عکاس حرفه ای

آموزش عکاسی حرفه ای ؛ ترفندها و نکات مهم با راهنمای تصویری

عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل در سفر از طبیعت یا شهر نیازمند دوربین گران نیست. در آموزش چگونگی تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای نکات مهمی را به شما خواهیم آموخت.

عکاسی حرفه ای با موبایل یا دوربین بدون آینه و دی‌اس‌ال‌آر برای همه امکان‌پذیر است. امروز به لطف گوشی‌های هوشمند دیگر برای عکاسی حرفه‌ای نیازی به همراه داشتن یک میرورلس یا DSLR بزرگ نیست. به عنوان نمونه باید به دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا با توانایی فیلم برداری ۸K و گرفتن عکس‌هایی با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل اشاره کرد. البته در اصل منظور ما از تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای، داشتن تجهیزات مناسب همچون یک دوربین دیجیتال است.

همه افرادی که امروز در حرفه خود حرف زیادی برای گفتن دارند، روزی از صفر شروع کردند. برخی در ابتدای کودکی یا نوجوانی مسیر زندگیش‌شان را پیدا کرده و برخی دیگر با ورود به جوانی، معنی زندگی و نیاز به داشتن هدف را درک کردند. یکی از جذاب‌ترین مشاغل برای نسل امروزی عکاسی و فیلم برداری است. اما چگونه عکاس حرفه ای شویم؟

امروز مشاغل دیگری نیز همچون ساخت تیزر تبلیغاتی و ساخت موشن گرافیک نیز طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد‌ه‌اند،‌ اما با توجه به دشواری یادگیری آن‌ها و از طرفی نیازمندی‌شان به ابزارهای گران قیمت در کنار یادگیری چندین نرم افزار، آموزش عکاسی حرفه ای مسیر سرراست‌تری به نظر می‌رسد!

اگر در عکاسی تجربه‌ای چند ساله داشته و اکنون در پی ارزیابی خود، برای قرارگیری یا عدم قرارگیری در زمره عکاس های حرفه ای هستید، از اولین بخش رد شده و قسمت دوم را مطالعه کنید. بخش اول بیشتر مخصوص افرادی است که سرمایه کافی ندارند. حتی اگر بودجه کافی برای خرید هر نوع تجهیزاتی دارید، اما همچنان در ابتدای مسیر قرار هستید، پیشنهاد می‌کنید قسمت اول را بخوانید.

عکاسی حرفه ای با وجود محدودیت اقتصادی

همه افرادی که روزی هدفی را به عنوان مسیر زندگی خود مشخص کردند، توسط خانواده یا هر فرد و گروه دیگری حمایت نشدند. در نتیجه نداشتن سرمایه بهانه‌ای قابل قبول برای فراموش کردن آرزوها نیست. در این مطلب قصد داریم به آموزش عکاسی حرفه‌ ای و ملزومات آن بپردازیم. ابتدا حالتی را در نظر می‌گیریم که سرمایه کافی در اختیار نبوده و فرد قادر نیست با دست باز، پول خرج کند.

دوربین

اولین چیزی که به عنوان یک عکاس به آن نیاز دارید، یک دوربین عکاسی است. در زمان گرفتن مشاوره از دیگران به منظور انتخاب یک دوربین عکاسی حرفه ای با مدل‌هایی رو به رو خواهید شد که احتمالا از توان مالی‌تان خارج هستند. اما آیا به گرفتن وام، خرید اقساطی و تقلا به منظور خرید این مدل‌های گران قیمت نیاز دارید؟ عکاس‌ های حرفه‌ ای زیادی روزی حتی پول خرید یک دوربین دیجیتالی پایین‌رده و ارزان قیمت را نیز نداشته و از دوربین بلااستفاده و احتمالا کمی خراب دیگران استفاده کردند!

عکاس حرفه ای

مخصوصا اگر به تازگی وارد حوزه عکاسی شده‌اید، خرید یک دوربین دیجیتالی گران قیمت به جز اتلاف سرمایه ثمره دیگری نخواهد داشت، چرا که قادر نیستید از همه ظرفیت‌های گجت در اختیارتان بهره ببرید. اگر واقعا دوست‌دار خلاقیت بوده و در تلاش برای ایجاد مسیر موفقیت منحصربه‌فرد خود هستید، هنر این است که کار را با یکی از ارزانترین دوربین های عکاسی یا حتی قرضی شروع کرده و به وسیله کسب درآمد با استفاده از آن، پول لازم برای خرید یک دوربین مخصوص عکاسی حرفه ای را به دست بیاورید! در این مسیر، رفته رفته خود را برای استفاده از آن دوربین دیجیتالی قدرتمند آماده خواهید کرد.

تبلیغات و حرف‌های دیگران را فراموش کنید! هیچ نیازی به خرید دوربین بدون آینه نیست. اگر مطلب معرفی این دسته دوربین‌ها و مقایسه‌شان با دی اس ال آر که پیشتر منتشر شد را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد کوچک‌تر بودن بدنه، تنها تفاوت اصلی‌ بین این دو نوع محسوب می‌شود. اکنون که روی کاهش هزینه تاکید دارید، نباید به فکر آسودگی در جابه‌جایی باشید!

فراموش نکنید در ابتدا باید پی کارهای سطح پایین با دستمزدهای کم را به تن بمالید! خبری از پروژه‌های چند میلیونی در بهترین شرکت‌ها و مجالس نیست، چرا که شما هنوز به این منظور آماده نشده‌اید. اگر دوربین اولیه‌ای که در اختیار دارید ایراد سخت افزاری یا نرم افزاری نداشته و سنسورش از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، می‌توانید در اولین قدم لنز آن را بعد از کسب درآمد عوض کنید. با گذشت زمان، اگر واقعا عاشق عکاسی حرفه ای بوده و بخواهید در آن پیشرفت کنید، به وسیله مطالعه کردن، به درک خوبی درباره سنسورها و لنزها دست پیدا خواهید کرد.

لنز

یک عکاس حرفه ای به یک دوربین قدرتمند و مجموعه‌ای از لنزهای مختلف نیاز دارد، اما آیا شما نیز به مرحله‌ای رسیده‌اید که به چنین مجموعه‌ای احتیاج پیدا کنید؟ اگر بعد از کسب سرمایه یک دوربین رده بالا و بسیار گران قیمت خریداری کنید، تا چندین سال به وسیله ارتقای لنز با گذر زمان، همچنان قادر به استفاده از آن خواهید بود.

اگر در ابتدای مسیر هستید، درباره لنزها چیز زیادی نمی‌دانید، در نتیجه در این قسمت از مقاله نمی‌توان درباره آن‌ها بحث کرد. به عنوان فردی در ابتدای راه، یک لنز عادی برایتان کفایت می‌کند. کافی است از همان لنز پیش‌فرض روی دوربین استفاده کنید. در دومین قسمت از مطلب بیشتر درباره لنزهای ضروری برای عکاسی حرفه ای صحبت خواهیم کرد.

کامپیوتر

خیلی زود متوجه خواهید شد یک عکاس حرفه ای بیشتر زمان خود را به جای پشت دوربین، پشت کامپیوتر سپری می‌کند. حتی در ابتدای راه نیز به یک سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا لپ تاپ نیاز دارید، چرا که هدف نهایی، تبدیل شدن به فردی حرفه ای است.

کامپیوتر مخصوص عکاسی

درباره دوربین عکاسی همه سررشته ندارند، اما کمتر کاربری درباره یک سیستم کامپیوتری اظهار نظر نمی‌کند! در صورت پیش کشیدن بحث نیاز به جمع‌آوری یک کیس مخصوص دسکتاپ یا خرید یک لپ تاپ، با مشخصات فنی پیشنهادی رو به رو خواهید شد که هر فرد سرمایه‌داری را نیز ورشکسته می‌کند؛ پردازنده Core i9 نسل جدید، ۱۶ گیگابایت رم، ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD و مانیتوری خمیده و ۳۲ اینچی با رزولوشن ۴K سیستم پیشنهادی اغلب افراد برای شما است. اما آیا واقعا به چنین سخت افزاری نیاز دارید؟

همانند زمان انتخاب دوربین، حین خرید سیستم کامپیوتری نیز باید هدف را در نظر گرفت. در ابتدای مسیر قرار نیست از نرم افزارهای سنگینی استفاده کنید. حتی حرفه‌ای‌ترین عکاس‌ها نیز به سیستم پیچیده‌ای نیاز ندارند. مهم‌ترین نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید، وجود کارت گرافیک مجزا، حداقل ۸ گیگابایت رم و مانیتوری سالم است. با یک مانیتور ۱۰۰ دلاری، سال‌ها ویرایش خواهید کرد! کارت گرافیک مجزا می‌تواند جزو ارزان‌ترین مدل‌ها باشد. رم کامپیوتر از نوع DDR3 نیز کفایت می‌کند.

نرم افزار

در این رابطه به احتمال زیاد، با قطعیت فراوان اظهار نظر خواهید کرد؛ بله درست است! به عنوان یک عکاس حرفه ای یا مبتدی، باید فتوشاپ را قورت بدهید! در ابتدای مسیر، ادوبی فتوشاپ و ادوبی لایت روم تنها نرم افزارهایی هستند که به آن‌ها نیاز دارید. اگر از همان ابتدا علاقه زیادی به یادگیری عکاسی حرفه ای نشان داده و دوست‌دار ثبت تصویر در فرمت RAW باشید (در صورت پشتیبانی دوربین)، به ادوبی لایت روم نیاز پیدا خواهید کرد، در غیر این صورت اجباری به یادگیری آن نیست.

به مرور زمان به یادگیری نرم افزارهای بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. در دومین قسمت از مطلب بیشتر در این رابطه صحبت کرده و علاوه بر فتوشاپ، به برنامه‌های دیگر نیز اشاره می‌کنیم. بدون در نظر گرفتن هدف، سبک کار و سطح تخصص، فتوشاپ همیشه همراه شما است!

تجهیزات عکاس حرفه ای

یکی از دلایلی که سبب می‌شود عده زیادی از وارد شدن به دنیای تصویربرداری پشیمان شوند، قدم‌های بلندی است که در ابتدا برمی‌دارند. آن‌ها فهرستی بلند بالا برای خرید، شامل دوربینی گران قیمت، انواع تجهیزات و حتی یک سیستم کامپیوتری قدرتمند تهیه کرده و خرید آن‌ها را لازمه کار می‌دانند، اما متاسفانه بودجه، برای در اختیار داشتنشان، کفایت نمی‌کند.

در اول راه تبدیل شدن به عکاس حرفه ای به تنها چیزی که نیاز دارید، سه پایه است. پس خود را با تهیه لیستی شامل کوآدکوپتر و گیم بال، بیهوده ناامید نکنید. در قسمت دوم مطلب بیشتر درباره تجهیزات حرفه‌ ای صحبت خواهیم کرد.

منبع: fstoppers

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی