سونی a9 II

دوربین بدون آینه سونی a9 II با سرعتی بیشتر برای عکاسان حرفه‌ای معرفی شد

سونی a9 II با سرعتی بیشتر در مقایسه با نسل قبلی معرفی شد. در این مطلب با مشخصات فنی، سنسور، قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و امکانات دوربین سونی ای ۹ II آشنا خواهیم شد.

دوربین سونی a9 II یک بدون آینه فول فریم محسوب می‌شود. کاربران هدف آن عکاسان حرفه‌ای مخصوصا افراد فعال در عکاسی ورزشی و خبرنگاران به شمار می‌روند. در توسعه این محصول تمرکز روی سرعت قرار داشته است. گفتنی است مشخصات آن در بخش فیلم برداری در مقایسه با نسل قبلی تغییری نداشته و به همین دلیل برای ساخت تیزر تبلیغاتی یا فیلم برداری صنعتی نمی‌توان از آن انتظارات تازه‌ای داشت.

مشخصات فنی و ویژگی‌های دوربین سونی a9 II

سنسور آن همچون نسل اول یعنی دوربین سونی a9 از نوع CMOS با رزولوشن ۲۴.۲ مگاپیکسل است. این دوربین عکاسی سونی می‌تواند در هر ثانیه ۲۰ فریم به ثبت برساند که قابلیتی بسیار کاربردی برای عکاس‌های حوزه ورزشی محسوب می‌شود. حتی در حالت عکاسی پیاپی از قابلیت‌های فوکوس خودکار و ردیابی سوژه پشتیبانی می‌شود. شاتر الکترونیکی است. در صورت استفاده از شاتر مکانیکی، نرخ عکاسی پیاپی به ۱۰ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

سونی a9 II

یکی دیگر از تغییرات مهم دوربین Sony a9 II مجهز شدن به سیستم تثبیت‌کنندگی داخلی تصویر بهتر محسوب می‌شود. مقاومت در برابر شرایط جوی بد افزایش پیدا کرده و یک درگاه گیگابیت اترنت به منظور جابه‌جایی داده با سرعت بالا وجود دارد. خرید آن هم‌‌اکنون و به قیمت ۴۵۰۰ دلار امکان‌پذیر است.

سونی a9 II

مدل اولیه یعنی a9 بالا دست دوربین‌های بدون آینه سری Alpha قرار می‌گیرد. هدف از طراحی آن، برآورده کردن نیاز عکاس‌های حرفه‌ای بی‌نیاز از رزولوشن بالا بوده است. در صورت اصرار به ثبت تصاویری با وضوح تصویر بالا، عکاس می‌بایست محصولی از سری a7R خریداری کند. به جای رزولوشن، در سونی a9 تمرکز روی سرعت و دیگر ویژگی‌ها همچون نرخ بالا در عکاسی پیاپی قرار دارد. مدل نام برده در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. با گذشت دو سال، زمان معرفی نسل بعدی آن یعنی سونی a9 II رسید.

همانطور که گفتیم در خانواده a9 هدف اصلی سرعت بالا است، به همین دلیل در عکاسی پیاپی، با وجود پشتیبانی از فوکوس خودکار و ردیابی سوژه قادر است ۲۰ فریم در هر ثانیه به ثبت برساند. در صورت فعال‌سازی حالت AF-C، حداکثر نرخ به حالت عکاسی و لنز مورد استفاده بستگی خواهد داشت. گفتنی است تعداد نقاط فوکوس نیز رابطه مستقیمی با لنز دارد. به منظور تطبیق‌پذیری برخی لنز‌ها با دوربین احتمالا نیازمند دریافت یک آپدیت نرم افزاری خواهید بود.

حین عکاسی پیاپی، حداکثر تصاویر ثبت شده با فرمت JPG و فرمت RAW به ترتیب ۳۶۱ و ۲۳۹ عکس است. فراموش نکنید برای دستیابی به حداکثر ظرفیت و تعداد عکس‌های ثبت شده، باید از یک کارت حافظه جانبی UHS-II با سرعت بالا استفاده کنید. یکی از مزایای فوق‌العاده دوربین Sony a9 II عدم بسته شدن منظره‌یاب بعد از ثبت هر تصویر در حالت عکاسی پیاپی است، به همین دلیل می‌توان سوژه را بدون لحظه‌ای درنگ دنبال کرد. در شرایطی که استفاده از شاتر مکانیکی ضروری یا دلخواه است، بیشینه فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه ۱۰ مورد خواهد بود. این تعداد در مقایسه با نسل اولیه حین استفاده از شاتر مکانیکی، دو برابر شده است.

سونی a9 II

در دوربین جدید یک حالت عکاسی ضد نور افزوده شده که به صورت خودکار، نورهای فلورسنت و دیگر نورهای مصنوعی محیط را تشخیص داده و به منظور افزایش کیفیت تصویر، همه چیز را با آن انطباق می‌دهد. البته در این شرایط احتمال کاهش بیشینه تصاویر ثبت شده در حالت پیاپی وجود دارد. همچنین این حالت حین استفاده از شاتر الکترونیکی، نوردهی BULB و همچنین فیلم‌ برداری قابل فعال‌سازی نیست.

سنسور دوربین Sony a9 II

نوع سنسور تغییری در مقایسه با قبل نداشته و همان CMOS با رزولوشن ۲۴.۲ مگاپیکسل به همراه حافظه یکپارچه است. البته پردازشگر تصویر به منظور پشتیبانی از فریم‌های بیشتر در عکاسی پیاپی ارتقا پیدا کرده است. مزایای دیگر ارتقای پردازشگر تصویر، افزایش سرعت ردیابی سوژه، افزایش سرعت فوکوس خودکار و همچنین تشخیص چهره به شمار می‌روند.

تثبیت‌کنندگی داخلی پنج محوره نوری تصویر نیز ارتقا یافته تا تاثیر لرزش دست کاربر کمتر در عکس‌های نهایی منعکس شود. یک ترمینال اترنت ۱۰۰۰BASE-T به منظور جابه‌جایی داده با حداکثر سرعت تعبیه شده است. علاوه بر آن از رمزنگاری SSL یا TLS به منظور انتقال داده پشتیبانی می‌شود. با استفاده از اپلیکیشن دسکتاپ Remote Camera Tool می‌توان از راه دور دوربین را کنترل و با آن عکاسی کرد. تاخیر در مقایسه با قبل در این حالت کاهش پیدا کرده است. افزایش سرعت اتصال وایرلس سونی a9 II یکی دیگر از پیشرفت‌های آن در مقایسه با مدل a9 به شمار می‌رود. پهنای باند از ۲.۴ گیگاهرتز اکنون به ۵ گیگاهرتز رسیده است.

 

سونی a9 II

قابلیت جدیدی با عنوان Voice Memo به دوربین اضافه شده که اجازه می‌دهد صوت را به فایل‌های تصویری اضافه کرد. در زمان تماشای عکس، امکان پخش صدا وجود دارد. می‌توان آن را به نوعی یادداشت برداری صوتی برای تصاویر دانست. داده صوتی را می‌توان به عکس‌های ارسال شده به یک ویرایشگر تصویر نیز اضافه کرد. امکان تبدیل کردن آن به متن به صورت خودکار و افزودن آن به فایل JPG در قالب متادیتای IPTC وجود دارد. البته به این منظور باید از اپلیکیشن موبایل Imaging Edge استفاده کنید. گفتنی است امکان تبدیل صوت‌های با زمان بیشتر از پنجاه ثانیه به متن وجود ندارد.

فوکس خودکار دوربین سونی a9 II

سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین از ۶۹۳ نقطه در صفحه کانونى تشکیل شده و تقریبا ۹۳ درصد از محیط را پوشش می‌دهد. در فوکوس خودکار کنتراست تعداد نقاط ۴۲۵ مورد است. دیگر ویژگی‌های مهم در بخش فوکوس Eye AF بلادرنگ با امکان انتخاب چشم راست و چپ، Eye AF برای حیوانات (فقط برای عکاسی)، ردیابی بلادرنگ، کنترل نقطه فوکوس از طریق تاچ پد با استفاده از منظره‌یاب و چند قابلیت دیگر به شمار می‌روند.

سونی a9 II

بدنه در مقایسه با قبل مقاوم‌تر شده و اکنون در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومت بالایی دارد. یک کیف نگهدارنده مخصوص برای سونی a9 II طراحی شده که می‌توان از آن حین استفاده از دوربین تحت شرایط جوی بسیار بد بهره برد. ظرفیت باتری ۲۲۸۰ میلی‌آمپر ساعت است. یک کانکتور مبتنی بر یو اس بی C جدید در نظر گرفته شده و با پشتیبانی USB 3.2 Gen 1 سرعت انتقال داده را افزایش می‌دهد. دو درگاه به منظور قرار دادن کارت حافظه جانبی، با پشتیبانی از UHS-I و UHS-II SD، وجود دارد.

قابلیت‌های دوربین جدید سونی برای فیلم برداری

در رزولوشن UHD 4K (3840 x 2160) نرخ فریمی می‌تواند ۲۴، ۲۵ و ۳۰ باشد. نرخ بیتی در این شرایط بین ۶۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. با کاهش رزولوشن به Full HD (1920 x 1080)، نرخ فریمی مورد استفاده ۲۴، ۲۵، ۳۰، ۵۰، ۶۰، ۱۰۰ یا ۱۲۰ خواهد بود. نرخ بیتی حین استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت است.

سونی a9 II

خروجی دوربین در زمان فیلم برداری با استفاده از درگاه میکرو اچ دی ام آی می‌تواند ۸-bit 4:2:2 با حداکثر رزولوشن ۴K UHD باشد. به منظور استفاده از میکروفون درگاه جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری در نظر گرفته شده است. همانطور که گفتیم در بخش فیلم برداری پیشرفتی حاصل نشده است.

منبع: cinema5d

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی