عکاسی با گوشی

آموزش عکاسی با گوشی موبایل ؛ بدون خرید دوربین عکاس‌ شو!

آموزش عکاسی با گوشی مبتدی یا حرفه ای نیازمند یادگیری ترفندهای آن و خرید تجهیزات است. نکته مهم فرا گرفتن تکنیک ها و روش های تنظیمات برنامه دوربین موبایل است.

گوشی‌های هوشمند گجت‌هایی همه فن حرف هستند! وجود آن‌ها سبب شده از همراه داشتن بی‌شمار لوازم الکترونیکی مختلف نظیر دوربین عکاسی و فیلم برداری، ضبط‌کننده صدا، چراغ قوه، دستگاه موقعیت‌یاب (جی پی اس)، پخش‌کننده موزیک، کنسول بازی و ماشین حساب بی‌نیاز شویم. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها عکاسی با گوشی است.

ساخت تیزر تبلیغاتی

عکاسی با موبایل سبب شده دیگر برای ثبت خاطرات خود نیازمند قرض گرفتن دوربین از بقیه یا درخواست‌ از آن‌ها به منظور ثبت عکس از خود نباشید؛ برای ثبت خاطرات یا عکس گرفتن از یک سوژه جالب کافی است گوشی هوشمندتان را از جیب بیرون بیاورید. در مقایسه با سال‌ها پیش، کیفیت و توانایی‌های دوربین گوشی‌های هوشمند به شدت افزایش پیدا کرده است، به طوری که حتی عکاسان حرفه‌ای نیز در برخی شرایط، از آن‌ها به جای دوربین عکاسی حرفه‌ای به منظور ثبت تصویر از یک منظره استفاده می‌کنند.

بعد از یادگیری خوب آموزش عکاسی با گوشی موبایل می‌توانید به وسیله خرید یکی از بهترین دوربین‌ های کامپکت چند سطح بالاتر بروید. آن‌ها شبیه به گوشی اندرویدی یا آی او اسی شما ابعاد کوچکی داشته و به راحتی قابل حمل هستند.

ترفندهای عکاسی با گوشی

یک دوربین موبایل قدرتمند نظیر دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا و همچنین دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس را در نظر بگیرید. کیفیت عکس‌های آن‌ها بی‌نظیر است، به طوری که با یاد گرفتن تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی با گوشی شاهکارهایی به یادماندنی به کمکشان رقم خواهید زد. در ادامه، به نکات مهمی که در زمان عکس گرفتن با موبایل می‌بایست مد نظر داشت باشید، اشاره خواهیم کرد.

استفاده از خطوط شبکه برای متعادل‌سازی عکس

همان خطوط شبکه‌ای که به محض اولین مرتبه ورود به اپلیکیشن دوربین گوشی احتمالا آن‌ها را غیر فعال می‌کنید، کاربرد فوق‌العاده‌ای دارند! این خطوط بر اساس یک اصل ترکیب در عکاسی ایجاد شده‌اند. طبق این قانون باید تصویر را به صورت عمودی و افقی به سه قسمت مساوی تقسیم کرد. با ترسیم خط‌ها در مجموع ۹ قسمت ایجاد خواهد شد. افراد حرفه‌ای و مبتدی باید حین آموزش عکاسی با موبایل از این شبکه ۹ خانه‌ای بهره ببرند.

خطوط شبکه در عکاسی با گوشی

طبق این تئوری اگر در زمان عکاسی با موبایل نقاط مورد علاقه را داخل تقاطع‌ها یا امتداد ‌خط‌ها قرار بدهید، تصویر نهایی متعادل‌تر می‌شود. در نتیجه بیننده، طبیعی‌تر با عکس تعامل برقرار می‌کند. اگر شبکه تقسیم‌کننده صفحه نمایش به صورت پیش‌فرض خاموش بوده یا شما آن را غیر فعال کرده‌اید، به منظور روشن کردن مجدد کافی است وارد بخش Settings اپلیکیشن دوربین موبایل شوید. گزینه Grid اغلب در صفحه اصلی تنظیمات قابل مشاهده است. بعد از فعال‌سازی موقع عکاسی با گوشی به اصل ترکیب یاد شده توجه کنید.

تنظیم فوکوس دوربین

دوربین گوشی‌های هوشمند امروزی به صورت خودکار روی پیش‌زمینه فریم فوکوس می‌کنند، اما همه عکس‌ها دارای سوژه مشخصی نیستند. برای مشخص کردن محلی که می‌خواهید لنز دوربین فوکوس داشته باشد، داخل برنامه دوربین، روی آن ضربه بزنید. یکی از نکات بسیار مهم حین آموزش عکاسی با گوشی و حتی دوربین دیجیتال توجه به نقطه فوکوس است.

حین عکاسی با گوشی اگر سوژه در حال حرکت باشد، ردیابی و فوکوس مجدد روی آن در هر زمان کار دشواری خواهد شد. در این شرایط لحظه‌ای قبل از فشردن دکمه شاتر برای ثبت عکس، با لمس صفحه نمایش محل قرارگیری سوژه را مشخص کنید. بعد از این کار یک دایره یا مربع تو خالی روی نمایشگر ظاهر شده و محل تمرکز تغییر پیدا خواهد کرد. محل فوکوس در واقع داخل همان مربع یا دایره است.

سعی کنید تا جای ممکن فقط روی یک سوژه تمرکز کنید، چرا که این قانون در آموزش عکاسی با موبایل اهمیت زیادی دارد. اغلب تصاویر زیبا، تنها یک بخش جالب و مهم دارند. ممکن است در زمان عکاسی با موبایل محل اصلی فوکوس در ابتدا مشخص نباشد، به همین دلیل باید کمی حوصله به خرج داده و کمی داخل محیط فریم چشم بچرخانید.

برخی عکاس‌های حرفه‌ای عقیده دارند هدف اصلی نباید کل فریم را پر کند. به عقیده آن‌ها باید دو سوم چارچوب تصویر را به فضای منفی اختصاص بدهید، چرا که به متمایز شدن بیشتر سوژه کمک می‌کند. با این حال نباید دوربین گوشی را به حال خود رها کرده و حتما قسمت فوکوس را حتما به وسیله لمس ناحیه مورد نظر روی نمایشگر، مشخص کنید.

بعد از یادگیری آموزش عکاسی با گوشی نوبت به ویرایش می‌رسد. در مرحله ادیت تصویر باز هم می‌توانید سوژه اصلی را، به وسیله ترفندهایی همچون افزایش نور در قسمت مورد نظر، واضح‌تر کنید. اگر کادربندی را به درستی انجام نداده‌اید، در مرحله ویرایش قسمت‌های اضافی را ببرید. نور، کنتراست، میزان اشباع‌شدگی و دیگر ویژگی‌ها همگی قابل تنظیم هستند. اگر با نحوه صحیح ادیت فایل‌های تصویری آشنایی ندارید، بعد از عکاسی با گوشی نتیجه را به یک اپلیکیشن اندروید یا آی او اس داده و یکی از افکت‌های آن را روی عکس اعمال کنید. بعد از حرفه‌ای شدن، داخل فتوشاپ یا لایت روم به ویرایش می‌پردازید.

مطلب پیشنهادی: مقایسه فتوشاپ و لایت روم ؛ تفاوت Lightroom و Photoshop چیست؟

توجه به فضای منفی در عکاسی با گوشی

منظور از فضای منفی محیط بین سوژ‌ه‌ها و همچنین اطراف آن‌ها است. با توجه به فضای منفی حین عکاسی با گوشی یک عکس «خوب» را تبدیل به «عالی» خواهید کرد. کافی است به عکس سمت چپ بالا نگاهی بیندازید.

وقتی بخش‌های خالی زیادی داخل قاب تصویر بگنجانید، سوژه بهتر نمایان و متمایز شده و واکنشی قوی‌تر از سوی بیننده در پی خواهد داشت. زمین خالی، دیوار، آب یا آسمان می‌توانند محیط منفی داخل تصویر شما باشند. دو تصویر بالا دید بهتری در این زمینه ارائه می‌کنند. در آموزش عکاسی با موبایل همواره به دوری از افراط و تفریح تاکید می‌کنیم. منظور از آن در اینجا، پر کردن کل فریم با سوژه اصلی یا اختصاص دادن بخش کوچکی از چارچوب به آن است. همچنین باید از قرارگیری اشیای اضافی داخل قاب به شدت خودداری کنید. نمونه یک شی اضافی می‌تواند سطل آشغالی کنار یا پشت سر فرد باشد!

پیدا کردن چشم‌اندازهای مختلف

گرفتن عکس از زوایای منحصربه‌فرد سبب نقش بستن آن در ذهن بیننده خواهد شد. با این کار یک دید کاملا متفاوت و وهم‌آلود از سوژه به تماشاچی می‌دهید. اغلب کاربران حین عکاسی با گوشی گجت را به صورت افقی رو به روی شی یا فرد مورد نظر نگه می‌دارند، به همین دلیل با توجه بیشتر به زاویه یک تصویر کاملا خاص و به یادماندنی ثبت خواهید کرد.

دو عکس بالا دید خوبی از چشم‌اندازهای عکاسی کاملا متفاوت ارائه می‌کنند. می‌توانید آسمان را پس‌زمینه قرار داده و آن را تبدیل به فضای منفی عکس خود کنید. این تکنیک در یکی از عکس‌های بالا دنبال شده است. روش دیگر قرارگیری بالاتر سوژه است. برخلاف عکس گرفته شده از هواپیما، در تصویر دوم دوربین کاملا به صورت عمودی روی فرد متمرکز نشده و کمی زاویه دارد.

بازی با انعکاس در عکاسی با موبایل

تماشای آسمان روی سطح آب به هر بیننده‌ای یک حس فوق‌العاده القا می‌کند. دلیل آن ذاتی بودن جذابیت بازتاب در ذهن ما است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم همیشه در زمان عکاسی با گوشی به دنبال موقعیت‌های احتمالی برای بهره بردن از انعکاس بگردید.

گودال‌های آب، تجمیع آب در سطحی صاف روی زمین، آینه‌ها، عینک‌های دودی، شیشه‌های آب‌خوری، لیوان‌ها و سطوح فلزی، همگی فرصتی برای استفاده از انعکاس برایتان فراهم می‌کنند. همانطور که بارها به آن اشاره کردیم، اگر به دنبال ثبت عکسی خاص و زیبا هستید، نباید عجله کنید. باید چشمتان را خوب در محیط اطراف چرخانده و با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب می‌آموزید، از فرصت‌ها استفاده کنید.

توجه به خطوط پیشرو در عکاسی با گوشی

در برخی عکس‌ها، یک خط نگاه بیننده را کاملا خیره، از یک سوی فریم به سمتی دیگری می‌کشاند. به آن‌ها خطوط پیشرو یا حرکت‌کننده می‌گوییم. این خط می‌تواند صاف یا منحنی باشد، اما در هر صورت باید بتواند نگاه تماشاکننده تصویر را با خود جابه‌جا کند. در آموزش عکاسی با گوشی به عنوان نمونه‌های مهم برای الهام‌گیری به راه پله‌ها، نمای ساختمان‌ها، مسیرهای قطار، جاده‌ها و مسیرهایی مشخص در دل جنگل اشاره می‌کنیم.

برای ایجاد حسی عمیق در عکس، توجه به خط یا خطوط پیشرو تکنیک فوق‌العاده‌ای است. بیننده با مشاهده چنین تصویری تصور خواهد کرد عکاس خیلی هدفمند فریم را ثبت کرده است، حتی اگر وی کاملا اتفاقی با چنین صحنه‌ای رو به رو شده و هیچ چیزی درباره خطوط حرکت‌کننده از قبل ندانسته باشد!

منبع: hubspot

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی