواری شود، هر چند دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا در این زمینه استاد است! گوشی موبایل ضخامت کمی داشته و گوشی‌سازان طی چند سال اخیر، برای ظریف‌تر و نارک‌تر کردن محصولات خود به شدت حساس شده‌اند، به طوری که در بررسی پیاده‌سازی هر قابلیت سخت افزاری جدید، ابتدا تاثیر یا عدم تاثیر آن روی ابعاد بدنه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

حتی در گوشی‌هایی که با هدف افزایش فاصله کانونی، ماژول دوربین دارای برآمدگی زیادی است، همچنان بین سنسور و لنز فاصله کمی وجود دارد. در نتیجه فاصله کانونی کاهش و از توانایی برای زوم بدون کراپ دیجیتالی کاسته می‌شود. راهکار رفع مشکل واضح است؛ فاصله بین نوک لنز تا سنسور را باید بیشتر کرد. اما در عمل نمی‌توان به راحتی به این خواسته دست پیدا کرد.

دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا برای رفع مشکل از یک لنز پریسکوپی استفاده می‌کند. در سایر گوشی‌های هوشمند اخیر با توانایی زوم اپتیکال (بدون کاهش کیفیت) ۲x الی ۳x، همچون گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ پلاس، از لنزهایی به نام تله فوتو استفاده شده، اما لنزهای مخصوص زوم در گوشی‌هایی همچون هواوی پی ۳۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا پریسکوپی نام گرفته است.

البته عملکرد لنز پریسکوپی، شبیه به این دستگاه در زیردریایی‌ها نیست! اگر از دوران مدرسه به خاطر داشته باشید، ساخت پریسکوپ یکی از جالب‌ترین پروژه‌های محول شده به ما برای انجام بود! برای ساخت آن یک لوله استوانه‌ای یا مکعبی شکل ایجاد کرده و دو آینه، با زاویه ۴۵ درجه، در دو انتها قرار می‌دادیم. به این ترتیب از طریق تماشای آینه پایین، منظره‌ی رو به روی آینه بالا، که در ارتفاعی بالاتر قرار گرفته، قابل دیدن است. پریسکوپ زیر دریایی‌ها نیز این چنین عمل می‌کند.

در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا یک پریسکوپ از بالای دستگاه خارج نمی‌شود، اما برای دستیابی به زوم بیشتر با وجود محدودیت در فاصله کانونی، از ایده ساخت این وسیله الهام گرفته شده است؛ در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا سنسور و لنز روی یک خط مستقیم و درست رو به روی هم قرار ندارند. در عوض منشورها یا آینه‌هایی برای هدایت نور از لنز به سنسور، از طریق یک لوله پریسکوپ، قرار گرفته‌اند. بدون الهام‌گیری از ایده ساخت پریسکوپ، ضخامت پرچمداران اخیر هواوی و سامسونگ با توانایی زوم اپتیکال فراوان، بسیار زیاد بود!

اگر منشورها یا آینه‌ها دارای شکل درستی بوده و در زاویه‌های صحیحی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند، بدون خارج شدن تصویر از شکل واقعی و طبیعی آن، فاصله کانونی افزایش پیدا خواهد کرد. تصویر بالا عملکرد لنزهای پریسکوپی در گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد.

البته در دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا زوم ۱۰x اپتیکال خالص نیست. سازنده، حالت بزرگنمایی ۱۰ برابری دوربین گوشی پرچمدار خود را Hybrid Optic Zoom (زوم اپتیکال هیبریدی) نام نهاده است. برای ارزیابی کاهش یا عدم کاهش کیفیت در زمان افزایش زوم تا این اندازه، باید منتظر انتشار تصاویر گرفته شده با استفاده از دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra باشیم.

زوم ۱۰x چقدر است؟

زوم 10x دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

بزرگنمایی ۱۰ برابری زیاد به نظر نمی‌رسد، هر چند در مقایسه با زوم ۲ برابری و ۳ برابری دوربین‌های موبایل عرضه شده طی سه سال اخیر، پیشرفتی بزرگ به شمار می‌رود. در مقایسه با حالت ۱۰۰x شگفت‌انگیز دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا این میزان هیچ به نظر می‌رسد! اینجاست که تجمیع دو سنسور با رزولوشن بالا (۱۰۸ مگاپیکسلی رنگی با لنز عادی و ۴۸ مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی) غوغا به پا می‌کند! البته نباید از اهمیت نحوه پردازشی اطلاعات دریافت شده توسط این دو سنسور غافل شد. این نحوه پردازش دقیقا همان جادو و سحر ناشناخته سامسونگ محسوب می‌شود.

وقتی نزدیک‌نمایی از ۱۰x فراتر رفت، پردازشگر تصویر دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا روی داده جمع‌آوری شده توسط هر دو سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی و ۴۸ مگاپیکسلی، متدهای بزرگنمایی دیجیتالی را پیاده می‌کند. اگرچه تصویر کراپ می‌شود، اما با در نظر گرفتن آن چه لنز پریسکوپی قادر به دیدن است (از فاصله دور)، شارپ خواهد شد. به این ترتیب کاهش کیفیت در مقایسه با زوم دیجیتالی عادی به حداقل می‌رسد. پردازشگر تصویر برای دستیابی به زوم ۱۰۰x، به داده زیاد جمع‌آوری شده توسط سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی متکی است. به همین دلیل سایر گوشی‌های هوشمند دارای دوربینی با لنز پریسکوپی، قادر به ارائه نزدیک‌نمایی ۱۰۰x حتی به صورت دیجیتالی، نشده‌اند.

تهیه شده توسط تیم Tzer

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی