ساخت انیمیشن تبلیغاتی تاثیر باورنکردنی در رشد کسب و کار شما دارد - تیزر | Tzer | Tzer.ir
استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات

ساخت انیمیشن تبلیغاتی تاثیر باورنکردنی در رشد کسب و کار شما دارد

انیمیشن تبلیغاتی بیش از آن چه تصور می‌کنید در رشد یک کسب و کار تاثیرگذار خواهد بود. به وسیله ساخت انیمیشن تبلیغاتی می‌توانید بیزینس خود را به شکلی کاملا منحصربه‌فرد به دنیا معرفی کنید.

ساخت تیزر تبلیغاتی تنها روش ایجاد محتوایی به منظور معرفی کسب و کار خود به دیگران نیست. ساخت موشن گرافیک دنیای وسیعی داشته و فرصت‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. البته به طور دقیق، انیمیشن تبلیغاتی با موشن گرافیک تفاوت‌های زیادی دارد که در مطلبی جداگانه به بررسی دقیق تفاوت‌های میان این دو خواهیم پرداخت.

انیمیشن تبلیغاتی چیست؟

به طور ساده، یک انیمیشن تبلیغاتی، ویدیو یا تصویری تکرار شده به صورت حلقه‌ای تکرارشونده است که در آنلاین مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش تبلیغات از سال‌ها پیش مرسوم شده است، اما با توجه به پی بردن کسب و کارها به قدرت بالای نفوذ آن در ذهن کاربران، مدیران بیزینس‌های بیشتری به آن رو می‌آورند.

استفاده از انیمیشن در تبلیغات معمولا به صورتی است که یک حلقه تکرارشونده به صورت بینهایت شکل بگیرد، به طوری که بعد از رسیدن به آخرین فریم، پخش به صورت یکپارچه از اولین فریم ادامه پیدا کند. کاربر نباید در ابتدا متوجه این تکرار شود. در این نوع ویدیوهای تبلیغاتی می‌توان هر نوع محتوایی، از اعلام در راه بودن یا معرفی یک محصول جدید گرفته تا نحوه استفاده از محصولات کنونی، را گنجاند.

ابتدای سال 2018 شرکت فیس بوک اعلام کرد امکان ارائه انیمیشن‌هایی در قالب فایل GIF توسط شرکت‌های همکار، به منظور تبلیغات بنری در شبکه اجتماعی فیس بوک، به جای بنرهای تصویری و ثابت، فراهم شده است. تحقیقات نشان داده کاربران، در مقایسه با یک محتوای بصری ثابت و استاتیک، بیشتری به تحرک و پویایی توجه می‌کنند. مزیت ساخت انیمیشن تبلیغاتی به جای ویدیوهای عادی این است که نیازی به کلیک کردن روی دکمه پخش وجود نداشته و ابتدا و انتهایی وجود ندارد؛ مادامی که کاربر در صفحه قرار دارد، فریم‌ای به هم چسبیده را مشاهده خواهد کرد.

فید شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و لینکدین مملو از محتواهای اسپانسر شده، محتواهای تولید شده به دست صفحه‌های مورد علاقه و دنبال شده توسط شما و مخصوصا محتواهای ایجاد شده توسط دوستان و همکارانتان است. به همین دلیل به منظور جلب توجه یک کاربر پیش از اسکرول کردن و رد شدن وی از بخش کنونی صفحه دو یا سه ثانیه بیشتر فرصت ندارید. به همین دلیل در زمان ساخت انیمیشن تبلیغاتی باید تلاش کنید زمان آن را به 5 الی 6 ثانیه کاهش بدهید. به عنوان نمونه شرکت Pearl Capital در پلتفرم‌های مختلف از انیمیشن تبلیغاتی زیر به منظور معرفی اپلیکیشن موبایل خود استفاده کرده است.

انیمیشن تبلیغاتی شرکت Pearl Capital

قدرت انیمیشن تبلیغاتی را دست کم نگیرید

انیمیشن تبلیغاتی روشی قدرتمند و بسیار پربازده است، چرا که با استفاده از آن قادر به سرگرم کردن مخاطب در زمانی کوتاه خواهید بود. وقتی برای معرفی کسب و کار خود، به انیمیشن یا موشن گرافیک رو می‌آورید، آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار دارید، به طوری که هر ایده خلاقانه‌ شما تبدیل به یک محتوای ویدیویی خواهد شد. این در حالی است که در صورت ساخت یک تیزر واقعی، شاید قادر به مهیا کردن محیط مورد نظر، کاراکترهای دلخواه و از همه مهمتر بروز یک سری رویداد خاص در ویدیو، نباشید.

انیمیشن‌سازی با گذر زمان بیشتر و بیشتر پیشرفته می‌شود. به موازات آن، دسترسی و امکان استفاده از آن نیز برای افراد و شرکت‌های بیشتری فراهم شده است. امروز استفاده از انیمیشن تبلیغاتی به منظور برندسازی محدود به شرکت‌های بزرگ نبوده و هر کسب و کار کوچکی قادر به بهره بردن از آن‌ به نفع خود خواهد بود. از طرفی به خاطر نرم افزارها و ابزارهای حرفه‌ای جدید، ساخت یک انیمیشن تبلیغاتی به زمان چندان زیادی نیاز ندارد.

حین ساخت انیمیشن تبلیغاتی به کاراکترهایی که در آن استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید. همانطور که می‌دانید، یک سری شخصیت‌های کارتونی در انحصار شرکت‌های خاصی قرار دارد و در صورت استفاده از آن‌ها، کپی رایت را زیر پا گذاشته‌اید. اگر واقعا در پی برندسازی هستید، بهتر است زمان کافی صرف کرده و یک شخصیت کارتونی منحصربه‌فرد برای برندتان خلق کنید. تاثیرگذاری آن در ذهن کاربران از آن چه تصور می‌کنید بیشتر است.

تاثیر استفاده از انیمیشن در تبلیغات

90 درصد اطلاعات منتقل شده به مغز ما بصری است. این دسته اطلاعات 60 هزار مرتبه سریع‌تر از متن پردازش می‌شوند. گفته می‌شود یک عکس، بهتر است هزاران کلمه قادر به بیان یک مفهوم یا منتقل کردن یک منظور است. توانایی یک ویدیو در این زمینه در مقایسه با عکس، غیر قابل مقایسه است. ساخت ویدیو تبلیغاتی بسیار موثرتر از ارتباط کلامی با مخاطبان بوده و دیگران را بیشتر به همکاری با شما متقاعد خواهد کرد.

انتقال سریع و راحت اطلاعات، تنها مزیت استفاده از انیمیشن تبلیغاتی نیست. با این روش از قالب تکراری و یکنواختی که تا امروز در تبلیغات متنی یا بنری خود داشته‌اید، خارج خواهید شد. به وسیله نمایش پیام خود در قالب رسانه ویدیویی، توجه مخاطبانتان را در هر قسمت که می‌خواهید متمرکز کرده و تحلیل‌های مورد نظرتان را خورد آن‌ها خواهید داد! در ادامه می‌توانید دیدگاه خود را با استفاده از تکنیک‌های ویدیویی یا افکت‌های صوتی به قسمت‌های مختلف ویدیو اضافه کنید.

مزایای ساخت انیمیشن در مقایسه با ضبط ویدیو

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موشن گرافیک و انیمیشن این است که به مدیر کسب و کار اجازه می‌دهد مفهومی جدید را بدون هر گونه محدودیت خلق کند. تا هر کجا که ذهن شما، با کنار زدن قوانین موجود در طبیعت و حقایق، در رویاها پرواز می‌کند، امکان پیاده‌سازی آن در یک انیمیشن وجود دارد. این در حالی است که به تصویر کشیدن یک سری رویدادها حین ساخت ویدیوی تبلیغاتی عادی امکان‌پذیر نبوده یا هزینه بسیار زیادی روی دستتان می‌گذارد. در ادامه، به تماشای یک انیمیشن تبلیغاتی برای شرکت اسپاتیفای می‌نشینیم.

مقرون به صرفه و اقتصادی بودن، یکی دیگر از مزیت‌های بهره بردن از این نوع محتواهای ویدیویی توسط یک کسب و کار است. ساخت فیلم تبلیغاتی رئال در مقایسه با ساخت انیمیشن تبلیغاتی زمان و هزینه بیشتری طلب می‌کند. در یک ویدیوی رئال، هزینه بازیگران، موقعیت مکانی و از همه مهمتر هزینه عوامل و تجهیزات فیلمبرداری را نیز باید در نظر گرفت.

در موشن گرافیک بعد از اتمام پروژه به راحتی قادر به اعمال تغییرات و به‌روزرسانی خواهید بود، اما در یک ویدیوی رئال، شاید امکان بازسازی مجدد موقعیت مکانی ابتدایی وجود نداشته یا به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز داشته باشد. بعد از بازسازی لوکیشن دقیقا به همان شکل ابتدایی، باید با بازیگران به منظور متقاعد کردنشان برای حضور مجدد در پروژه، وارد مذاکره شوید. به عبارت دیگر، انیمیشن برای اصلاح به زمان کمتری نسبت به یک فیلم تبلیغاتی نیاز دارد.

از نقطه نظر روان‌شناسی نیز می‌توان به مزیت‌های ساخت انیمیشن تبلیغاتی به جای یک ویدیوی رئال نگاه کرد. وجود نکاتی در موشن گرافیک سبب افزایش جذابیت آن شده و بیننده را به خود جلب خواهد کرد. بر اساس گفته‌های یک روان‌شناس با نام نیکولا دیویس (Nicola Davis)، اگر می‌خواهید کاربران با محتوای شما ارتباط برقرار کنند، انیمیشن یا موشن گرافیک سرمایه‌گذاری ارزشمندی است. کافی است به انیمیشن‌های تبلیغاتی قدیمی که سال‌ها پیش دیده‌اید را به خاطر آورده و به ماندگاری آن‌ها در مقایسه با ویدیوهای رئال توجه کنید.

در ادامه به بررسی تاریخچه‌ای از انیمیشن تبلیغاتی می‌پردازیم. از چه زمان استفاده از انیمیشن در تبلیغات آغاز شد و چرا هنوز به عنوان روشی بسیار پربازده، طرفداران زیادی دارد؟

تاریخچه‌ای از انیمیشن تبلیغاتی

احتمالا هنوز از کودکی، چندین انیمیشن تبلیغاتی را در ذهن دارید. آن‌ها به خوبی در ذهنتان نشسته و شما را به محصولی علاقه‌مند کردند. نکته مهم درباره این نوع ویدیوها، جذابیت زیادشان برای بزرگسالان در کنار کودکان است؛ افراد با شخصیت‌های کارتونی و غیر واقعی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. این موضوع سبب شد صنایع زیادی از ابتدایی‌ترین روزهای ظهور انیمیشن، از آن به منظور تبلیغ برای خود بهره ببرند.

انیمیشن چیز تازه‌ای نبوده و از هزاران سال پیش در اختیار انسان قرار داشته است! زمانی که انسان‌ها از طریق تحرک اجسام داستانی را بیان می‌کردند، در واقع در حال استفاده از این مفهوم بودند. نقاشی‌های درون غارهای مربوط به انسان‌های عهد پارینه سنگی همه ایده‌ای از حرکت را به تصویر می‌کشیدند.

انیمیشن تبلیغاتی

تکنولوژی برای اولین مرتبه، در سال 1603 و از طریق فانوس شعبده‌بازی به این دنیا ورود پیدا کرد. این دستگاه تصاویری را از ورق‌های شیشه‌ای به نمایش می‌گذاشت. اگرچه از آن به عنوان اولین نوع انیمیشن افکنده شده روی یک سطح یاد می‌کنند،‌ اما پی بردن به پایداری نظریه بینایی در دوره ویکتوریا (1837 الی 1901) سبب شد تصاویر متحرک، به طور جدی وارد عرصه شوند.

کتابی را در نظر بگیرید که صفحه‌های آن را با سرعت زیادی، به وسیله کشیدن انگشت شست، ورق می‌زنید. بر اساس پایداری نظریه بینایی، چشم انسان عکس‌های پی در پی را به شکل در حال حرکت خواهد دید. هنرمندان از آن زمان شروع به ایجاد انیمیشن تبلیغاتی کردند. شاید شما نیز چنین کتابچه‌هایی را به یاد بیاورید که به وسیله ورق زدن سریع صفحه‌های آن، حرکت یک فوتبالیست یا رقص یک فرد به نمایش کشیده می‌شد.

عصر طلایی انیمیشن آمریکا (Golden Age of American Animation) در ابتدای قرن بیستم، انفجاری بزرگ در دنیای تصاویر متحرک بود. در این دوره، برای اولین مرتبه صدا نیز به تصاویر متحرک اضافه شد و شاهد انتشار اولین کارتون‌های مصوت در اواخر دهه 1920 بودیم. در سال 1928، اولین قسمتی میکس ماوس (Mickey Mouse) با نام Steamboat Willie توسط والت دیزنی ساخته و منتشر شد. این یکی از اولین انیمیشن‌های همراه با صدا بود. والت دیزنی پنج سال قبل از تولید این انیمیشن تبلیغاتی و کارتونی تاسیس شده بود، اما بعد از پیدایش میکی ماوس، با سرعتی باورنکردنی رشد کرد. در این دوره شخصیت‌های کارتونی بسیار محبوب دیگری همچون باگز بانی (Bugs Bunny) و ملوان زبل (Popeye) نیز خلق شدند.

البته همه کاراکترهای انیمیشنی موفق نبوده و در زباله‌دان تاریخ دفن شدند، در حالی که شخصیت‌هایی همچون ملوان زبل، باگز بانی و میکی ماوس هنوز زنده بوده و طرفداران زیادی دارند. ویلی کرمه (Willie the Worm) یکی از همان کاراکترهای فراموش شده است، هر چند اولین انیمیشن ساخته شده مخصوص تلویزیون به شمار می‌رود. جالب است بدانید سفید برفی، که جزو قوی‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی در تاریخ محسوب می‌شود، یک سال قبل از ویلی کرمه و در سال 1937 میلادی خلق شد!

سفید برفی از یک جهت کاملا خاص و منحصربه‌فرد به شمار می‌رود؛ این اولین انیمیشنی بود که به وسیله نقاشی‌های کشیده با دست، در قالب یک فیلم کامل ارائه شد. امروز کمتر کسی نامی از ویلی کرمه به خاطر دارد، اما سفید برفی و هفت کوتوله را اغلب به یاد دارند.

همانند هر مفهوم ملموس یا غیر ملموس تازه خلق شده دیگر، رفته رفته افکار به سمت استفاده از این تصاویر متحرک همراه با صدا در بیزینس رفت تا انیمیشن تبلیغاتی بیشتر رنگ و بول پول بگیرد. عصر طلایی انیمیشن آمریکا تقریبا تا پیش از آغاز دهه 1960 به پایان رسید. در این زمان اولین انیمیشن کارتونی مخصوص شبکه‌های تلویزیونی، برای عموم مردم، منتشر شد؛ کارتون فلینتستن‌ها (The Flintstones) هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار است!

فلینتستن‌ها

چندین دهه قبل از این اتفاق، انیمیشن تبلیغاتی مرسوم شده بود. علت این امر، عرضه تلویزیون‌های خانگی و افزایش توانایی عموم مردم برای خرید آن‌ها در دهه 1940 محسوب می‌شود؛ خانواده‌های آمریکایی بیشتر و بیشتری در این زمان به خرید تلویزیون برای منازل خود روی می‌آوردند. شبکه‌های تلویزیونی به منظور تامین بودجه مورد نیازشان، به تبلیغات می‌پرداختند. یک سری شخصیت انیمیشنی نیز همچون خرگوش تریکس (Trix Rabbit) نیز به بهانه ساخت انیمیشن تبلیغاتی آفریده شدند.

انیمیشن تبلیغاتی

به مرور زمان مشخص شد انیمیشن کارتوتی، روشی بسیار کارآمد به منظور تبلیغاتی است. به همین دلیل اهمیت آن رفته رفته در این صنعت بیشتر شد. البته این دیدگاه، با ایده تماما سرگرم‌کننده بودنش همپوشانی داشت. به عنوان نمونه، General Mills به عنوان یک تولیدکننده مواد غذایی بزرگ، در دهه 1960 اسپانسر سری تلویزیونی محبوب The Adventures of Rocky and Bullwinkle شد. جالب است بدانید حتی در سال 2014 نیز یک ویدیوی تبلیغاتی، برای یک شرکت بیمه، با استفاده از شخصیت‌های این سری ساخته شد.

منبع: Tzer

1 نظر

به گفتگو بپوندید و نظر خود را به ما بگویید.

ایجاد محتوی جذاب با موشن گرافیک!پاسخ
شهریور 27, 1398 در 02:06 بعد از ظهر

دیگر از مزایای انیمیشن تبلیغاتی این است که شما قادر به ارائه یک مفهوم جدید به زندگی

نظری دهید