مقایسه فتوشاپ و لایت روم

مقایسه فتوشاپ و لایت روم ؛ تفاوت Lightroom و Photoshop چیست؟

مقایسه فتوشاپ و لایت روم نشان می‌دهد کدام برنامه ویرایش تصویر و عکس مناسب‌تر است. تفاوت نرم افزار Lightroom و Photoshop تقریبا زیاد است.

در دنیای عکاسی دیجیتال، اختلاف بر سر انتخاب نرم افزار ویرایش تصویر بهتر از بین فتوشاپ و لایت روم سال‌ها است وجود داشته و هر کاربر، یکی را به دلایلی نسبت به دیگری برتر عنوان می‌کند. هر دو برنامه مخصوص ویرایش عکس توسعه یافته‌اند، اما بسته به هدف، یکی بر دیگری ارجحیت پیدا می‌کند. مقایسه فتوشاپ و لایت روم مشخص خواهد کرد برای یک هدف خاص، استفاده از کدام یک بهتر است.

از زمان توسعه Photoshop در سال ۱۹۹۰، این برنامه ابزاری استاندارد برای عکاس‌ها و ویرایشگران سراسر دنیا به منظور دست‌کاری فایل‌های تصویری بوده است. اپلیکیشن Lightroom در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و بیشتر برای تنظیمات محلی کاربرد دارد. در آن سو، رقیب کهن‌سال آن، بیشتر به منظور ویرایش بسیار دقیق و پیچیده عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گستردگی استفاده از فتوشاپ به اندازه‌ای است که کاربران از آن به عنوان یک فعل استفاده می‌کنند! اصطلاح “Photoshop Picture” (فتوشاپ کردن عکس) نزد بسیاری از کاربران دقیقا به معنی ویرایش کردن، بهبود بخشیدن و دست‌کاری فایل‌های تصویری است! کاربرد گسترده آن سبب شده در ساخت تیزر تبلیغاتی نیز از فتوشاپ بهره ببریم.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

مقایسه فتوشاپ و لایت روم در نگاه اول نشان می‌دهد هر دو، ابزارهای پایه مورد نیاز برای ویرایش عکس‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگرچه هر دو جزو برنامه‌های کاملا ضروری ادیت تصاویر برای عکاسان و طراحان محسوب می‌شوند، اما نحوه انجام کار توسط هر یک متفاوت از دیگری است.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم ؛ Photoshop

فتوشاپ یک تاریک‌خانه دیجیتال است. تاریک‌خانه همان اتاق دارای نور قرمز یا بدون نوری است که در عکاسی سنتی برای ظاهر کردن تصاویر از نگاتیوها استفاده می‌شد. در نسخه دیجیتال آن، مجموعه‌ای از تنظیمات و تغییرات دقیق برای انواع تصاویر در دسترس قرار دارند. فتوشاپ به یک استاندارد طلایی برای عکاسان سراسر دنیا، حرفه‌ای یا تازه وارد، تبدیل شده است. با در نظر گرفتن امکان یکپارچه شدن Adobe Bridge و Adobe Camera Raw با نسخه‌های جدید، Photoshop امروز بزرگتر و گسترده‌تر از همیشه است.

اگر از یک صحنه در فرمت RAW عکس گرفته باشید، اولین بخش برنامه که با آن برخورد خواهید کرد پنجره پاپ آپ پلاگین Camera Raw است. دلیل این اتفاق، عدم توانایی فتوشاپ برای پردازش فایل‌های RAW است. این فایل‌ها دقیقا دیتای خالص بوده و هیچ پردازشی روی آن‌ها صورت نگرفته است، به همین دلیل باید آن‌ها را با لایت روم یا یک ابزار کمکی داخل فتوشاپ باز کرد.

Camera Raw یکی از بهترین پلاگین های فتوشاپ بوده و اجازه می‌دهد یک عکس را از جنبه‌های مختلف ویرایش کنید. این ادیت شامل تصحیح وایت بالانس، اصلاح لنز و دیگر موارد است. در حال حاضر این پلاگین شامل ویژگی‌هایی است که زمانی برای Photoshop رزرو شده بودند. به عنوان مثال می‌توان از لایه‌های Adjustment و ابزار Magic Healing Brush نام برد. از نظر ابزارهای اصلی و ضروری برای ویرایش عکس، طبق مقایسه فتوشاپ و لایت روم به نظر تفاوتی وجود ندارد.

وقتی از پنل تنظیم عبور کردید، عکس داخل فتوشاپ باز خواهد شد. از اینجا به بعد می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های این نرم افزار ادیت عکس، روی آن جادو کنید. در هر زمان فقط امکان کار کردن و مشاهده یک عکس وجود دارد، مگر این که از Adobe Bridge بهره ببرید.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

این برنامه کمک می‌کند تصاویر را داخل یک سری فولدر قرار داده و به آن‌ها متادیتا اضافه کنید. عکس‌های بندانگشتی، جستجو و انتخاب تصاویر را سریع‌تر می‌کنند. جریان کاری به لطف استفاده از آن سرعت خواهد گرفت، در غیر این صورت مجبور خواهید بود همانند همیشه داخل فتوشاپ، در هر لحظه با یک عکس کار کنید.

مزایا و معایب نرم افزار فتوشاپ

یکی از اهداف اصلی مقایسه فتوشاپ و لایت روم مشخص شدن مزیت‌ها و مشکلات هر یک نسبت به دیگری است. Photoshop نرم افزاری فوق‌العاده و در عین حال پیچیده است. انجام تنظیمات محلی با استفاده از آن امکان‌پذیر است، اما ترجیح این برنامه روی کار با تصاویر کامپوزیت بزرگ قرار دارد.

لایه‌ها و ماسک‌ها اجازه می‌دهند مدیریت بخش‌ها و اشیای مشخص را داخل یک تصویر به دست بگیرید. در ادامه تغییر این نواحی به دلخواه صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال می‌توان به عوض کردن وضعیت کنتراست اشاره کرد. ادیت‌های سنگین‌تر داخل خود فتوشاپ (خارج از افزونه‌های آن) صورت می‌گیرند. در صورتی که نیازتان اعمال تغییر در تنظیمات محلی و ویرایش‌های کوچک است، ترجیحا از ترکیب Bridge و Camera Raw استفاده کنید.

حتی نیازی به باز کردن Photoshop وجود ندارد. مشکل اینجاست که در صورت کار کردن روی عکسی از یک مجموعه تصویر، مجبور به کار کردن با سه نرم افزار به منظور ادیت آن خواهید بود. از طرفی در هر زمان تنها امکان کار کردن روی یک فایل وجود دارد. کپی و پیست کردن تنظیمات اعمال شده روی یک عکس به منظور نسبت دادن به تصویری دیگر کار راحتی نیست.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم ؛ Lightroom

لایت روم در مقایسه با برادر کهنسال آن جوان‌تر بوده و شاید به همین دلیل عملکرد سریع‌تری حین ویرایش عکس‌ها دارد! یکی از نکات مهمی که در زمان مقایسه فتوشاپ و لایت روم به آن پی می‌برید، سرعت بالای نرم افزار جدیدتر محسوب می‌شود. نکته مهم دیگر، عدم نیاز به مدرک مهندسی دیجیتال به منظور فهم چگونگی کار کردن با آن است!

Lightroom یک نرم افزار ویرایش عکس فوق‌العاده بوده و یک پردازشگر فایل‌های RAW را شامل می‌شود. بعد از وارد کردن فایل‌های تصویری داخل برنامه، همه چیز برای دست‌کاری آن‌ها خیلی سریع مهیا خواهد شد. می‌توان کار کردن با این اپلیکیشن را به فرآیند Plug & Play تشبیه کرد.

بعد از وارد کردن فایل‌ها داخل لایت روم امکان اضافه کردن کلمه‌های کلیدی به هر یک وجود دارد. به لطف آن‌ها مدیریت تصاویر بسیار راحت شده و حین کار با مجموعه‌ای عکس، جستجو بینشان سریع‌تر صورت می‌گیرد. در صورتی که به نظم حین کار اهمیت داده و در پی افزایش سرعت جریان کاری خود هستید، Lightroom تا جای ممکن کمکتان خواهد کرد. یکی دیگر از امکانات کاربردی اپلیکیشن نام برده در این مسیر، قابلیت ایجاد فولدرهای مختلف محسوب می‌شود.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

بعد از مقایسه فتوشاپ و لایت روم به نتیجه جالبی رسیدیم؛ اگر Adobe Bridge ،Adobe Photoshop و Camera Raw را داخل یک مخلوط‌کن ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید، نسخه سبک حاصل ادغام آن‌ها Lightroom است

مزایا و معایب برنامه لایت روم

داشتن دسترسی بهتر و آسودگی در استفاده، علاوه بر افزایش سرعت کار، ویرایش تصاویر را برایتان تبدیل به کاری جذاب خواهد کرد. البته این برنامه فاقد همه عناصر گرافیکی است، اما در صورت عدم نیاز به آن‌ها، این کاستی مشکلی به وجود نمی‌آورد.

از لایت روم می‌توان به طور مستقیم عکس‌ها را در فیس بوک یا فلیکر به اشتراک‌ گذاشت. کلمه‌های کلیدی و متادیتاهای مشخص شده برای فایل‌های تصویری، هر جا که بروند، همراه آن‌ها خواهند بود.

مزیت ماژولار بودن Lightroom اغلب نادیده گرفته می‌شود. بخش Library همه عکس‌ها را یکجا جمع کرده و Develop اجازه می‌دهد آن‌ها را ویرایش کنید. از طریق Map متوجه خواهید شد بیشتر عکس‌های شما در کدام ناحیه جغرافیایی به ثبت رسیده‌اند. فراموش نکنید گوشی‌های هوشمند و تعداد زیادی از دوربین‌های دیجیتال به جی پی اس مجهز بوده و از طریق آن، محل گرفته شدن عکس‌ها را (در صورت دلخواه) ثبت می‌کنند. اگر به ایجاد یک کتاب با استفاده از تصاویر خود فکر می‌کنید، از طریق تکنیک کشیدن و رها کردن (درگ اند دراپ)، این کار را داخل ماژول Book انجام بدهید.

فراموش نکنید لایت روم فاقد همه ابزارهای لازم برای ساخت کامپوزیت‌ها است، اما برای از بین بردن لکه‌های پوستی، بهبود وضعیت نور و کنتراست و دیگر ویرایش‌های پایه و متداول روی عکس‌ها، با سرعتی بالا، فوق‌العاده است.

ایجاد عکس‌های اچ دی آر در نسخه‌های جدید Lightroom ویژگی مهم دیگری است که بر اساس مقایسه فتوشاپ و لایت روم به آن پی بردیم. ابزار Boundary Warp اجازه می‌دهد از طریق عکس‌های موجود، یک تصویر پانوراما جذاب ایجاد کنید.

مقایسه قیمت فتوشاپ و لایت روم

هر دو نرم افزاری بخشی از Creative Cloud Suite شرکت ادوبی محسوب می‌شوند. در حال حاضر امکان خرید هیچ کدام یک از آن‌ها برای استفاده مادام‌العمر میسر نیست. اکنون می‌توان با پرداخت ماهیانه حدود ۱۰ دلار به ازای هر برنامه، از همه قابلیت‌های Photoshop و Lightroom بهره برد.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

به نظر این نوع اشتراک‌ها صرفه اقتصادی بهتری دارند. به این ترتیب می‌توانید در هر زمان، در صورت عدم تمایل، استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید. بد نیست بدانید برای خرید نسخه‌های قبلی می‌بایست به صورت یکجا، بیش از ۴۰۰ دلار پرداخت می‌کردید! خوشبختانه قبل از تصمیم برای خرید برنامه‌های ادوبی می‌توان از آن‌ها برای مدتی به صورت آزمایشی استفاده کرد.

نتیجه‌گیری از مقایسه Photoshop و Lightroom

برای بیشتر اعمال متداولی که عکاسان و ویرایشگرها انجام می‌دهند، لایت روم را می‌توان به راحتی جایگزین فتوشاپ کرد. سرعت جریان کاری با این جایگزینی افزایش پیدا کرده و امکان افزودن کلمه‌های کلیدی، مدیریت را آسان‌تر می‌کند. از طرفی متادیتاها به صورت خودکار اضافه شده و پیش نمایش‌ها هوشمندانه ساخته می‌شوند

ماژول Library محل گرد هم آمدن عکس‌های اضافه شده به برنامه است. به وسیله پوشه‌بندی صحیح و سپس افزودن کلیدواژه و پرچم به آن‌ها، سرعت کار با تصاویر را باز هم افزایش می‌دهید. به این ترتیب کار با صدها عکس بسیار ساده خواهد شد. ویژگی Auto-Advance در کنار کلیدهای شماره‌گذاری شده اجازه می‌دهند بهترین عکس‌ها را از طریق یک سری پرچم یا ستاره مشخص کنید.

استفاده از این علامت‌های کمکی در ماژول Develop کار ویرایش را ساده می‌کند. به همین دلیل در مقایسه فتوشاپ و لایت روم تاکید اصلی روی سرعت بالای کار با نرم افزار جوانتر قرار دارد. با استفاده از حالت‌های از پیش تنظیم شده، ویرایش سریع عکس‌ها همچون تبدیل کردنشان به سیاه و سفید، امکان‌پذیر است. در ادامه از نتیجه، داخل یکی از فولدرهای قبلی، خروجی خواهید گرفت.

می‌توان از دو برنامه Photoshop و Lightroom کنار یکدیگر استفاده کرد. ابتدا تنظیمات محلی و اولیه را روی عکس، خیلی سریع، با استفاده از لایت روم انجام داده و ویرایش‌های غیر قابل انجام با استفاده از آن را به فتوشاپ بسپارید.

به عنوان نمونه فتوشاپ اجازه می‌دهد رزولوشون عکس‌ها را از حالت پیش‌فرض و اورجینال آن‌ها بیشتر کنید. از طرفی حین ذخیره کردن یا گرفتن خروجی، برخلاف لایت روم، نمی‌توانید روی بقیه تصاویر کار کنید. همانطور که مقایسه فتوشاپ و لایت روم به ما نشان داد، هر یک دارای یک سری ویژگی و کاستی در مقایسه با رقیب خود است. به همین دلیل بهترین پیشنهاد، استفاده از آن‌ها با یکدیگر است.

منبع: expertphotography

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی