هم اکنون خلاقیت در تولید تیزرهای تلویزیونی به یک اصل تبدیل شده است. هر صنفی که قصد داشته باشد برای کسب و کار خود تیزر تلویزیونی تولید کند، در اولین قدم می بایست توجه ویژه ای به جذابیت بصری آن داشته باشد.شاید شرکتها و تولیدکنندگان تیزر، ضرب المثل “عقل طرف در چشمش هست” راباید سرلوحهی خود قرار دهند تا تصاویر جذابتری برای تبلیغات ارائه دهند. بر کسی پوشیده نیست که بینندگان تبلیغات، فرق تبلیغی که با هزینه هنگفت و کاملاً حرفه ای ساخته شده است را با تبلیغی که به صورت غیر حرفه ای و کم هزینه بنا شده را میدانند، به همین دلیل اکثر سازندگان تبلیغ یا تیزر تبلیغاتی، به صورت هدفمند، از تیمی متشکل از بازیگران، کارگردان ها و نویسندگان حرفه ای تشکیل شده اند. دلیل این همه ریخت و پاش هم این است که دوست دارند تبلیغشان تا مدت ها در اذهان باقی بماند.
گاهاً پیش می آید که در تیزر تلویزیونی، تصویری پخش می شودکه کوچکترین ربطی به موضوع تبلیغات ندارد، اما همان تصویر تا سال ها در ذهن های بینندگان باقی می ماند و این سبب فروش زیاد آن تبلیغ خواهد شد.
تیزر تلویزیونی چگونه ساخته می شود؟
اگر بعد از بررسی ها قانع شده اید که تلویزیون می تواند شمارا به مقصودتان برساند، تازه کار اصلیتان شروع می شود. برای ساخت تیزر تلویزیونی ایدهآل می بایست آنقدر ایدهتان را ورز دهید تا به چیزی که واقعاً دلتان می خواهد تبدیل شود. آن موقع است که مردم برای تماشای تیزر، علاقه نشان می دهند.
گام ۱) مشخص کردن ایدهی اصلی
برای جذب کردن ببیننده به تیزر تلویزیونی، ایده فوق العاده حرف اول و آخر را می زند. قطعاً می دانید که ساخت تیزر هزینه های زیادی را دربردارد. از خرید زمان پخش تیزر گرفته تا مراحل تولید آن. پس نکتهی با اهمیتی کهباید به آن توجه ویژه ای کنید این است که تا مشخص نشدن ایدهتان هیچ کاری نبایدکنید.
گام ۲) داشتن متن خارق العاده
پس از مشخص ایده که خود نصف راه است شما می بایست یک متن عالی تهیه کنید. در تیزر تلویزیونی زمان زیادی برای جذب مخاطب ندارید. پس در همانحداکثر ۶۰ ثانیه ای که دارید، باید کار را تمام کنید. آنقدر متن باید قوی باشد کهاگر کسی چشمش به تیزر هم نیست، متوجه شود که محصول در حال تبلیغ چه چیزی است. درمتن دقت کنید که جملات طولانی نباشند. به قول معروف، پیام تان را سریع و چکشی به بیننده منتقل کنید.
گام ۳) استفاده از بازیگران
برای داشتن یک تیزر تلویزیونی عالی، ملزم به استفاده ازبازیگران نیستید، چه بسا تیزرهایی بوده اند که بدون بازیگر موفقیت های چشم گیریداشته اند، اما واضح است که انسان ها زبان همدیگر را بهتر می فهمند. اگر می خواهید از بازیگران در تیزرهای تبلیغاتی خود استفاده کنید دقت داشته باشید که از بازیگران کاملاً حرفه ای دعوت بعمل آورید. اگر نمی خواهید تیزرتان غیرطبیعی باشد بایدبدانید که بازیگران در تیرز چه وظایفی دارند.
همکاری با یک شرکت تبلیغاتی
همهی ما به صورت حرفه ای تمام کارهای یک تیزر تبلیغاتی را نمی توانیم انجام دهیم. پس چه بهتر با شرکتی که تجربه ساخت تیزر را دارد، همکاری کنیم. آنها به خوبی می توانند در خصوص، متن، چگونگی فیلمبرداری و ویرایش و ادیت تیزر به شما مشورت بدهند. در انتخاب شرکت های تبلیغاتی هم دقت کنید.
۵) برنامه ریزی جهت فیلمبرداری تیزر تلویزیونی
با تعیین شدن متن و حتی بازیگران تیزر تبلیغاتی، کار به جای حساس فیلمبرداری رسیده است. قطعاً نمی توانید به طور همزمان از چند محصول خود فیلم تهیه کنید، چرا که زمان محدودی در اختیار دارید، اینجاست که باید از ترفندهای تبلیغاتی استفاده کنید. در واقع باید زیرک باشید. اگر بخواهید، وسایل تزئینی شرکت خود را تبلیغ کنید، شاید بهترین کار این باشد که از نمای باز چندین محصول خود راجلوی دید بیننده ها قرار دهید.
۶) هماهنگی تصاویر و مفاهیم
احتمالاً با خود می گویید که این مورد خیلی واضح است. امایادتان نرود که اکثراً در این مورد اشتباه می کنند. تدوین تیزر تلویزیونی کار سادهای است اما باید با دقت تمام انجام شود. به طور مثال وقتی در تیزر در حال توضیح دادن خمیردندان هستید، تصویر بر روی مسواک زوم نکرده باشد. درست است که بهم مربوط هستند اما این اشکالات تاکتیکی ضعف تدوین را می رساند.
۷) توجه ویژه به زمانبندی
وقتی زمان بندی خاصی برای تیزر تلویزیونی جهت نشان دادن محصول خود خریداری می کنید، باید دقت کنید که فقط همان زمان را برای نشان دادن محصول یا محتوای خود خواهید داشت. اگر سعی کنید چند ثانیه به تبلیغ خود اضافه کنید، قطعاً هنگام نمایش آن چند ثانیه اضافی پخش نخواهد شد و این شما هستید که ممکن است بخش مهمی از تیزر را از دست بدهید.
۸) دعوت از بیننده ها
پیشنهاد می کنیم که در آخر تیزر تلویزیونی خود مردم را به خرید محصول و یا بازدید از سایتتان دعوت کنید. ممکن است شما برند معروفی نباشید،پس این مرحله از کار فوق العاده برایتان ضروری است. اگر مثل شرکت های بسیار بزرگ مانند پوما، که نان برندشان را می خورند، بودید نیازی به این کار نداشتید! اما معروف نبودن برندتان، شما را ملزم به تشویق مردم به کاری خواهد کرد.
۹) زمان پخش تیزر تلویزوینی
این مسئله واقعاً کمی سخت است؛ یعنی شما باید در عین اینکه زمان مناسبی را برای تبلیغ انتخاب می کنید، بدانید که آیا در آن زمان می توانیدمشتریان زمان را بدست آورید یا خیر. مثلاً اگر در ساعت ۲ بعدازظهر تیزرتان نمایش داده شود، از لحاظ هزینه صرفه جویی کرده اید اما مشخص نیست که آیا بتوانید مشتریان خوبی جذب کنید چرا که آن ساعت اکثر مردم در حال استراحت هستند.
۱۰) تکرار تیزر تبلیغاتی
کار آخر که شاید بد نیست چندین بار تکرار شود این است که تبلیغ تان را در زمان های مختلف به بینندگان نشان دهید، البته اگر علاقه دارید که فروش محصولتان بیشتر شود، اگر نه همان یکبار کفایت می کند. شرکت های که باهوش هستند در چندین نوبت اقدام به پخش تیزرشان می کنند تا بتوانند مشتری های بیشتری راجذب کنند.
نظری دهید