ساخت گیف در فتوشاپ

آموزش ویرایش و ساخت گیف در فتوشاپ

آموزش ویرایش و ساخت گیف در فتوشاپ را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. یادگیری ادیت و همچنین طراحی و ساخت gif در فتوشاپ به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین انواع فایل در اینترنت شدیدا کاربردی است.

GIF مخفف عبارت Graphics Interchange Format بوده و یک نوع فرمت دیجیتالی با قابلیت پذیرش انیمیشن به شمار می‌رود. چند سالی است در سرتاسر اینترنت، مخصوصا وب و شبکه‌های اجتماعی، فایل‌های گیف شدیدا پر استفاده شده‌اند. از سال‌های دور آموزش ساخت گیف در فتوشاپ به خاطر استفاده از آن‌ها به منظور ساخت بنرهای تبلغاتی پرطرفدار بود. با افزایش استفاده از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، این محبوبیت بیشتر شده است.

فایل gif چیست؟

یک gif، یک تصویری دیجیتالی است که از عکس‌های متحرک پشتیبانی می‌کند. به منظور ساخت یک فایل گیف می‌توان چندین تصویر را کنار یکدیگر قرار داد. نتیجه، تماشای یک ویدیو متشکل از فریم‌های پیوسته، به جای یک عکس ایستا و بدون تحرک است. حتی در ساخت تیزر تبلیغاتی نیز در صورت عدم نیاز به صدا می‌توان از آن‌ها بهره برد. بدون شک آن‌ها در ساخت موشن گرافیک و انیمیشن نیز کاربردهای فراوانی دارند.

سوال‌های متداول درباره ساخت گیف در فتوشاپ

فتوشاپ به عنوان پرکاربردترین نرم افزار ویرایش فایل‌های تصویری، دارای ابزارهایی به منظور ساخت یا ویرایش این نوع فایل‌ها است. در ادامه به نکاتی مهم در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

چگونه یک فایل فتوشاپ را به عنوان gif ذخیره کنم؟

به منظور دخیره‌سازی یک فایل در این فرمت، باید عکس‌ها را داخل پنجره تایم لاین ایمپورت کرده و سپس از طریق گزینه Save for Web یک خروجی بگیرید. همانطور که گفتیم، فایلی با پسوند گیف، یک تصویر متحرک محسوب می‌شود، به همین دلیل در صورت داشتن تنها یک فایل تصویری، خروجی گرفتن به صورت gif هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.

ساخت گیف در فتوشاپ

آیا می‌توان فایل گیف را در فتوشاپ ویرایش کرد؟

امکان باز کردن و ویرایش انواع تصاویر با فرمت‌های مختلف در نرم افزار Photoshop وجود دارد. بعد از انتخاب گزینه Open، فایل گیف مورد نظر را یافته و روی آن کلیک کنید. از اینجا به بعد، ابزارهایی به منظور ویرایش فایل تصویری مورد نظر در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اگر گزینه Save for Web را انتخاب کنید، پیش از گرفتن خروجی از آن، قادر خواهید بود پیش نمایشی از عکس متحرک تماشا کنید.

چگونه تایم لاین را در فتوشاپ باز کنم؟

به منظور باز کردن این پنجره، می‌بایست مسیر Window>Timeline را دنبال کنید. تایم لاین در پایین نمایش داده خواهد شد. در اینجا قادر به افزودن تعدادی فایل به منظور اتصال آن‌ها به یکدیگر و ساخت گیف در فتوشاپ هستید.

ساخت گیف در فتوشاپ

ساخت گیف در فتوشاپ چگونه امکان‌پذیر است؟

بعد از گرفتن تعدادی تصویر احتمالا پیاپی و پشت سر هم، می‌بایست برای ساخت gif آن‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. به این ترتیب مجموعه‌ای از عکس‌های استاتیک، تبدیل به یک ویدیو خواهند شد. بسته به نحوه ثبت فریم‌ها پشت یکدیگر و فاصله احتمالی بین آن‌ها، ممکن است عکس متحرک واقعا شبیه به یک ویدیو یا بسیار مصنوعی همانند یک سری عکس نمایش داده شده پشت سر همدیگر، به نظر برسد.

اولین کار، افزوده تصاویر به نرم افزار Photoshop است. برنامه را اجرا کرده و سپس به مسیر File>Scripts>Load Files into Stack بروید.

ساخت گیف در فتوشاپ

به منظور ایمپورت کردن فایل‌ها، روی Browse کلیک کرده و بعد از یافتن تصاویر، مجددا روی OK کلیک کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

بعد از این که عکس‌ها به عنوان لایه‌هایی داخل نرم افزار بارگذاری شدند، می‌بایست به روشی که در بالا به آن اشاره کردیم، وارد پنجره Timeline شوید. بعد از باز شدن تایم لاین، گزینه Create Video Timeline را در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. به منظور باز شدن گزینه‌ای دیگر، که در ساخت گیف در فتوشاپ مد نظر ما است، روی پیکان کنار آن کلیک کنید. این گزینه Create Frame Animation نام دارد.

ساخت گیف در فتوشاپ

با کلیک روی گزینه نام برده، لایه به عنوان یک فریم در پایین صفحه باز می‌شود. برای افزودن لایه‌های دیگر تحت یک سری فریم، به مسیر Select>All Layers بروید.

ساخت گیف در فتوشاپ

بعد از انتخاب آن‌ها، روی آیکون سه خط قرار گرفته در گوشه بالا و سمت راست بخش تایم لاین در پایین صفحه کلیک کنید. بعد از باز شدن منو، گزینه Create New Layer for Each New Frame را برگزینید. اگر این گزینه برای شما کار نکرد، گزینه Make Frames From Layers را انتخاب کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

همه لایه‌ها تحت یک سری فریم در قسمت تایم لاین افزوده خواهند شد. پایین هر یک از آن‌ها، یک زمان تحت ثانیه نمایش داده می‌شود. زمان شروع باید ثانیه ۰ باشد. به منظور تغییر طول روی فلش رو به پایین کلیک کنید. به عنوان مثال، در صورتی که فاصله بین پخش فریم‌ها را ۰.۵ ثانیه قرار بدهید، با انتخاب ۱۱ فایل تصویری عادی، در نهایت یک فایل گیف ۵.۵ ثانیه‌ای خواهید داشت.

ساخت گیف در فتوشاپ

در پایین قسمت تایم لاین، می‌توان تعداد دفعات حلقه تکرار فایل را بعد از ساخت گیف در فتوشاپ مشخص کرد. گزینه‌های در دسترس Once (یک مرتبه)، Three Times (سه مرتبه) و Forever (همیشه) هستند.  اغلب فایل‌های gif که با آن‌ها سر و کله می‌زنیم، بعد از رسیدن به آخرین فریم، به صورت نامحدود مجددا از ابتدا تکرار می‌شوند. برای ساخت چنین فایلی باید گزینه Forever را انتخاب کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

برای تماشای پیش نمایشی از فایل gif روی دکمه Play کلیک کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

اگر از نتیجه رضایت دارید، باید از آن تحت عنوان فایلی با پسوند gif خروجی بگیرید. بعد از رفتن به مسیر File>Export گزینه Save for Web (Legacy) و فرمت فایل مورد نظر را انتخاب کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

وقتی پنجره بعد از اتمام ساخت گیف در فتوشاپ باز شد، جعبه Save for Web (100%) گزینه‌های متعددی در اختیارتان قرار می‌دهد. تنها باید تعدادی از آن‌ها را دست‌کاری کنید. به جعبه Preset رفته و گزینه را به GIF 128 Dithered تغییر بدهید.

ساخت گیف در فتوشاپ

روی گزینه Save کلیک کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

در پنجره بعدی باز هم روی Save کلیک کنید.

ساخت گیف در فتوشاپ

ساخت gif در فتوشاپ اینجا به پایان رسیده است. در صورت نیاز به تغییر، به همان روشی که در بالا اشاره کردیم فایل را بعد از ساخت ویرایش کنید.

منبع: expertphotography

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی