لایکا اس ال 2

دوربین بدون آینه فول فریم لایکا اس ال ۲ با رزولوشن ۴۷ مگاپیکسل معرفی شد

دوربین لایکا اس ال ۲ (Leica SL2) معرفی شد. این یک دوربین بدون آینه از نوع فول فریم بوده و قادر است تصاویری با رزولوشن ۴۷ مگاپیکسل و ویدیوهایی با رزولوشن ۵K ضبط کند.

شرکت لایکا به تازگی دوربین بدون آینه فول فریم جدیدی معرفی کرده است. لایکا SL2 دارای یک سنسور CMOS فول فریم با رزولوشن ۴۷ مگاپیکسل بوده و از یک سیستم تثبیت‌کنندگی تصویر ۵ محوره بهره می‌برد. لایکا اس ال ۲ مجهز به یک منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) با رزولوشن بالا، پورت اچ دی ام آی فول سایز، دو درگاه جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری (یکی برای هدفون و دیگری برای میکروفون) و بدنه‌ای تماما از جنس منیزیم است. خرید آن از دو هفته دیگر به قیمت ۵۹۹۵ دلار امکان‌پذیر خواهد بود.

با استفاده از این دوربین می‌توانید با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، در حداکثر رزولوشن ۵K فیلم برداری کنید. در صورت نیاز به افزایش نرخ فریمی به ۶۰ فریم بر ثانیه، حداکثر رزولوشن ۴K خواهد بود. در صورت کاهش وضوح به فول اچ‌دی می‌توانید نرخ فریمی را تا ۱۸۰ فریم بر ثانیه افزایش بدهید. ویدیوها به صورت ۱۰ بیتی H.264 ذخیره می‌شوند.

لایکا اس ال 2

از معرفی دوربین بدون آینه و فول فریم Leica SL چهار سال می‌گذرد. در سال ۲۰۱۵ فیلم برداران زیادی مبهوت توانایی‌های آن در بخش فیلم برداری شدند. در نسل دوم قابلیت‌های به مراتب بیشتر به منظور ضبط ویدیوهای حرفه‌ای به کاربر ارائه می‌شود. به همین دلیل در ساخت تیزر تبلیغاتی به شدت می‌توان روی لایکا اس ال ۲ حساب کرد.

سنسور دوربین لایکا اس ال ۲

سنسور دوربین Leica SL2 از نوع CMOS، فول فریم، با نسبت ابعاد ۳:۲ و حداکثر رزولوشن ۴۷.۳ مگاپیکسل برای ثبت عکس است. درون بدنه از پردازشگر تصویر Maestro III استفاده می‌شود. به لطف آن، حین استفاده از شاتر الکترونیکی و شاتر مکانیکی حداکثر تعداد عکس‌های به ثبت رسیده در حالت پیاپی به ترتیب ۲۰ فریم بر ثانیه و ۱۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. در صورت استفاده از شاتر مکانیکی به همراه AF-C حداکثر فریم‌های به ثبت رسیده به صورت پیاپی در یک ثانیه به ۶ عدد کاهش پیدا می‌کند. روی هم رفته ۷۸ فایل متوالی DNG با عمق رنگ ۱۴ بیت به ازای کانال RGB به ثبت می‌رسد.

به لطف تکنولوژی تثبیت‌کنندگی تصویر Sensor-Shift Stabilization، دوربین لایکا اس ال ۲ از یک حالت مالتی شات به منظور ثبت و کامپایل کردن هشت تصویر با یکدیگر بهره می‌برد. نتیجه ترکیب این هشت عکس، که هر یک در حالت نوردهی متفاوتی به ثبت رسیده است، ارائه یک عکس ۱۸۷ مگاپیکسلی (رزولوشن ۱۶۷۳۶ در ۱۱۱۶۸ مگاپیکسل) خواهد بود. این عکس می‌تواند در فرمت RAW یا پسوند JPG ذخیره شود. این حالت تنها برای سوژه‌های ثابت و در صورت همراه داشتن تری‌پاد مناسب است.

به ادعای سازنده، Leica SL2 از محدوده دینامیکی ۱۴ استاپ بهره می‌برد. نحوه طراحی خاص سنسور دوربین نیاز به فیلتر پایین‌گذر را از بین برده و زمینه به دست آمدن رزولوشن و شارپنس بالا را فراهم می‌کند. ISO در این سنسور بین ۵۰ الی ۵۰۰۰۰ خواهد بود. همانند مدل قبلی، دوربین لایکا اس ال ۲ نیز از مانت L شرکت سازنده آن بهره می‌برد. در مقایسه با قبل، برای مدل جدید لنزهای بیشتری پیدا خواهید کرد. این لنزها به دست SIGMA و Panasonic ساخته می‌شوند.

لایکا اس ال 2

سیستم فوکوس خودکار تشخیص اشیا (Object Detection AF) اختصاصی لایکا برای دوربین جدید بهبود یافته است. در این سیستم می‌توان ۲۲۵ منطقه را برای فوکوش مشخص کرد. به لطف آن فوکوس خودکار سریع و قابل اطمینان فراهم می‌شود. علاوه بر وجود آرایه‌ای از حالت‌ها و ویژگی‌های مختلف همانند تشخیص چهره، سیستم فوکوس خودکار دوربین SL2، در حال حرکت یا ثابت بودن سوژه را تشخیص می‌دهد. تنظیمات مختلف بر اساس آن پیکربندی خواهند شد.

قابلیت‌های دوربین لایکا SL2 در فیلم برداری

حداکثر رزولوشن فیلم‌های ضبط شده با استفاده از دوربین فول فریم جدید لایکا ۵K خواهد بود. در صورت نیاز به دو برابر کردن نرخ فریمی، از ۳۰ فریم بر ثانیه به ۶۰ فریم بر ثانیه، باید رزولوشن را به UHD 4K کاهش دهید. در صورت ضبط ویدیو با رزولوشن فول اچ‌دی قادر خواهید بود ویدیوهای اسلوموشن با نرخ ۱۸۰ فریم بر ثانیه بگیرید.

لایکا اس ال 2

حالت‌های مختلف فیلم برداری با دوربین لایکا اس ال ۲ به همراه نرخ فریمی قابل استفاده در هر یک را در ادامه ذکر کرده‌ایم. گفتنی است همه این حالت‌ها در قالب H.264 ده بیتی به همراه کدک MOV هستند. البته برای UHD و Full HD کدک MP4 نیز در دسترس قرار دارد.

  • ۵K (4992 x 3744) –> 23.976p/25p/29.97p
  • DCI 4K (4096 x 2160) –> 24.00p/25p/29.97p/50p/59.94p
  • UHD 4K (3840 x 2160) –> 23.976p/25p/29.97p/50p/59.94p
  • Full HD (1920 x 1080) –> 23.976p/25p/29.97p/50p/59.94p/100p/119.88p/180p

متاسفانه یک محدودیت تقریبا آزاردهنده وجود دارد. تنها برای ۲۹ دقیقه می‌توانید ویدیو ضبط کنید. همچنین درباره استفاده از زیرنمونه‌سازی ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰ توسط دوربین اطلاعاتی در دسترس نیست. سازنده درباره نرخ بیتی حالت‌های مختلف فیلم برداری نیز جزئیاتی در اختیارمان قرار نداده است.

لایکا اس ال 2

به وسیله فعال‌سازی Cine، دوربین لایکا اس ال ۲ را تبدیل به یک دوربین سینمایی قابل کنترل به صورت دستی خواهید کرد. در این حالت ISO تبدیل به ASA شده و سرعت شاتر بر اساس درجه، از طریق شاتر دیسک قابل چرخش روی بدنه تعیین می‌شود. یکی دیگر از تغییرات دوربین در حالت Cine، تبدیل f-stop نمایش دهنده‌ گشودگی دریچه دیافراگم با T-stop است. بر اساس آن میزان نور وارد شده به دوربین از طریق لنز مشخص می‌شود.

منبع: cinema5d

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی