ساخت موشن گرافیک محدودیتهای تیزر تبلیغاتی را از بین میبرد!
ساخت موشن گرافیک (Motion Graphics) روشی جذاب و متفاوت برای تبلیغ است. تبلیغات به وسیله طراحی یا تولید فیلم و ویدیو موشن گرافی تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند.
ساخت موشن گرافیک امروز به روشی بسیار کاربردی برای تبلیغات ویدیویی تبدیل شده است. کسب و کارهای زیادی ترجیح میدهند به جای ساخت تیزر تبلیغاتی به وسیله طراحی موشن گرافیک خود را به مشتریان کنونی و کاربران جدید بیشتر معرفی کنند. اما ساخت موشن گرافیک چه زمانی برای ما کارایی بیشتری دارد؟ به عبارتی چه زمانی باید این روش تبلیغات ویدیویی را به ساخت تیزر یا ساخت انیمیشن تبلیغاتی ترجیح بدهیم؟
اگر تصمیم دارید مفهومی پیچیده را تبدیل به مطلبی قابل فهم برای همه کنید، اما قادر به انتخاب بهترین نوع ویدیو به این منظور نیستید، در این مطلب به پاسخ خود خواهد رسید. فراموش نکنید در دنیای محتوا، عقیده بر این است که یک تصویر، بهتر از هزاران کلمه مفهومی را منتقل میکند. حال از نظر قدرت انتقال، یک محتوای ویدیویی حتی کوتاه نیز هزاران برابر بهتر از یک تصویر عمل خواهد کرد. ساخت موشن گرافیک در مقایسه با ویدیوها و تیزرهای تبلیغاتی عادی، به دلایلی که در این مطلب به آن اشاره میکنیم، تاثیرگذاری بیشتری برای جذب مخاطب و رساندن مفهومی به وی دارد.
چرا طراحی و ساخت موشن گرافیک؟
موشن گرافیک جذابیت بسیار بیشتری برای کاربران داشته و آنها را پای ویدیو میخکوب میکند، به همین دلیل با استفاده از آن، بهتر قادر به رساندن منظور خود به تماشاچی خواهید بود. از طرفی با ساخت موشن گرافیک به خاطر جذب بهتر مشتری، نرخ مشارکت را نیز افزایش میدهید که همواره فاکتوری کلیدی در ارتباط با آنها است.
در این مطلب متوجه خواهید شد چرا ساخت موشن گرافیک بهترین روش برای تشریح یک ایده و تعامل برقرار کردن با کاربران است. به این ترتیب تماشاچیها و کاربران عادی بیشتری را تبدیل به مشتریان واقعی و همیشگی خود خواهید کرد.
در مقالههای متعدد به مزیت تولید محتواهای ویدیویی برای تبلیغات اشاره کردیم. در همین مطلب نیز گوشه اشارهای به ارجحیت ویدیو به عکس و مخصوصا متن داشتیم. بیزینسهای زیادی با پی بردن به این موضوع، در کمپینها و برنامههای تبلیغاتی خود از این نوع محتوا بهره میبرند. به عنوان نمونه انیمیشنهای تبلیغاتی، ابزاری کارآمد به منظور چارچوب دادن به ایدهها است، به طوری که کاربران، به شکلی ساده، قانعکننده و کوتاه، به آن چه در ذهن شما میگذرد پی میبرند. امروز ساخت موشن گرافیک به بقیه روشها اولویت دارد.
ساخت موشن گرافیک محبوبترین استایل ویدیو به منظور قدرت بخشیدن به کمپینهای تبلیغاتی محسوب میشود. این موضوع ریشه در کاربرد این نوع محتواها دارد. از همان ابتدای شکلگیری فرهنگ انسان، تصاویر و نقشهای گرافیکی روشی ارزشمند و کاربردی به منظور تشریح پیامهای پیچیده بودهاند. انسانهای نخستین و فاقد قدرت تکلم، از طریق طرحها و نقشهای گرافیکی با یکدیگر تعامل برقرار میکردند. امروز نیز ما به شکلی گسترده از طراحی گرافیکی، در ترکیب با تکنولوژی، استفاده میکنیم.
همانطور که از روی نام موشن گرافیک میتوان به سادگی حدس زد، تلاش میکند گرافیک را به حرکت (موشن) در بیاورد. با مشاهده بیشمار ویدیوی تبلیغاتی این چنینی متوجه خواهید شد امروز بهترین روش برای تشریح خود به کاربران، به جای تیزرهای عادی یا ویدیوهای تبلیغاتی معمولی، ساخت موشن گرافیک است. به عنوان نمونه به ویدیوی زیر توجه کنید.
ویدیوهای تبلیغاتی دارای دستهبندیهای متعددی هستند. در ویدیو زیر، که خود در قالب موشن گرافیک تهیه شده است، به معرفی تعدادی از آنها پرداخته میشود. به نحوه بیان و شرح موضوع در این ویدیو دقت کنید. همه چیز مرحله به مرحله و از طریق نمایش عناصر بصری پویا به بیننده تفهیم میشوند. ماهیت موشن گرافیک، همانطور که در ویدیوی زیر نیز مشاهده میکنید، به گونهای است که تماشاچی را جذب کرده و او را به جای بستن ویدیو، به تماشای آن برای چندین مرتبه تشویق میکند! برای مشاهده زیر نویس ویدیو آن را در حالت تمام صفحه تماشا کنید.
ویژگیهای کلیدی موشن گرافیک
هدف اصلی استفاده از ویدیوهای موشن گرافیک برای تبلیغات، تشریح مفاهیم سخت و اطلاعات دشوار است. البته انواع ویدیوهای دیگر نیز به این منظور مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان نمونه بر اساس ویدیوی بالا، برای تشریح مفاهیم پیچیده به زبانی ساده، وایت بورد انیمیشن بهترین روش به نظر میرسد. پس دلیل منحصربهفرد بودن مارکتینگ به وسیله ساخت تیزر تبلیغاتی چیست و چرا در مقایسه با سایر انواع ویدیوهای گرافیکی و انیمیشنی در تبلیغات پرکاربردتر است؟ با اشاره به ویژگیهای کلیدی به دید بهتری درباره کارایی این نوع فیلم تبلیغاتی دست پیدا میکنید:
- ظرافت: ظریفتر و حرفهایتر به نظر رسیدن موشن گرافیک بدیهی است. در دنیای واقعی به سختی میتوان محیط فیلم برداری را به ظرافتی در حد ایدهآل نزدیک کرد.
- رسمیت: موشن گرافیک ظاهری جدی و رسمی که بیزینسهای به دنبال همکار در پی آن هستند را از شما ارائه میکند.
- رنگهای روشن: از پالتهای رنگی واضح و روشن در ویدیوهای این چنینی استفاده میشود. این موضوع مخصوصا برای تولید ویدیوهایی با اهداف آموزش اهمیت پیدا میکند.
- مختصرسازی: موشن گرافیک دارای قدرتی باورنکردنی به منظور به تصویر کشیدن ایدههای پیچیده و اطلاعات دشوار همچون آمار و ارقام، چارت، اعداد و دیگر موارد مشابه است.
- سرگرمکنندگی: به جرات میتوان گفت از دیدگاه مارکتینگ، این مهمترین دلیل توصیه به ساخت موشن گرافیک به منظور تبلیغات است. محتواهای خستهکننده، که در صورت ارائه به صورت متنی، تصویری یا حتی ویدیوهای عادی حوصله کاربر را سر میبرند، از طریق موشن گرافیک به ویدیوهای سرگرمکننده و جذاب برای بیننده تبدیل خواهند شد.
موشن گرافیک بهترین نوع ویدیو برای تشریح و تبلیغ است
علاوه بر همه ویژگیهای کلیدی بالا، در ادامه به سه خصیصه اساسی و مهم که ریشه در ذات و فلسفه وجودی موشن گرافیک دارند اشاره خواهیم کرد. این ویژگیها در دیگر انواع فیلمهای توضیحدهنده وجود ندارند.
جلوههای ویژه خیرهکننده
بر اساس توضیحاتی که تا اینجا ارائه کرده و کلیپی که درباره انواع ویدیوهای تبلیغاتی مشاهده کردیم، اکنون به دیدی کلی درباره نقش کلیدی جلوههای بصری برای جلب توجه مخاطب و سادهسازی مفاهیم پی بردهاید. از زمان کودکی ما، عناصر بصری اصلیترین ابزار برای یادگیری مفاهیم جدید بودهاند. این موضوع در بزرگسالی ما تغییر نکرد و همچنان با تماشای یک ویدیو، در مقایسه با زمان خواندن متن یا حتی شنیدن یک کلیپ آموزشی، بسیار بهتر با مفهومی جدید آشنا خواهیم شد.
گرافیکها از قبیل چارتها، نقاشیها و تصاویر متحرک از متون طولانی و خستهکننده بیشتر قابل فهم هستند. به همین دلیل باید در مسیر تبلیغات، به جای پر کردن وب سایت و صفحههای خود در شبکههای اجتماعی با متن، عکس و حتی ویدیوهای عادی، به ساخت موشن گرافیک رو بیاورید. با بهره بردن از ترکیب گرافیک و تحرک توجه مخاطبان خود را جلب کرده و آنها را بیشتر برای گشت و گذار در وب سایت یا صفحههای خود در شبکههای اجتماعی ترغیب میکنید. با اعتقاد به این گفتهها، قبل از ارائه توضیح بیشتر، نمونهای از یک موشن گرافیک موفق و مملو از جلوههای ویژه را مشاهده میکنیم.
عناصر دیداری در یک انیمیشن ساده نیز وجود دارند، اما تفاوت موشن گرافیک، خیرهکننده بودن و داشتن جذابیت بسیار بیشتر است. فیلم تبلیغاتی بالا به خوبی گویای ماجرا است. چنین ویدیویی با روح و روان کاربر بازی کرده و در مغز او مینشیند. هر چه خلاقیت بیشتری برای ساخت موشن گرافیک خرج کنید، ماندگاری آن در ذهن کاربر افزایش یافته و بیشتر برای پخش مجدد ویدیو و مخصوصا اشتراکگذاری آن تشویق میشود. به عبارتی موشن گرافیک ابزاری بسیار قدرتمند برای بازاریابی ویروسی است.
گرافیک زنده
اهمیت طراحی گرافیکی منحصر به ویدیوهای تبلیغاتی نیست. حتی در طراحی جلد یک کتاب یا صفحه اول یک وب سایت نیز باید دقت کرد. در موشن گرافیک، طراحی گرافیکی اهمیتی ذاتی دارد و دیگر نکتهای بهبوددهنده نیست. به عبارتی در یک وب سایت یا جلد روی کتاب، بهتر شدن طراحی با وجود منجر شدن به افزایش جذابیت، عنصری حیاتی نیست، اما برای موشن گرافیک قضیه متفاوت است و با ریشه، پوست و خون آن ارتباط پیدا میکند!
به همین اندازه، در موشن گرافیک، انیمیشن از اهمیت برخوردار است. در واقع تحرک بخشیدن به طراحی گرافیکی عادی، دلیل اصلی جذابیت و تاثیرگذاری بالای موشن گرافیک محسوب میشود. به این ترتیب به گرافیکهای آماری یا دیگر انواع محتوا جان داده و آنها را زنده میکنید؛ موشن گرافیک را باید مصداقی بارز از گرافیک زنده دانست. بدون زنده و بشاش بودن عناصر، دیگر خبری از جذابیت بالای ویدیوهای تبلیغاتی این چنینی نیست.
محتوایی که از گرافیک خوبی بهره برده و تحرک در آن، بر اساس جلوههای ویژه صورت میگیرد، برای رساندن منظور و مفهوم خود به بیننده فوقالعاده است. گرافیک زیبا مخاطب را میخکوب نگه داشته و انیمیشن و تحرک، منظور شما را به به شکلی گیرا منتقل میکند. به این ترتیب کاربران در عرض چند ثانیه به اطلاعات زیادی درباره محصولات یا خدمات شما دست پیدا کرده و به خرید یا سفارش آنها ترغیب میشوند.
ترکیب با دیگر انواع ویدیو
یک سازنده خلاق میتواند به وسیله ترکیب کردن انواع ویدیو، که هر یک از ویژگیهای متفاوتی بهره میبرد، یک محتوای ویدیویی خارقالعاده خلق کند. در برخی مواقع، ساخت موشن گرافیک به تنهایی کمی سرد و بیروح است و باید به وسیله بیان یک داستان یا رو آوردن به وایت بورد انیمیشن در دل آن، جذابیت را افزایش داد. نمونه کاربردی دیگر، به کار بردن یک کاراکتر انیمیشنی است. موشن گرافیک در حلقه مربوط به انواع ویدیوهای انیمیشنی، در مرکز قرار گرفته و امکان به کار بردن بقیه موارد درون آن وجود دارد.