برای عموم کاربران، دوربین موبایل برای ساخت تیزر تبلیغاتی گزینه به مراتب راحتتری است، چرا که علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، آنها را از حمل یک دستگاه دیجیتالی به مراتب بزرگتر بینیاز میکند. البته، برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی تاثیرگذار، فاکتورهای به مراتب مهمتری نسبت به سهولت حمل و نقل وجود دارند، به همین دلیل اغلب، کیفیت را اولویت قرار میدهند. بررسیهای حرفهای یوتیوبرهای حوزه فیلمبرداری و عکاسی نشان میدهد با پیشرفت بینظیر گوشی های موبایل اکنون میتوان آنها را به راحتی، در بیشتر سناریوها، جایگزین دوربینهای فیلمبرداری اختصاصی کرد. در ادامه قصد داریم ۳ مورد از بهترین دوربین های موبایل که با آنها امکان ساخت تیزرهای تبلیغاتی کاملا حرفهای وجود دارند را بررسی کنیم.
عدهای عقیده دارند ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی موبایل با وجود امکانپذیر بودن، به هیچوجه نمیتواند با دوربینهای فیلمبرداری حرفهای مقایسه شود، چرا که ابعاد این دو گویای همهچیز است! بله، سنسور و لنز بزرگتر روی دستگاهی که به طور ویژه برای امری خاص طراحی شده، احتمالا عملکرد بهتری خواهد داشت، اما نکته اینجاست که نباید اهمیت بخش نرم افزاری را دست کم گرفت؛ برای گوشیسازان با در نظر گرفتن الگوریتمها و نرم افزارهای خاص به منظور پردازش دیتای جمعآوری شده توسط سنسور دوربین، معجره کردهاند!
گوشیهای موبایل پرچمدار مناسب ساخت تیزر تبلیغاتی
ابتدا تصور میکنیم محدودیت مالی برای شما وجود نداشته و صرفا به دنبال یک دستگاه همهکاره هستید، به طوری که علاوه بر برآورده کردن تمام انتظاراتتان از یک گوشی هوشمند، امکان ساخت تیزر تبلیغاتی را نیز برای شما فراهم کند. این مدلها با قیمتی نجومی به فروش میرسند و پرچمداران دو پلتفرم اندروید و آیاواس به شمار میروند.
اپل آیفون ۱۵ پرو – آیفون ۱۵ پرو مکس
نام آیفون زبانزد فیلمسازان است؛ از زمان عرضه گوشی آیفون ۵S در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت اپل، گوشی های این برند اولویت اول ساخت تیزر و فیلم تبلیغاتی با موبایل بودهاند. بعد از این مدل، سال به سال دوربین هر آیفون از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بهبود پیدا کرد تا به آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس رسید. این دو، حاصل چند دهه تجربه و تمرکز شرکت اپل روی دوربین گجتهای قابل حمل خود بودهاند. در سرتاسر اینترنت به ویژه یوتیوب، تیزرهای تبلیغاتی، مستندها و فیلمهای متعددی را خواهید دید که با گوشیهای آیفون ساخته شدهاند. اغلب آنها در نگاه اول قابل تشخیص نیستند!
امکان فیلمبرداری ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه مشابه مدلهای پرو و پرو مکس قبلی است، اما در دستگاههای جدید شاهد اضافه شدن قابلیتهای بسیار مهمی مثل زوم ۳ برابری، حالت Cinematic و گرفتن خروجی ProRes از طریق کابل یواسبی-سی بودهایم. در بررسیهای تخصصی چند تیزر تبلیغاتی ساخته شده با استفاده از گوشی موبایل آیفون ۱۵ پرو و برادر بزرگترش به این نتیجه رسیدیم که بدون توجه به فاصله دوربین با محیط مورد نظر، خروجی شگفتانگیز خواهد بود.
یکی از مزایای فوقالعاده ساخت فیلم تبلیغاتی یا تیزر تبلیغاتی با گوشی موبایل آیفون که احتمالا کمتر به آن توجه شده، وجود بیشمار تجهیزات تخصصی است؛ با توجه به تمرکز شرکت اپل روی دوربین دستگاههای مجهز به سیستم عامل iOS، سازندگان لوازم جانبی نیز تمرکز خاصی روی محصولات مربوط به عکاسی و فیلمبرداری داشتهاند. تنوع و کیفیت این محصولات در مقایسه با ابزارآلات موجود برای رقبای اندرویدی به مراتب بهتر است. با گشت و گذار در اینترنت، لوازم جذابی از پایه و لرزشگیر گرفته تا لنزهای باکیفیت، برای گوشی موبایل آیفون ۱۵ و مدلهای قبل از آن پیدا خواهید کرد که کار ساخت تیزر تبلیغاتی را به مراتب راحتتر، لذتبخشتر و حرفهایتر میکنند.
یک نکته جالب دیگر این است که با توجه به منحصربهفرد بودن پلتفرم iOS برای گوشی های موبایل شرکت اپل ساخت تیزر تبلیغاتی از زاویه نرم افزار چند قدم جلوتر از رقبای اندرویدی است؛ اپلیکیشنهایی نظیر اینستاگرام و تیکتاک به طور ویژه برای تعداد انگشتشمار گوشیهای آیفون بهینه شدهاند، به همین دلیل فایل ویدیویی کمتر حین آپلود، پردازش و انتشار با کاهش کیفیت مواجه میشود.
سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا
محصولات سامسونگ از زمان عرضه مدل گلکسی اس ۹ پلاس در سال ۲۰۱۸، پیشرفتهای چشمگیری در زمینه دوربین گوشی های موبایل خود داشتهاند، به طوری که برای ساخت تیزر تبلیغاتی اکنون جزو بهترین گزینهها محسوب میشوند. وضعیت پرچمداران سامسونگ در بنچمارکهای تخصصی، چه در بخش عکاسی و چه در بخش فیلمبرداری، سالبهسال بهبود پیدا کرده است، اما این اعداد و ارقام هرگز تنها ملاک ما برای انتخاب گوشی موبایل مناسب ساخت تیزر تبلیغاتی نیستند؛ ویدیوهای گرفته شده با این دستگاهها به خوبی گویای همهچیز هستند.
سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا امکان فیلمبرداری ۸K را نیز برای شما فراهم میکند که در مقایسه با رقیبش از پلتفرم iOS قابلیت بسیار جذابی است، هر چند با افزایش رزولوشن تا این اندازه، به حداکثر نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه محدود خواهید شد. همچنین قابلیت زوم تا ۵ برابر برتری دیگری نسبت به آیفون ۱۵ پرو مکس است. پرچمدار اندروید از برند سامسونگ به یک باتری بزرگتر با ظرفیت بیشتر مجهز شده که برای فیلمبرداری طولانی مدت مناسب است.
حالتی به نام Director’s View در گوشی موبایل سامسونگ آن را به گزینهای ایدهآل به منظور ساخت تیزر تبلیغاتی تبدیل میکند. البته برای استفاده از این ویژگی، حتما باید با اپلیکیشن پیشفرض دوربین کار کنید. Director’s View به طور ویژه برای یوتیوبرها و ولاگرها در نظر گرفته شده است و به آنها اجازه میدهد تا به طور همزمان با تمام لنزهای گوشی فیلمبرداری کنند!
گوگل پیکسل ۸ پرو
همانطور که گفتیم نباید اهمیت بخش نرم افزار را در زمان ساخت تیزر تبلیغاتی دست کم گرفت. از این نظر، گوشیهای اندرویدی شرکت گوگل که به ورژن خام و اصلی این سیستم عاملها مجهز میشوند، حرفهای زیادی برای گفتن دارند. در دستهبندی اندرویدیها، دستگاههای سری Pixel شرکت گوگل همیشه جزو بهترینها برای فیلمبرداری بودهاند. مشابه رقیبش از پلتفرم دیگر، در اینجا نیز قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه وجود دارد.
یکی از قابلیتهای جذاب سری پیکسل که آنها به گزینهای مناسب برای ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی در محیطهای شلوغ تبدیل میکند، Audio Eraser است که میتواند صداهای مزاحم پسزمینه را به خوبی حذف کند. در اینجا نیز حالتی به نام Cinematic وجود دارد که اولین مرتبه در سری قبلی گوشیهای پیکسل رونمایی شد. این حالت چیز مشابه پرتره در زمان عکاسی است که پسزمینه را تار کرده و سوژه اصلی را در فوکوس قرار میدهد.
نظری دهید