تفاوت فرمت JPG و JPEG

مقایسه تفاوت فرمت JPG و JPEG

تفاوت فرمت JPG و JPEG یکی از سوالات متداولی است که توسط کاربران در عکاسی صنعتی مطرح می‌شود. از کدام فرمت باید استفاده کرد؟ مقایسه فرمت JPG و JPEG به عنوان دو پسوند فایل‌های تصویری جواب را مشخص می‌کند.

حین کار کردن با فایل‌های تصویری و دانلود آن‌ها از اینترنت، بدون شک هر دو فرمت JPG و JPEG را مشاهده خواهید کرد. با توجه به شباهت این دو، کاربران بین انتخاب پسوندی از میان آن‌ها برای فایل‌های تصویری خود به شک می‌افتند. در این مطلب به وسیله مقایسه فرمت JPG و JPEG مشکل را برطرف خواهیم کرد. گفتنی است در یکی از مطالب قبلی به بررسی فرمت RAW و کاربردش پرداخته و آن را با پسوند JPG مقایسه کردیم.

مقایسه فرمت JPG و JPEG

JPEG مخفف Joint Photographic Experts Group است. این فرمت در سال ۱۹۹۲ به عنوان یک استاندارد مطرح شد. فرمت نام برده فشرده‌ساز بوده و نسبت تراکم در آن بین ۱۰:۱ تا ۲۰:۱ متفاوت است. با توجه به امکان مشخص کردن نسبت تراکم، همواره می‌توان بین حجم نهایی فایل و کیفیت آن تعادل مورد نظر را برقرار کرد.

پسوند فایل JPEG به صورت متداول توسط دوربین‌های دیجیتالی و دستگاه‌های اشتراک‌گذاری عکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به فشرده‌سازی که این فرمت روی فایل تصویری انجام می‌دهد، در ساخت تیزر تبلیغاتی و عکاسی صنعتی فرمت RAW را ترجیح می‌دهیم.

اگرچه این فرمت دارای مزیت‌های مخصوص خود است، اما نباید از کاهش کیفیت تصویر حین تبدیل به آن به خاطر فشرده‌سازی چشم‌پوشی کرد. ویرایش و ذخیره‌سازی مجدد تنها سبب کاهش کیفیت می‌شود، حتی اگر این کاهش به طور جدی قابل درک نباشد. با مطالعه مطلب مربوط به فرمت RAW بهتر درباره مزیت‌ها و معایب استفاده از پسوند JPEG خواهید آموخت.

مقایسه فرمت JPG و JPEG

مدیا تایپ MIME برای JPEG برابر image/jpeg بوده و به صورت RFC 1341 تعریف می‌شود. البته در نسخه‌های قدیمی مرورگر اینترنت اکسپلورر، در صورت آپلود فایل‌هایی با این فرمت، مدیا تایپ image/pjpeg بیان می‌شد. به عنوان دیگر پسوندهای فرمت نام برده باید به jpe ،jif ،jfif و jfi اشاره کرد. اما تفاوت فرمت JPG و JPEG در چیست؟

در آن سوی مقایسه با فرمت JPG طرف هستیم. در عمل، هیچ تفاوتی بین این دو وجود نداشته و هر دو بیان‌کننده استاندارد یکسانی هستند. اصلی‌ترین اختلاف، تفاوت در تعداد کاراکترهای مورد استفاده برای بیان یک استاندارد مشخص محسوب می‌شود.

دلیل خلق پسوند JPG این است که در اولین سیستم عامل‌های ویندوز، تعداد حروف پسوند فایل‌ها سه مورد بود. به همین دلیل برای فراهم شدن پشتیبانی از استاندارد JPEG، آن را به حالت JPG در آوردند. با وجود این محدودیت در ویندوز یا داس، یونیکس فاقد آن بود. به همین دلیل کاربران مک و سیستم عامل‌های لینوکس همچنان از پسوند JPEG بهره می‌بردند. اکنون می‌دانیم سیستم عامل‌های جدیدتر ویندوز، فایل‌های با پسوند متشکل از بیش از سه حرف را نیز می‌شناسند.

با این حال، بعد از معرفی JPG، به خاطر محبوبیت بالای ویندوز نزد عموم کاربران، استفاده از آن شدیدا رواج پیدا کرد. این محبوبیت تا امروز ادامه دارد.

برنامه‌های ویرایش تصویر همچون ادوبی فتوشاپ و گیمپ، در هر دو پلتفرم ویندوز و مک، عکس‌های ذخیره شده با فرمت JPEG را به همراه پسوند JPG ذخیره می‌کنند. در صورت نیاز در هر زمان می‌توان فایلی با یکی از این دو پسوند را به دیگری تغییر داد، بدون این که مشکلی بروز کند.

منبع: keycdn

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی