ساخت انیمیشن تبلیغاتی کوتاه و ارزان قیمت بالایی ندارد. تولید و طراحی انیمیشن تیزر تبلیغاتی تاثیر زیادی روی بیزینس شما خواهد داشت. اما تعرفه و هزینه آن چقدر است؟
مطالعه کنید
در مورد ساخت انیمیشن تبلیغاتی بیشتر بدانید.
ساخت انیمیشن تبلیغاتی بر اساس یافتههای اخیر، تاثیرگذاری به مراتب بیشتری در مقایسه با ویدیوهای تبلیغاتی عادی دارد. به عنوان نمونه میتوان به گزارش نتیجه تحقیق اخیر وب سایت باسابقه Crisp Media اشاره کرد. به ادعای آنها، انیمیشن تیزر تبلیغاتی در مقایسه با ویدیوهای تبلیغاتی سنتی و عادی، تا ۵ برابر اثرگذاری بیشتری روی ذهن بیننده دارد! در انتهای این مطلب تعدادی ویدیوی انیمیشنی بسیار موفق برایتان قرار خواهیم داد. با تماشای آنها به دلیل تاثیرگذاری بیشتر آنها پی برده و محتواهایی برای الهامگیری در اختیار خواهید داشت.
ساخت تیزر تبلیغاتی تنها روش ایجاد محتوایی به منظور معرفی کسب و کار خود به دیگران نیست. ساخت موشن گرافیک دنیای وسیعی داشته و فرصتهای بیشتری در اختیارتان قرار میدهد. البته به طور دقیق، انیمیشن تبلیغاتی با موشن گرافیک تفاوتهای زیادی دارد که در مطلبی جداگانه به بررسی دقیق تفاوتهای میان این دو خواهیم پرداخت.
انیمیشن تبلیغاتی چیست؟
به طور ساده، یک انیمیشن تبلیغاتی، ویدیو یا تصویری تکرارشونده به صورت حلقهای بوده و در آنلاین مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. این روش تبلیغات از سالها پیش مرسوم شده است، اما با توجه به پی بردن کسب و کارها به قدرت بالای نفوذ آن در ذهن کاربران، مدیران بیزینسهای بیشتری به آن رو میآورند.
استفاده از انیمیشن در تبلیغات معمولا در قالب یک حلقه تکرارشونده به صورت بینهایت است، به طوری که بعد از رسیدن به آخرین فریم، پخش به صورت یکپارچه از اولین فریم ادامه پیدا کند. کاربر نباید در ابتدا متوجه این تکرار شود. در این نوع ویدیوهای تبلیغاتی میتوان هر نوع محتوایی، از اعلام در راه بودن یا معرفی یک محصول جدید گرفته تا نحوه استفاده از محصولات کنونی، را گنجاند.
ابتدای سال ۲۰۱۸ شرکت فیس بوک اعلام کرد امکان ارائه انیمیشنهایی در قالب فایل GIF به جای بنرهای تصویری و ثابت توسط شرکتهای همکار، به منظور تبلیغات بنری در شبکه اجتماعی فیس بوک، فراهم شده است. تحقیقات نشان داده کاربران، در مقایسه با یک محتوای بصری ثابت و استاتیک، بیشتر به تحرک و پویایی توجه میکنند. مزیت ساخت انیمیشن تبلیغاتی به جای ویدیوهای عادی این است که نیازی به کلیک کردن روی دکمه پخش وجود نداشته و ابتدا و انتهایی وجود ندارد؛ مادامی که کاربر در صفحه قرار دارد، مجموعهای از فریمهای بهم چسبیده را مشاهده خواهد کرد.
امروز فید شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و لینکدین، مملو از محتواهای اسپانسر شده، محتواهای تولید شده به دست صفحههای مورد علاقه و مخصوصا محتواهای ایجاد شده توسط دوستان و همکارانتان است. به همین دلیل به منظور جلب توجه یک کاربر پیش از اسکرول کردن و رد شدن وی از بخش کنونی در صفحه، دو یا سه ثانیه بیشتر فرصت ندارید. به همین دلیل در زمان ساخت انیمیشن تبلیغاتی باید تلاش کنید زمان آن را به ۵ الی ۶ ثانیه کاهش بدهید. به عنوان نمونه شرکت Pearl Capital در پلتفرمهای مختلف، از انیمیشن تبلیغاتی زیر به منظور معرفی اپلیکیشن موبایل خود استفاده کرده است.
قدرت انیمیشن تبلیغاتی را دست کم نگیرید
انیمیشن تبلیغاتی روشی قدرتمند و بسیار پربازده است، چرا که با استفاده از آن قادر به سرگرم کردن مخاطب در زمانی کوتاه خواهید بود. وقتی برای معرفی کسب و کار خود، به انیمیشن یا موشن گرافیک رو میآورید، آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار دارید، به طوری که هر ایده خلاقانه شما تبدیل به یک محتوای ویدیویی خواهد شد. این در حالی است که در صورت ساخت یک تیزر واقعی، شاید قادر به مهیا کردن محیط مورد نظر، کاراکترهای دلخواه و از همه مهمتر بروز یک سری رویداد خاص نباشید.
انیمیشنسازی با گذر زمان بیشتر و بیشتر پیشرفته کرد. به موازات آن، دسترسی و امکان استفاده از آن نیز برای افراد و شرکتهای بیشتری فراهم شد. امروز استفاده از انیمیشن تبلیغاتی به منظور برندسازی محدود به شرکتهای بزرگ نبوده و هر کسب و کار کوچکی قادر به بهره بردن از آن به نفع خود است. از طرفی به خاطر نرم افزارها و ابزارهای حرفهای جدید، ساخت یک انیمیشن تبلیغاتی به زمان چندان زیادی نیاز ندارد.
حین ساخت انیمیشن تبلیغاتی به کاراکترهایی که در آن استفاده میکنید توجه داشته باشید. همانطور که میدانید، یک سری شخصیتهای کارتونی در انحصار شرکتهای خاصی قرار داشته و در صورت استفاده از آنها، کپی رایت را زیر پا گذاشتهاید. اگر واقعا در پی برندسازی هستید، بهتر است زمان کافی صرف کرده و یک شخصیت کارتونی منحصربهفرد برای برندتان خلق کنید. تاثیرگذاری آن در ذهن کاربران از آن چه تصور میکنید بیشتر است!
تاثیر استفاده از انیمیشن در تبلیغات
۹۰ درصد اطلاعات منتقل شده به مغز ما بصری است. این دسته اطلاعات ۶۰ هزار مرتبه سریعتر از متن پردازش میشوند. در دنیای محتوا، عقیده بر این است یک عکس، بهتر از هزاران کلمه یک مفهوم را منتقل میکند. توانایی یک ویدیو در این زمینه در مقایسه با عکس، غیر قابل مقایسه است. ساخت ویدیوی تبلیغاتی بسیار موثرتر از ارتباط کلامی با مخاطبان بوده و دیگران را بیشتر به همکاری و تلاش برای شناخت شما متقاعد خواهد کرد.
انتقال سریع و راحت اطلاعات، تنها مزیت استفاده از انیمیشن تبلیغاتی نیست. با این روش از قالب تکراری و یکنواختی که تا امروز در تبلیغات متنی یا بنری خود داشتهاید، خارج خواهید شد. به وسیله نمایش پیام خود در قالب رسانه ویدیویی، توجه مخاطبانتان را در هر قسمت که میخواهید متمرکز کرده و تحلیلهای مورد نظرتان را به خورد آنها بدهید! در ادامه میتوانید دیدگاه خود را با استفاده از تکنیکهای ویدیویی یا افکتهای صوتی به قسمتهای مختلف ویدیو اضافه کنید.
مزایای ساخت انیمیشن در مقایسه با ضبط ویدیو
موشن گرافیک و انیمیشن به مدیر کسب و کار اجازه میدهد مفهومی جدید را بدون هر گونه محدودیت خلق کند. تا هر کجا که ذهن شما، با کنار زدن قوانین موجود در طبیعت و حقایق، در رویاها پرواز میکند، امکان پیادهسازی آن در یک انیمیشن نیز وجود دارد. این در حالی است که به تصویر کشیدن یک سری رویدادها حین ساخت ویدیوی تبلیغاتی عادی امکانپذیر نبوده یا هزینه بسیار زیادی روی دستتان میگذارد. در ادامه، به تماشای یک انیمیشن تبلیغاتی برای شرکت اسپاتیفای مینشینیم.
مقرون به صرفه و اقتصادی بودن، یکی دیگر از مزیتهای بهره بردن از این نوع محتواهای ویدیویی توسط یک کسب و کار است. ساخت فیلم تبلیغاتی رئال در مقایسه با ساخت انیمیشن تبلیغاتی زمان و هزینه بیشتری طلب میکند. در یک ویدیوی رئال، هزینه بازیگران، موقعیت مکانی و از همه مهمتر هزینه عوامل و تجهیزات فیلمبرداری را باید در نظر گرفت.
در موشن گرافیک بعد از اتمام پروژه به راحتی قادر به اعمال تغییرات و بهروزرسانی خواهید بود، اما در یک ویدیوی رئال، شاید امکان بازسازی مجدد موقعیت مکانی ابتدایی وجود نداشته یا به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز داشته باشد. بعد از بازسازی لوکیشن دقیقا به همان شکل ابتدایی، باید با بازیگران به منظور متقاعد کردنشان برای حضور مجدد در پروژه، وارد مذاکره شوید. به عبارت دیگر، انیمیشن برای اصلاح به زمان کمتری نسبت به یک فیلم تبلیغاتی واقعی نیاز دارد.
از نقطه نظر روانشناسی نیز میتوان به مزیتهای ساخت انیمیشن تبلیغاتی به جای یک ویدیوی رئال نگاه کرد. وجود نکاتی در موشن گرافیک سبب افزایش جذابیت آن شده و بیننده را به خود جلب خواهد کرد. بر اساس گفتههای یک روانشناس با نام نیکولا دیویس (Nicola Davis)، اگر میخواهید کاربران با محتوای شما ارتباط برقرار کنند، انیمیشن یا موشن گرافیک سرمایهگذاری ارزشمندی است. کافی است انیمیشنهای تبلیغاتی قدیمی که سالها پیش دیدهاید را به خاطر آورده و به ماندگاری آنها در مقایسه با ویدیوهای رئال توجه کنید.
رو آوردن برندهای بزرگ به استفاده از تبلیغاتی انیمیشنی
شرکتهای بزرگ و مخصوصا استارتاپها، در مسیر برندینگ، به انیمیشنهای تبلیغاتی رو آوردهاند، چرا اکنون ظرفیت بالای آنها در انتقال مفاهیم به خوبی مشخص شده است. این نوع ویدیوهای تبلیغاتی برای فروش محصولات، ارائه سرویسها و مخصوصا نمایش چگونگی استفاده از محصولات و سرویسها بسیار کاربردی هستند. شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و لینکدین به طور گسترده از آنها به منظور تشریح ویژگیها و قابلیتهای جدید پلتفرم خود استفاده میکنند.
یک انیمیشن تبلیغاتی میتواند هر چیزی، از دموی یک محصول گرفته تا یک تصویر در حال حرکت، باشد. محتوای ویدیویی نهایی ممکن است در قالب فایل گیف، کد اچتیامال یا یک ویدیوی کوتاه عرضه شود. فرمت مورد استفاده بدون در نظر گرفتن محدودیتها در نحوه پخش، اهمیتی ندارد. آن چه به طور واضح در تیزرهای انیمیشنی شرکتهای بزرگ مشاهده کردهایم، تلاش آنها برای کوتاهتر و سادهتر کردن ویدیوهای تبلیغاتی این چنینی است.
انیمیشنهای تبلیغاتی کارتونی
بسیاری از تبلیغات انیمیشنی امروزی به طور ساده از متن و گرافیک تشکیل میشوند. اما برای ساخت برخی دیگر زمان و هزینه بیشتری صرف شده و در عوض بازخوردی بهتری نیز دریافت خواهد شد. این دسته تیزرهای انیمیشنی میتوانند یک رندر سه بعدی از شبیهسازی کالای شما یا ویدیوهای لایو اکشن تکرارشونده باشند.
اما دسته بسیار پرمخاطب دیگر، انیمیشن کارتونی است که امروز به طور گسترده در صنعت تبلیغات ورود پیدا کرده است. تفاوت اصلی آنها داشتن مدت زمانی طولانیتر است، به طوری که بین ۱ الی ۳ دقیقه زمان دارند. در کمتر کمپین تبلیغاتی از انیمیشنهای کارتونی کوتاه استفاده میشود. مخصوصا اگر حق استفاده از یک شخصیت و کاراکتر کارتونی شناخته شده به منظور استفاده در ویدیوی تبلیغاتی خود را به دست بیاورید، به شکلی باورنکردنی در ذهن کاربر نفوذ خواهید کرد.
چرا ساخت انیمیشن تبلیغاتی به تیزرهای عادی ارجحیت دارد؟
صنعت تبلیغات به طور پیوسته در حال رنگ عوض کردن است و روز به روز راهکارهای جدیدی معرفی میشود. به عنوان نمونه امروز شاهد بهرهگیری از هوش مصنوعی برای تبلیغات هستیم، به طوری که شرکتها، با پی بردن به علاقههای کاربر به وسیله ردیابی فعالیتهای وی در دنیای وب، محصولاتی که احتمال خریدشان توسط این کاربر بالاتر است را در معرض دیدش قرار میدهند.
انیمیشن در مقایسه با این راهکار کمی قدیمیتر بوده و بر اساس ارزیابیها، تاثیرگذاری بسیار بالای آن به اثبات رسیده است. اگر هنوز به نحوه بهبود حضور برند خود در دنیای آنلاین پی نبرده و در یافتن بهترین محتوا به منظور اشتراکگذاری، با هدف جذب مشتری، تردید دارید، ساخت انیمیشن تبلیغاتی پاسخ شما است. برای این گفته دلیل داریم.
گیرایی بالا
اگر در پی جذب مخاطب و وادار کردنش به برقراری ارتباط با محتوای تبلیغاتی خود هستید، باید از انیمیشن تبلیغاتی استفاده کنید. دستیابی به این خواسته از طریق متن بسیار دشوار است. عکس کمی کار را راحتتر کرده و تیزر تبلیغاتی، مسیر را بسیار هموار میکند. همچنان گیرایی یک ویدیوی عادی در مقایسه با انیمیشن تبلیغاتی به مراتب کمتر است.
برخلاف تصور، جذب شدن به این دسته محتواها منحصر به کودکان نیست. دلیل رو آوردن به این نوع ویدیوهای تبلیغاتی، اثبات تاثیرگذاری بیشتر آنها روی ذهن بیننده از دیدگاه علم روانشناسی است.
کاهش هزینه
ساخت انیمیشن تبلیغاتی سبب صرفهجویی بسیار زیاد در زمان و هزینه خواهد شد. برخلاف تصور عموم، تیزرهای تبلیغاتی عادی منابع بیشتری طلب کرده و به هزینه بالاتری برای ساخت نیاز دارند. به عنوان نمونه یک ویدیوی تبلیغاتی تجاری عادی نیازمند گرد هم آوردن گروهی از افراد است. اگر در برنامه هر یک از آنها خللی وارد شود، کل تیم معطل باقی خواهد ماند. از نیاز به پرداخت دستمزد به تک تک افراد نباید غافل شد.
اما کاراکترهای درون انیمیشنهای تبلیغاتی، از شما هزینهای بابت حضورشان دریافت نمیکنند! همچنین میتوانید به تعداد دلخواه، شخصیت به ویدیو اضافه کنید. نکته بسیار مهم دیگری که هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی در مقایسه با ویدیوهای تجاری عادی را به شدت کاهش میدهد، آسودگی در پیادهسازی صحنههای خاص است. ایجاد برخی شرایط و صحنهها در دنیای واقعی خطرات خاصی را در پی داشته و به سرمایهگذاری زیادی نیاز دارد، اما در دنیای انیمیشن، خبری از این محدودیتها نیست.
ایجاد تصویری پایدار از برند
به وسیله استفاده از کاراکترهای کارتونی به عنوان سفیر برند خود، تصویری به یادماندنی در ذهن بیننده ایجاد خواهید کرد. آنها از این به بعد، همیشه این شخصیت تخیلی را به محصولات یا سرویسهای شما ارتباط خواهند داد. دلیل این اتفاق، همان گیرایی بالای انیمیشن تبلیغاتی است. هر چه ظاهر و سیما، صدا، حرکات بدن و طرز بیان کاراکتر خاصتر باشد، نفوذ بیشتری در ذهن بیننده خواهد شد.
پیشنهاد میکنیم برای خلق یک کاراکتر، دیوانهکنندهترین ایده ذهنتان را در نظر بگیرید، چرا که به لطف انیمیشن تبلیغاتی، هر رویایی در فکر شما قابل پیادهسازی است. محدوده فکر خود را گسترش داده و از نمونههای مشابه (برای الهامگیری و نه کپیبرداری) کمک بگیرید. همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، هیچ محدودیتی سد راه افکار شما نشده و قادر به متولد کردن هر کاراکتری هستید.
اثرگذاری بیشتر
بر اساس جدیدترین تحقیقات Crisp Media، ویدیوهای انیمیشنی در مقایسه با تبلیغات ویدیوی عادی، ۴.۵ برابر اثرگذاری بیشتری روی ذهن بیننده دارند! وقتی محتوای ویدیوی در صفحههای شخصی یا متعلق به کسب و کارتان در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، ظرفیت جذب مشتری به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را دارا است.
یکی از دلایل تاثیرگذاری بیشتر، کمک به ایجاد تصویری منحصربهفرد در ذهن بیننده است. برای تبلیغات ویروسی، محتواهای انیمیشنی و گرافیکی اثرگذارتر ظاهر میشوند. منظور از تبلیغات ویروسی، ترغیب شدن بیننده به اشتراکگذاری محتوای تبلیغاتی شما است. به این ترتیب متن، تصویر یا ویدیو همینطور دست به دست چرخیده و به سمع و نظر افراد بیشتری میرسد.
در ادامه به بررسی تاریخچهای از انیمیشن تبلیغاتی میپردازیم. از چه زمان استفاده از انیمیشن در تبلیغات آغاز شد و چرا هنوز به عنوان روشی بسیار پربازده، طرفداران زیادی دارد؟
تاریخچهای از انیمیشن تبلیغاتی
احتمالا هنوز از کودکی، چندین انیمیشن تبلیغاتی را در ذهن دارید. آنها به خوبی در ذهنتان نشسته و شما را به محصولی علاقهمند کردند. نکته مهم درباره این نوع ویدیوها، جذابیت زیادشان برای بزرگسالان در کنار کودکان است؛ افراد با شخصیتهای کارتونی و غیر واقعی ارتباط خوبی برقرار میکنند. این موضوع سبب شد صنایع زیادی از ابتداییترین روزهای ظهور انیمیشن، از آن به منظور تبلیغ برای خود بهره ببرند.
انیمیشن چیز تازهای نبوده و از هزاران سال پیش در اختیار انسان قرار داشته است. زمانی که انسانها از طریق تحرک اجسامريال داستانی را بیان میکردند، در واقع در حال استفاده از این مفهوم بودند. نقاشیهای درون غارهای مربوط به انسانهای عهد پارینه سنگی همه ایدهای از حرکت را به تصویر میکشیدند.
تکنولوژی برای اولین مرتبه، در سال ۱۶۰۳ و از طریق فانوس شعبدهبازی به این دنیا ورود پیدا کرد. این دستگاه تصاویری را از ورقهای شیشهای به نمایش میگذاشت. اگرچه از آن به عنوان اولین نوع انیمیشن افکنده شده روی یک سطح یاد میکنند، اما پی بردن به پایداری نظریه بینایی در دوره ویکتوریا (۱۸۳۷ الی ۱۹۰۱) سبب افزایش کاربرد تصاویر متحرک شد.
کتابی را در نظر بگیرید که صفحههای آن را با سرعت زیادی، به وسیله کشیدن انگشت شست، ورق میزنید. بر اساس پایداری نظریه بینایی، چشم انسان عکسهای پی در پی را در حال حرکت خواهد دید. هنرمندان از آن زمان شروع به ایجاد انیمیشن تبلیغاتی کردند. شاید شما نیز چنین کتابچههایی را به یاد بیاورید که به وسیله ورق زدن سریع صفحههای آنها، حرکت یک فوتبالیست یا رقص یک فرد به نمایش کشیده میشد.
عصر طلایی انیمیشن آمریکا (Golden Age of American Animation) در ابتدای قرن بیستم، انفجاری بزرگ در دنیای تصاویر متحرک بود. در این دوره، برای اولین مرتبه صدا نیز به تصاویر متحرک اضافه شد و شاهد انتشار اولین کارتونهای مصوت در اواخر دهه ۱۹۲۰ بودیم. در سال ۱۹۲۸، اولین قسمت میکس ماوس (Mickey Mouse) با نام Steamboat Willie توسط والت دیزنی ساخته و منتشر شد. این یکی از اولین انیمیشنهای همراه با صدا بود. والت دیزنی پنج سال قبل از تولید این انیمیشن تبلیغاتی و کارتونی تاسیس شده بود، اما بعد از پیدایش میکی ماوس، با سرعتی باورنکردنی رشد کرد. در این دوره شخصیتهای کارتونی بسیار محبوب دیگری همچون باگز بانی (Bugs Bunny) و ملوان زبل (Popeye) نیز خلق شدند.
البته همه کاراکترهای انیمیشنی موفق نبوده و برخی در زبالهدان تاریخ دفن شدند، اما شخصیتهایی همچون ملوان زبل، باگز بانی و میکی ماوس هنوز زنده بوده و طرفداران زیادی دارند. ویلی کرمه (Willie the Worm) یکی از همان کاراکترهای فراموش شده است، هر چند اولین انیمیشن ساخته شده مخصوص تلویزیون به شمار میرود. جالب است بدانید سفید برفی، که جزو قویترین شخصیتهای انیمیشنی در تاریخ محسوب میشود، یک سال قبل از ویلی کرمه و در سال ۱۹۳۷ میلادی خلق شد!
سفید برفی از یک جهت کاملا خاص و منحصربهفرد به شمار میرود؛ این اولین انیمیشنی بود که به وسیله نقاشیهای رسم شده با دست، در قالب یک فیلم کامل، ارائه شد. امروز کمتر کسی نامی از ویلی کرمه به خاطر دارد، اما سفید برفی و هفت کوتوله را اغلب میشناسند.
همانند هر مفهوم ملموس یا غیر ملموس تازه خلق شده دیگر، رفته رفته افکار به سمت استفاده از این تصاویر متحرک همراه با صدا در بیزینس رفت تا انیمیشن تبلیغاتی بیشتر رنگ و بوی پول بگیرد. عصر طلایی انیمیشن آمریکا تقریبا تا پیش از آغاز دهه ۱۹۶۰ به پایان رسید. در این زمان اولین انیمیشن کارتونی مخصوص شبکههای تلویزیونی، برای عموم مردم، منتشر شد؛ کارتون فلینتستنها (The Flintstones) هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار است!
از چندین دهه قبل از این اتفاق، انیمیشن تبلیغاتی مرسوم شد. علت این امر، عرضه تلویزیونهای خانگی و افزایش توانایی عموم مردم برای خرید آنها در دهه ۱۹۴۰ بود؛ خانوادههای آمریکایی بیشتر و بیشتری در این زمان به خرید تلویزیون برای منازل خود روی آوردند. شبکههای تلویزیونی به منظور تامین بودجه مورد نیازشان، به تبلیغات پرداختند. یک سری شخصیت انیمیشنی همچون خرگوش تریکس (Trix Rabbit) نیز به بهانه ساخت انیمیشن تبلیغاتی آفریده شد.
به مرور زمان مشخص شد انیمیشن کارتوتی، روشی بسیار کارآمد به منظور تبلیغات است. به همین دلیل اهمیت آن رفته رفته در این صنعت بیشتر شد. البته این دیدگاه، با ایده تماما سرگرمکننده بودن آن همپوشانی داشت. به عنوان نمونه، General Mills به عنوان یک تولیدکننده مواد غذایی بزرگ، در دهه ۱۹۶۰ اسپانسر سری تلویزیونی محبوب The Adventures of Rocky and Bullwinkle شد. جالب است بدانید حتی در سال ۲۰۱۴ نیز یک ویدیوی تبلیغاتی، برای یک شرکت بیمه، با استفاده از شخصیتهای این سری ساخته شد.