دوربین های عکاسی حیات وحش

بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش را بشناسید

برای عکاسی از حیات وحش و مناظر طبیعی باید دوربین های مخصوصی خریداری کرد. در این مطلب بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش را معرفی خواهیم کرد.

عکاسی از حیات وحش نیازمند داشتن مهارت در زمینه تصویربرداری و مخصوصا در اختیار داشتن تجهیزات کامل است. اگر تصمیم دارید به این حوزه از عکاسی وارد شوید، برای کسب بهترین نتایج باید دوربین مناسبی تهیه کنید، در غیر این صورت پیشرفت چندانی حاصل نخواهد شد. دوربین‌های مخصوص این کار با توجه به امکانات بالایی که در اختیارتان قرار می‌دهند، برای ساخت تیزر تبلیغاتی نیز مناسب خواهند بود، هر چند روی همه رفته تمرکزی در بخش فیلم برداری ندارند.

بد نیست ابتدا تعریفی از این سبک عکاسی داشته باشیم. این شاخه‌ای از عکاسی است که درونش حیوانات و جانداران زنده، در محل زندگی‌شان، به تصویر کشیده می‌شوند. برای گرفتن بهترین تصاویر، نه تنها باید تجهیزات خوب و مهارت عکاسی بالایی داشته باشیم، بلکه می‌بایست درباره رفتار هر نوع از جانداران نیز اطلاعات زیادی کسب کنیم. تنها در این صورت عکس‌های زیبایی به ثبت خواهند رسید.

استفاده از لنزهای تله در عکاسی حیات وحش متداول است، چرا که تصویربردار برای از دست ندادن سوژه و فراری دادن آن یا مخصوصا بحفظ جان خود، قادر نیست به آن سوژه نزدیک شود. در برخی شرایط کاربر می‌بایست به خوبی خود و تجهیزاتش را استتار کند.

بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش

در این مطلب قصد داریم بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش که برای تمامی سناریوهای ممکن و محتمل مناسب هستند را معرفی کنیم. این دوربین‌ها قیمت‌های متفاوتی داشته و از کراپ سنسور تا فول فریم در میان آن‌ها پیدا می‌شود.

دوربین های عکاسی حیات وحش

دوربین‌های با سنسور کراپ شده (Cropped Sensor)

برخلاف دیگر دسته‌بندی‌های عکاسی، در حیات وحش احتمالا استفاده از دوربین‌های با سنسور کراپ شده را به دوربین‌های مجهز به سنسور فول فریم ترجیح خواهید داد. یک ۱.۵x/1.6x کراپ به عکاس اجازه می‌دهد از لنزهای تله فوتو کوتاه‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر برای دستیابی به چارچوبی مشابه استفاده کند. اکنون با بهترین گزینه‌های APS-C موجود آشنا می‌شویم.

Canon EOS 7D

  • سنسور APS-C با رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل
  • ثبت ۸ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • فوکوس خودکار ۱۹ نقطه‌ای
  • دوام بالا

دوربین Canon EOS 7D

دوربین ۷D اورجینال کانن، بعد از معرفی در سال ۲۰۰۹، بالاتر از بسیاری از دوربین‌های با سنسور APS-C آن زمان ایستاد. سنسور جدید مورد استفاده در آن محدوده دینامیکی بسیار بیشتری را در مقایسه با رقبا پوشش می‌داد و قادر بود جزئیات فراوانی به ثبت برساند. سیستم فوکوس خودکار آن دارای استاندارد جدیدی برای دوربین‌های DSLR نیمه حرفه‌ای بود. یکی دیگر از نقاط قوت مدل یاد شده، افزایش شدید توانایی در بخش فیلم برداری در مقایسه با محصولات قبلی به شمار می‌رفت.

کانن ۷D تا زمان معرفی جانشین آن یعنی ۷D MkII در بالاترین رده قرار داشت. با وجود گذشت ده سال از زمان معرفی آن، هنوز عکاسان زیادی برای این مدل احترام قائل هستند. بدنه آن در برابر شرایط جوی نامناسب مقاوم بوده و در موقعیت‌های بد، به خوبی دوام می‌آورد. به همین دلیل می‌توان آن را در زمره بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش برشمرد.

اگرچه سیستم فوکوس خودکار روی نقاط زیادی تمرکز نمی‌کند، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. ردیابی سوژه‌های در حال حرکت با دقت بالایی صورت می‌گیرد. این موضوع یکی از مهم‌ترین نیازهای یک عکاس حیات وحش به شمار می‌رود. منظره‌یاب بزرگ و روشن بوده و از ۱۰۰ درصد منطقه تحت پوشش فریم پشتیبانی می‌کند. اگرچه تولید محصول سال ۲۰۱۸ متوقف شد، اما هنوز می‌توانید Canon EOS 7D را در بازار پیدا کنید.

Pentax KP

  • سنسور APS-C با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل
  • ثبت ۷ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • ISO بسیار بالا
  • فوکوس خودکار ۲۵ نقطه‌ای
  • دوام بالا به کمک بدنه‌ محافظ

دوربین Pentax KP

Pentax جزو معروف‌ترین برندهای سازنده بهترین دوربین‌های DSLR نیست، اما مدل KP آن به شکل عجیبی شدیدا برای عکاسی حیات وحش مناسب است! یکی از دلایل آن، وجود محافظی مخصوص برای Pentx KP به منظور مراقبت از بدنه است. به این ترتیب در شرایط جوی بسیار بد طبیعت، دوربین به خوبی دوام خواهد آورد. قرار دادن کنترلرهای کاربردی در اختیار کاربر مزیت مهم دیگر آن محسوب می‌شود.

به عنوان گوشه‌ای از قابلیت‌های فراوان این دوربین باید به پشتیبانی از اتصال وای فای، قابلیت شیفت دادن سنسور، وجود سیستم تثبیت‌کنندگی قوی و پشتیبانی از سیستم موقعیت‌یابی جی پی اس اشاره کرد. تعداد نقاط تحت پوشش در فوکوس خودکار ۲۵ مورد است. یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های آن را باید ISO حداکثری ۸۱۹.۲۰۰ دانست!

Canon EOS 90D

  • سنسور APS-C با رزولوشن ۳۲.۵ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۰ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • ثبت عکس‌های بسیار باکیفیت
  • فوکوس خودکار ۴۵ نقطه‌ای
  • قابلیت فیلم برداری ۴K

دوربین Canon EOS 90D

دوربین کانن ۹۰D یکی از جدیدترین مدل‌های این شرکت به شمار می‌رود. این مدل سپتامبر سال ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) به عنوان جانشین ۸۰D معرفی شد. رزولوشن و کیفیت سنسور آن در مقایسه با دوربین‌های APS-C قبلی کانن افزایش چشم‌گیری داشته است.

یکی از مزایای مهم آن در مقایسه با ۷D، داشتن بدنه‌ای کوچکتر و در نتیجه وزنی پایین‌تر است که به افزایش قابلیت حمل کمک می‌کند. دوربین همچنان خوش دست بوده و به خوبی در دست جا می‌گیرد. نمایشگر آن لمسی بوده و تعداد زیادی دکمه به همراه یک جوی‌استیک برای دسترسی سریع به حالت‌ها و قابلیت‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد.

فوکوس خودکار آن در حالت تماشای زنده دوآل پیکسل بوده و ۴۵ نقطه از منظره‌یاب را پوشش می‌دهد. به عنوان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این مدل با اغلب دوربین DSLR باید به قابلیت فیلم برداری ۴K با پوشش کل عرض فریم اشاره کرد. سیستم AF مدل مورد بحث، آن را به یکی از بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش تبدیل کرده است.

Canon EOS 7D MkII

  • سنسور APS-C با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۰ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • فوکوس خودکار ۶۵ نقطه‌ای
  • پشتیبانی از دو کارت حافظه به صورت همزمان

دوربین Canon EOS 7D MkII

مدل ۷D اورجینال عمری ده ساله داشته و حتی سال گذشته، تولید آن نیز متوقف شد، اما دوربین Canon EOS 7D MkII در حال حاضر مدلی جدید در دسته‌بندی بهترین دوربین‌های DSLR با سنسور کراپ شده کانن به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین دلایل قرارگیری آن در میان بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش داشتن بدنه‌ای بسیار مقاوم به شمار می‌رود.

دلایل دیگر مناسب بودن نسل دوم کانن ۷D برای عکاسی حیات وحش، امکان ثبت تعداد زیادی فریم در هر ثانیه (۱۰ فریم) و مجهز شدن به یک سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق با پوشش‌دهی تعداد زیادی نقطه است. می‌توان یک سوژه در حال حرکت را در سرتاسر فریم بدون مشکل تعقیب کرد.

ارگونومی آن همانند نسل اول است، هر چند مواد به کار رفته در بدنه آن از کیفیت بالاتری برخوردارند. می‌توان یک کارت حافظه جانبی SD و یک CF را به طور همزمان در درگاه‌هایی جداگانه قرار داد. این قابلیت فقط در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای ارائه می‌شود.

Nikon D500

  • سنسور APS-C با رزولوشن ۲۱ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۰ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • فوکوس خودکار ۹۹ نقطه‌ای
  • بافر بسیار بزرگ

دوربین Nikon D500

به جرات می‌توان گفت در حال حاضر، دوربین Nikon D500 بهترین مدل با سنسور کراپ شده در بازار به شمار می‌رود. با توجه به توانایی‌های فوق‌العاده آن، بدون شک در زمره بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش نیز قرار گرفته و همه نیازهای عکاسان این حوزه را برطرف می‌کند.

پیش از همه باید به طراحی ارگونومیک آن اشاره کرد. بدنه محکم بوده و به خوبی در دست جا می‌گیرد. حین لمس بدنه، به خوبی کیفیت بالای موارد به کار رفته در دوربین را حس می‌کنید. همانطور که از دوربینی این چنین حرفه‌ای انتظار داریم، دکمه‌های زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. روی بدنه یک جوی‌استیک دیده شده و نمایشگر آن لمسی است.

سیستم فوکوس خودکار جزو بهترین‌ها بوده و ۹۹ نقطه را تحت پوشش قرار می‌دهد. هر سوژه در حال حرکتی را بدون توجه به سرعت کم یا زیادش می‌توانید به خوبی دنبال کرده و تصویری از آن در شرایط ایده‌آل به ثبت برسانید. عملکرد ISO در مقایسه با دیگر دوربین‌های DSLR از نوع APS-C فوق‌العاده بوده و می‌تواند به حداکثر میزان ۱.۶۳۸.۴۰۰ دست پیدا کند! دوربین نیکون D5 در صنعت عکاسی، بهترین مدل از نظر ISO به شمار می‌رود. حالت نیکون D500 تنها یک قدم با آن فاصله دارد.

همانند کانن ۷D MkII دو درگاه به منظور قرار دادن کارت حافظه جانبی در اختیارتان قرار می‌گیرد. یکی از آن‌ها مخصوص کارت‌های XQD و دیگری برای کارت‌های SD است. در حالت عکاسی پیاپی، حداکثر تعداد فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه ۱۰ عدد است. اگرچه تعدادی دوربین دیگری نیز می‌توانند در همین نرخ عکاسی کنند، اما ویژگی منحصربه‌فرد Nikon D500 که آن را به یکی از بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش تبدیل می‌کند، امکان ادامه دادن حالت ثبت تصویر پیاپی با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه، برای ۲۰ ثانیه متداولی است! این قابلیت به لطف بافر با ظرفیت بسیار بالای دوربین حاصل می‌شود.

دوربین‌های فول فریم (Full Frame)

اگر نیازمند ثبت جزئیات بیشتر و عملکرد ISO بهتری هستید، باید در بین بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش به دنبال یک مدل مجهز به سنسوری فول فریم باشید. در ادامه چندین مدل مخصوص این سبک عکاسی با سنسور فول فریم معرفی خواهیم کرد.

Sony Alpha A7 III

  • سنسور Full Frame با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۰ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • کوچک و سبک
  • فوکوس خودکار روی چشم جانداران (تشخیص چشم)

سونی Sony Alpha A7 III

بسیاری Sony Alpha A7 III را به عنوان بهترین دوربین بدون آینه سال ۲۰۱۹ می‌شناسند. سونی طی چند سال اخیر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و نوآورترین برندها در دنیای دوربین‌های دیجیتالی شده است. این شرکت همراه با پاناسونیک تمرکز خاصی روی دوربین‌های میرورلس داشته و به رشد سریع آن‌ها برای پا به پا شدن و حتی جلو زدن از دوربین‌های دی اس ال آر کمک زیادی کرده است.

سومین نسل از دوربین A7 اکنون کاملا به بلوغ رسیده و یک بدون آینه تمام حرفه‌ای محسوب می‌شود. با وجود بی‌شمار قابلیت و ویژگی پیاده شده در آن، بدنه ابعاد کوچک و وزن پایین دارد. در مطلب معرفی دوربین‌های میرورلس (لینک بالا)، مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در مقایسه با DSLR را قابلیت حمل بالا یاد کردیم. این موضوع درباره سونی Alpha A7 III نیز صدق می‌کند.

البته نباید مشکلات استفاده از یک میرورلس به عنوان بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش را فراموش کرد. به عنوان نمونه، از آن جایی که مجبور به استفاده از لنزهای تله با ابعاد بزرگ هستیم، قرار دادن چنین لنزی روی دوربینی کوچک، سیستم فاقدی تعادل ایجاد می‌کند. از طرفی کوچکتر بودن بدنه برای همه عکاسان یک مزیت نیست. با وجود افزایش قابلیت حمل، نگه داشتن آن در دست دشوار می‌شود.

یکی از مشکلات دوریین‌های Mirrorless دوام باتری پایین آن‌ها است. به وسیله افزودن باتری اضافی به Sony Alpha A7 III، این مشکل و همچنین ایراد کوچک بودن بدنه آن را رفع خواهید کرد. دوربین مورد بحث می‌تواند در هر ثانیه ۱۰ فریم ثبت کند. آن‌ها در ادامه روی دو کارت حافظه SD ذخیره خواهند شد.

سیستم فوکوس خودکار بسیار خوب عمل می‌کند، چیزی که برای عکاسان حیات وحش دارای بیشترین اهمیت است. به لطف پوشش تعداد زیادی نقطه، تقریبا سرتاسر فریم تحت پوشش قرار می‌گیرد. ردیابی سوژه در مقایسه با قبل بهبود پیدا کرده و عملکرد دقیق‌تری دارد. یکی از ویژگی‌های کاربردی آن در عکاسی حیات وحش، پشتیبانی از قابلیت eye AF شرکت سونی است. به لطف آن چشم هر جانداری اعم از انسان یا حیوانات سریع تشخیص داده شده و فوکوس در آن قسمت بیشتر می‌شود.

Nikon D850

  • سنسور Full Frame با رزولوشن ۴۵ مگاپیکسل
  • ثبت ۹ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • بهترین پوشش‌دهی از محدوده دینامیکی

دوربین Nikon D850

Nikon D850 به طور ویژه یک دوربین مخصوص عکاسی حیات وحش یا حتی ورزشی نیست، اما ویژگی‌های آن به حدی زیاد است که در بسیاری از دسته‌بند‌ها و انواع مختلف تصویربرداری، جزو برترین‌ها شناخته می‌شود. در بین بهترین دوربین های عکاسی حیات وحش کنونی آن را یکی از ۵ مورد برتر می‌دانیم.

به لطف ثبت تصاویری ۴۵.۷ مگاپیکسلی، جزئیات فراوانی در فریم به دست خواهید آورد. عدم پشتیبانی از فیلترهای AA به افزایش دقت در تصاویر کمک بیشتری می‌کند. محدوده دینامیکی آن در مقایسه با همه دوربین‌های دیجیتالی دنیا بهترین است و از این نظر با Sony A7r IV در یک رده قرار می‌گیرد.

حتی در زمان عکاسی پیاپی، دقت سیستم فوکوس خودکار کاهش پیدا نکرده و همچنان سوژه در حال حرکت به خوبی دنبال می‌شود. عکاسی در فرمت RAW نیز تاثیری روی عملکرد آن ندارد. البته برای دستیابی به حداکثر سرعت در ثبت تصاویر، باید یک کارت حافظه XQD یا UHS-II SD با سرعت بالا خریداری کنید.

Sony Alpha A9

  • سنسور Full Frame با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل
  • ثبت ۲۰ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • فوکوس خودکار گوشه به گوشه
  • کوچک و سبک

دوربین Sony Alpha A9

در Sony Alpha A9 آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردها در صنعت عکاسی پیاده شده است. پردازشگر آن فوق‌العاده قدرتمند بوده و با وجود داشتن بدنه‌ای هم اندازه‌ با محصولات خانواده A7 سونی، قابلیت‌های بسیار بیشتری ارائه می‌کند. این دوربین بدون آینه است.

در حالت عکاسی پیاپی قادر خواهید بود در هر ثانیه ۲۰ فریم به ثبت برسانید! این در حالی است که حداکثر نرخ فریمی دوربین های عکاسی حیات وحش تا اینجا ۱۰ فریم بر ثانیه بود! در فوکوس خودکار تشخیص فاز تعداد نقاط پوشش داده شده به ۶۹۳ مورد می‌رسد، به همین دلیل تقریبا سرتاسر فریم (۹۵ درصد آن) تحت پوشش قرار خواهد داشت.

دلیل عدم معرفی این دوربین به عنوان بهترین دوربین برای عکاسی از حیات وحش، بدنه نامناسب آن برای شرایط جدی غیر عادی است. مقاومت بدنه آن نسبی و بسیار کم بوده و در صورت نامساعد شدن هوا در طبیعت یا سقوط گجت درون گل و لای، احتمال آسیب دیدن بالا است.

Canon EOS 1DX MkII

  • سنسور Full Frame با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۴ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • بزرگ و سنگین
  • قابلیت فیلم برداری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۴K

دوربین Canon EOS 1DX MkII

بهترین دوربین DSLR کانن قطعا به عنوان یکی از دوربین های عکاسی حیات وحش و همچنین ورزشی نیز شناخته می‌شود. در این فهرست، Canon EOS 1DX MkII را باید از نظر بدنه بزرگترین و سنگین‌ترین مورد دانست. از نظر سیستم فوکوس خودکار، دوربین نام برده حاصل همه تلاش‌های شرکت کانن است. در صورت نیاز به فیلم برداری می‌توانید در رزولوشن ۴K، از حداکثر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید. در صورت فعال نگه داشتن AF حداکثر تعداد فریم‌های به ثبت رسیده در یک ثانیه ۱۴ مورد است. با خاموش کردن فوکوس خودکار، تعداد در حالت عکاسی پیاپی به ۱۶ تصویر می‌رسد.

Nikon D5

  • سنسور Full Frame با رزولوشن ۲۱ مگاپیکسل
  • ثبت ۱۲ فریم در هر ثانیه در حالت پیاپی
  • دوام باتری بسیار بالا
  • بهترین ISO ممکن

دوربین Nikon D5

در نهایت، در بین دوربین های عکاسی حیات وحش، بهترین مورد را معرفی می‌کنیم. در فهرست ما Nikon D5 در بالاترین رده قرار می‌گیرد. این مدل یک پرچمدار تلقی شده و یکی از بهترین دوربین‌هایی است که دنیای تکنولوژی تا امروز به خود دیده است.

وزن آن همچون ۱DX MkII بالا است. مجهز شدن به سیستم AF با پوشش‌دهی و حساسیت بیشتر، آن را از رقیب سنگین وزنش از شرکت کانن چند سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد. با وجود کاهش تعداد فریم‌های به ثبت رسیده در هر ثانیه، به لطف وجود بافری بزرگتر، حالت عکاسی پیاپی می‌تواند برای مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند. می‌توان در عین گرفتن ۱۲ تصویر در هر ثانیه، حتی در فرمت RAW، تا سقف ۲۰۰ عکس، وضعیت را ادامه داد.

دستیابی به ISO حداکثری ۳.۲۷۶.۸۰۰ سبب می‌شود نیکون D5 بهترین دوربین در دنیا از این نظر محسوب شود. سایر دوربین‌های دیجیتالی را از نظر ISO به هیچ عنوان نمی‌توان با آن مقایسه کرد. با توجه به دوری از منبع انرژی در حیات وحش، باتری با ظرفیت بالای Nikon D5 کمک زیادی به دوام زیاد دوربین به دور از منبع انرژی خواهد کرد. باتری تا سقف ۳۷۸۰ عکس دوام می‌آورد. در نتیجه عمر باتری دوربین نام برده در مقایسه با Canon 1DX MkII سه برابر بیشتر است.

منبع: expertphotography

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی