دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس (Huawei P40 Pro Plus)

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس ( پی ۴۰ ) فوق‌العاده است! به بررسی تخصصی تعداد سنسور ، رزولوشن، نمونه عکس ها و تصاویر ، کیفیت و زوم گوشی Huawei P40 Pro Plus می‌پردازیم.

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس دستاورد بیش از یک دهه تلاش دنیای فناوری در زمینه گوشی‌های هوشمند است. از دو سال قبل، تمرکز گوشی‌سازان بیشتر روی دوربین محصولاتشان قرار گرفته و اعداد و ارقام را در دوربین‌های موبایل بالا برده‌اند! امروز برای یک دوربین بدون آینه یا دی اس ال آر رزولوشن بالاتر از ۳۰ مگاپیکسلی متداول نبوده و بیشتر مختص پرچمداران و دوربین‌های گران قیمت است، اما برای گوشی‌های موبایل، استفاده از سنسورهای ۴۰، ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسلی حتی برای محصولات میان‌رده، کاملا عادی است!

رقیب اصلی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس، دوربین سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا است که در مطلبی جداگانه به طور مفصل آن را بررسی کردیم. رقیب دیگر آن، آیفون ۱۱ پرو مکس به شمار می‌رود. البته نباید از دوربین پرچمدارانی همچون شیائومی می ۱۰ پرو چشم‌پوشی کرد، اما در حال حاضر، رقابت اصلی بین این سه گوشی است. نباید از دومین گوشی رده بالای جدید شرکت Huawei یعنی هواوی پی ۴۰ پرو نیز غافل شد. دوربین این دو مدل شباهت‌های زیادی با یکدیگر داشته و اغلب مشخصات فنی آن‌ها یکسان است.

دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

این مطلب به چند قسمت تقسیم شده است. برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف می‌توانید از منوی زیر استفاده کنید. با کلیک روی هر عنوان، به همان بخش در مطلب ارسال خواهید شد.

مشخصات فنی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پرو پلاس

هواوی امسال شبیه به اپل و سامسونگ طی دو سال اخیر عمل و به صورت همزمان، سه گوشی پرچمدار معرفی کرد. برگ برنده این شرکت چینی در بازار موبایل، دو گوشی Huawei P40 Pro و +Huawei P40 Pro هستند، به همین دلیل در این مطلب توجهی به مدل پایه یعنی Huawei P40 نداشته و روی دو مدل رده بالاتر تمرکز می‌کنیم.

دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

دو گوشی نام برده وجوه تشابه بسیار بالایی با یکدیگر دارند. به عنوان نمونه نمایشگر هر دو ۶.۵۸ اینچی از نوع اولد با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس بوده و ابعاد بدنه، دقیقا ۱۵۸.۲ در ۷۲.۶ در ۹ میلی‌متر است. با این حال بهتر بودن دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس سبب شده وزن بیشتری (۲۲۶ گرم در برابر ۲۰۹ گرم) داشته باشد. تنها تفاوت دو گوشی دوربین آن‌ها است.

مشخصات فنی دوربین Huawei P40 Pro

  • سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۲۸ اینچی با اندازه پیکسل ۲.۴۴ میکرومتر / لنز واید و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر / پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)
  • سنسور ۱۲ مگاپیکسلی / لنز پریسکوپی و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/3.4 با فاصله کانونی ۱۲۵ میلی‌متر / پشتیبانی از OIS و PDAF به همراه زوم اپتیکال ۵ برابری
  • سنسور ۴۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۵۴ اینچی / لنز اولتراواید و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 با فاصله کانونی ۱۸ میلی‌متر / پشتیبانی از PDAF
  • سنسور TOF 3D
  • دوربین سلفی: دوگانه / سنسور ۳۲ مگاپیکسلی ۱/۲.۸ اینچی با اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر به همراه لنز واید دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر با پشتیبانی از فوکوس خودکار و توانایی فیلم برداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه / سنسور ثانویه از نوع ۳D ToF

مشخصات فنی دوربین Huawei P40 Pro Plus

  • سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۲۸ اینچی با اندازه پیکسل ۲.۴۴ میکرومتر / لنز واید و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر / پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)
  • سنسور ۸ مگاپیکسلی / لنز پریسکوپی و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/4.4 با فاصله کانونی ۲۴۰ میلی‌متر / پشتیبانی از OIS و PDAF به همراه زوم اپتیکال ۱۰ برابری
  • سنسور ۸ مگاپیکسلی / لنز تله فوتو و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 با فاصله کانونی ۸۰ میلی‌متر / پشتیبانی از OIS و PDAF به همراه زوم اپتیکال ۳ برابری
  • سنسور ۴۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۵۴ اینچی / لنز اولتراواید و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 با فاصله کانونی ۱۸ میلی‌متر / پشتیبانی از PDAF
  • سنسور TOF 3D
  • دوربین سلفی: دوگانه / سنسور ۳۲ مگاپیکسلی ۱/۲.۸ اینچی با اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر به همراه لنز واید دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر با پشتیبانی از فوکوس خودکار و توانایی فیلم برداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه / سنسور ثانویه از نوع ۳D ToF

بررسی اولیه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پرو پلاس

به جز اختلاف در میزان زوم، تفاوت دیگری بین دوربین دو گوشی وجود ندارد. دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس می‌تواند تا ۱۰ برابر و مدل دیگر تا ۵ برابر بزرگنمایی اپتیکال داشته باشد. به همین دلیل در این بررسی، اگر یک ویژگی در دوربین پی ۴۰ پرو و پی ۴۰ پرو پلاس متفاوت باشد، آن را به طور واضح بیان خواهیم کرد، در غیر این صورت هر بررسی به صورت عادی، درباره دوربین هر دو گوشی صدق می‌کند.

در مقایسه با دوربین پرچمدار سال گذشته هواوی از سری P، در مدل جدید تغییری کوچک اما اساسی به وجود آمد. همانند دوربین هواوی پی ۳۰ پرو، دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس و مدل پرو نیز از سنسوری با ترکیب زیر پیکسل‌های RYYB استفاده می‌کند، اما اصلی‌ترین تغییر آن، افزایش اندازه سنسور رنگی اصلی به اندازه ۴۰ درصد است. گفتنی است ترکیب رنگ زیر پیکسل‌های اغلب سنسورهای دوربین موبایل RGGB (قرمز سبز سبز آبی) است، اما در RYYB دو خانه سبز، با دو خانه زرد جایگزین شده‌اند. دلیل این کار، تلاش برای افزایش توانایی سنسور در دریافت نور از محیط و بالاتر رفتن قابلیت عکاسی در محیط‌های تاریک است.

دوربین هواوی پی 40 پرو
Huawei P40 Pro

سنسور اصلی دوربین پرچمداران تازه وارد هواوی، که رزولوشن آن با افزایش اکنون به ۵۰ مگاپیکسل رسیده است، ۱/۱.۲۸ اینچ اندازه دارد! این موضوع نشان می‌دهد رفته رفته اندازه سنسورهای دوربین گوشی در حال نزدیک شدن به دوربین‌هایی همچون سونی RX100 است!

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس و برادر کوچکتر آن قادر به گرفتن عکس‌هایی ۱۲.۵ مگاپیکسلی است. اما چرا باید رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل را به ۵۰ مگاپیکسل ترجیح داد؟ این حالت کاهش رزولوشن Pixel-Binning نام دارد. در این روش عکاسی، اطلاعات چهار سنسور داخل یک سنسور تجمیع شده و عکسی با محدوده دینامیکی پویاتر، شارپنس و نور بهتر در کنار کنتراست بالاتر، به علاوه نویز کمتر، ثبت خواهد شد. این اتفاق مدیون استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط همه سنسورها و سپس یک سری پردازش سنگین روی همه آن‌ها است.

سازنده مدعی است پرچمدار جدید در مقایسه با قبل بهتر تکان‌های دست را مدیریت و خنثی می‌کند. در نتیجه مخصوصا در محیط‌های تاریک، عکس‌هایی با محوشدگی کمتر و وضوح بیشتر ثبت خواهد شد. حالت عکاسی در شب (Night Mode) و سیستم فوکوس خودکار، هر دو در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پی ۴۰ پرو پلاس پیشرفت کرده‌اند.

سنسور دارای لنز اولترا واید دوربین هر دو مدل یکسان است. رزولوشن آن ۴۰ مگاپیکسل بوده و با نام Cine شناخته می‌شود. سال گذشته شاهد استفاده از آن در هواوی میت ۳۰ پرو بودیم. جالب است بدانید کار ضبط ویدیو توسط دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس روی دوش این سنسور قرار دارد. یکی از کاستی‌های این پرچمدار چینی در مقایسه با گوشی‌هایی همچون گلکسی اس ۲۰ اولترا و شیائومی می نوت ۱۰، عدم توانایی برای فیلم برداری ۸K است، هر چند با توجه به محدود بودن نمایشگرهای با پشتیبانی از ویدیوهای دارای این رزولوشن، قابلیت یاد شده چندان در عمل کاربردی و مهم نیست.

سنسور دیگر ۱۲ مگاپیکسلی بوده و یک لنز پریسکوپی با توانایی زوم اپتیکال ۵ برابری روی آن قرار دارد. ساختار زیرپیکسل‌های آن شبیه به سنسور اصلی، RYYB است. حین بررسی اولیه دوربین Huawei P40 Pro و Huawei P40 Pro Plus به نکات مهمی برخورد کردیم:

  • عکس‌های عادی (که با سنسور اصلی گرفته می‌شوند)، در مقایسه با تصاویر هواوی پی ۳۰ پرو طبیعی‌تر بوده و جزئیات درون آن‌ها بسیار بیشتر است. تفاوت دیگر، کاهش نسبی شارپنینگ محسوب می‌شود.
  • عکس‌های دارای میدان دید بالا (اولتراواید) کیفیت بیشتری در مقایسه با مدل قبلی دارند، اما به خاطر استفاده از لنزی متفاوت، دیگر امکان گرفتن عکس‌های ماکرو با آن میسر نیست.
  • لنز پریسکوپی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. حداکثر زوم اپتیکال آن ۵x است، با این حال در حالت بزرگنمایی ۱۰x (زوم هیبریدی) همچنان عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. حداکثر توانایی برای بزرگنمایی ۵۰x است، هر چند در این حالت امکان گرفتن عکسی واضح وجود نداشته و صرفا به یک دید کلی درباره نقطه‌ای دور دست پیدا خواهیم کرد. مدل پرو پلاس قادر به بزرگنمایی اپتیکال ۱۰x، بزرگنمایی هیبریدی ۲۰x و بزرگنمایی دیجیتالی ۱۰۰x است.
  • پرچمداران جدید شرکت Huawei همچنان عکس‌هایی با شارپنس بیش از اندازه ثبت می‌کنند، به همین دلیل در محیط‌های بیرونی، جنب و جوش داخل فریم بالاتر از حد واقعی خواهد بود. بسیاری از کاربران به این موضوع اهمیت نداده و حتی آن را افکتی جذاب تصور می‌کنند. با این حال هواوی به وسیله انتشار یک آپدیت نرم افزاری، به زودی آن را برطرف خواهد کرد.
  • همانند گلکسی اس ۲۰ اولترا، سنسور اصلی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس و همچنین مدل پایین‌تر از آن، اندازه بزرگی دارد. نتیجه آن توانایی برای گرفتن عکس‌های پرتره (به وسیله اعمال افکت بوکه) و البته دارای فوکوس بیش از اندازه است. با ذره‌ای تکان خوردن دست، سوژه اصلی همانند پس‌زمینه محو خواهد شد. پس در صورت امکان از سه پایه استفاده کنید.
  • با وجود استفاده از سنسورهای متفاوت، توانایی عکاسی در محیط‌های تاریک بهبود چندانی در مقایسه با Huawei P30 Pro نداشته است.

توانایی بالا برای زوم بدون کاهش کیفیت

همانند Huawei P30 Pro، جانشین آن نیز دارای قابلیت زوم اپتیکال تا ۵ برابر است. گوشی +Huawei P40 Pro اما می‌تواند تا ۱۰ برابر زوم اپتیکال ارائه کند. البته مدل پایین‌تر از آن نیز قادر به زوم ۱۰x است، اما در این حالت بزرگنمایی آن خالص نبوده و هیبریدی محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم، تنها تفاوت دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس با مدل پرو اختلاف در سنسور و لنز مخصوص زوم است.

دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس
Huawei P40 Pro Plus

طی چند سال اخیر، در گوشی‌های هوشمند پرچمدار برای فراهم شدن قابلیت زوم بدون از دست رفتن کیفیت، از یک لنز تله فوتو استفاده شد. حداکثر توان بزرگنمایی اپتیکال این نوع لنز ۲x الی ۳x است. در گوشی‌های دوربین محوری همچون هواوی پی ۳۰ پرو، گلکسی اس ۲۰ اولترا و چند پرچمدار چینی، تله فوتو با لنز پریسکوپی جایگزین شد. این نوع لنز قادر به بزرگنمایی اپتیکال بین ۴x الی ۵x است.

در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس برای اولین مرتبه شاهد استفاده از دو لنز مخصوص زوم هستیم! در ماژول آن نه تنها یک لنز پریسکوپی، بلکه یک لنز تله فوتو نیز دیده می‌شود! رزولوشن هر دو سنسور دارای لنز زوم ۸ مگاپیکسل است، اما در همکاری با یکدیگر، قدرت فوق‌العاده‌ای به دوربین می‌بخشند.

نمونه عکس‌های دوربین هواوی پی ۴۰ پرو

با تماشای عکس‌های زیر به خوبی به توان زوم دوربین گوشی هواوی پی ۴۰ پرو پی خواهید برد.

بررسی تخصصی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پرو پلاس

در ادامه به صورت مفصل به بررسی دیگر ویژگی‌های دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. اگر حین خرید یک گوشی موبایل تاکید خاصی روی کیفیت دوبین آن داشته و روی مشخصات فنی و قابلیت‌هایش ریز می‌شوید، این بررسی به شما کمک خواهد کرد تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب بررسی دوربین پرچمدار سامسونگ به عنوان رقیب اصلی دوربین Huawei P40 Pro Plus را نیز از دست ندهید. لینک آن در ابتدای همین مطلب قرار دارد.

سنسور اصلی از نوع RYYB

بزرگترین شرکت گوشی‌ساز چینی ادعا می‌کند استفاده از سنسوری با ترکیب زیرپیکسل‌های RYYB توان دریافت نور در دوربین موبایلش را تا ۴۰ درصد افزایش داده است! این پیشرفت با در نظر گرفتن چالش دوربین گوشی‌های هوشمند در دریافت نور از محیط بسیار مهم محسوب می‌شود. تکرار استفاده از این ترکیب نشان می‌دهد همانند گوشی رده بالای قبلی از سری P، دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس و همچنین برادر کوچکتر آن برای عکاسی در محیط‌های تاریک توانایی فوق‌العاده‌ای دارند.

در دنیای فناوری، استفاده از یک سنسور دوربین با ترکیب زیر پیکسل‌های RYYB برای نخستین مرتبه رخ داد. اغلب سنسورها از ترکیب RGGB استفاده می‌کنند، به این معنی که دو زیر پیکسل سبز، یکی قرمز و دیگری آبی است. در دوربین Huawei P30 Pro و Huawei P40 Pro دو خانه سبز با رنگ زرد جایگزین شد. تفاوت در طیف نور زرد، همان دلیل افزایش توانایی در دریافت نور محیط توسط سنسور جدید محسوب می‌شود.

ابتدا باید با فیلتر Bayer و نحوه عملکرد آن آشنایی پیدا کنید. یک فیلتر Bayer آرایه‌ای از فیلترهای رنگ قرار گرفته روی سنسور تصویر به شمار می‌رود. بد نیست بدانید به خاطر ارائه این راهکار توسط آقای برایس بیر (Bryce Bayer) به این صورت نام‌گذاری شد.

سنسور RYYB دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

اما چه نیازی به آرایه‌ای از فیلترهای رنگی وجود دارد؟ سنسور تصویر به نوعی طراحی شده که فقط به نور حساس است و نسبت به رنگ‌ها حساسیتی ندارد. به همین دلیل در صورت نبود آن‌ها، عکس گرفته شده با یک دوربین دیجیتال، سیاه و سفید خواهد شد. در ابتدا نور ماورای بنفش و مادون قرمز از طریق یک سری فیلتر تصفیه می‌شود. سپس نوبت به فیلتر نور واقع در طیف قابل رویت می‌رسد. این کار بر عهده فیلتر Bayer قرار دارد.

این فیلتر لایه‌ای رنگی روی هر پیکسل قرار می‌دهد. در شبکه‌ای متشکل از چهار پیکسل (۲*۲ خانه) در ترکیب RGGB، دو پیکسل سبز، یک قرمز و یک آبی قرار می‌گیرد. این ترکیب، متداول‌ترین فیلتر رنگ است، چرا که بینایی انسان سه رنگی بوده و به طور عمده فقط به سه گروه از طول موج‌های نور حساسیت دارد. این موج‌ها، رنگ‌های آبی، قرمز و سبز محسوب می‌شوند.

نه تنها در طراحی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس بلکه همه گجت‌های دیجیتالی مخصوص ثبت عکس به این ویژگی توجه می‌شود. مغز انسان طبق همپوشانی موج‌های سه رنگ یاد شده، می‌تواند رنگ‌های دیگر را پردازش کند، در حالی که آن‌ها حقیقی نیستند. دوربین‌ها با در نظر گرفتن چگونگی عملکرد چشم انسان طراحی شده و در باطن، سه رنگی هستند.

فیلتر Bayer داخل یک شبکه ۲*۲ داخل حسگر تصویر، یک لنز قرمز، یک آبی و دو سبز قرار می‌دهد. نوری که از داخل آرایه عبور می‌کند، فیلتر خواهد شد. به عنوان نمونه، زیر پیکسل پایین لنز قرمز، عکسی سیاه و سفید دریافت کرده و سپس اشیای دارای رنگ قرمز را مشخص خواهد کرد. همه اشیای قرمز رنگ داخل تصویر، روشن می‌شوند. این اتفاق درون سه زیر پیکسل دیگر نیز رخ می‌دهد.

سنسور RYYB دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

وحود این فیلترها سبب می‌شود عکسی متشکل از سطوح مختلف نوردهی به ازای هر پیکسل، در اختیار داشته باشیم. برای درست کردن رنگ‌های واقعی، نیازمند فرآیند Debayering یا Demosaicing هستیم. قابلیت تفسیر مقادیر رنگ‌های مختلف روی دوش یک الگوریتم پیچیده قرار دارد. این الگوریتم معمولا توسط هر گوشی‌ساز به شکلی متفاوت توسعه پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر دو گوشی از دو برند مختلف از یک سنسور دوربین یکسان استفاده کنند، کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط آن‌ها یکسان نخواهد بود.

به شکل ساده، این الگوریتم اطلاعات به دست آمده توسط هر پیکسل را همراه با پیکسل‌های کناری آن در نظر می‌گیرد. با این کار، رنگ اصلی آن‌ها مشخص خواهد شد. هر چقدر دقت بیشتر باشد، رنگ‌های داخل تصویر در نهایت بیشتر به دنیای واقعی شباهت پیدا می‌کنند. دقت در ترسیم رنگ‌ها، یکی از مهمترین فاکتورهای ارزیابی کیفیت یک دوربین از جمله دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس است.

عکس دیجیتال خام و پردازش نشده یک سنسور همواره سیاه و سفید است، به همین دلیل به فرآیند Demosaicing نیاز داریم. در اپلیکیشن‌های ویرایش فرمت RAW نیز از طریق یک الگوریتم Demosaicing  اختصاصی، رنگ‌ها مشخص می‌شوند. دقیقا به همین دلیل در صورت استفاده از ابزارهای ویرایش تصویر متفاوت، عکس RAW نهایی کیفیت متفاوتی خواهد داشت.

با اتمام فرآیند Demosaicing نوبت به پردازش‌های بعدی می‌رسد. اکنون نوبت به آن رسیده تا نحوه نوردهی، کنتراست، نقاط دارای اهمیت، سایه‌ها، وایت بالانس و دیگر فاکتورها مشخص شوند.

فیلتر Bayer از آرایه زیر پیکسل‌های RGGB استفاده می‌کند. همانطور که گفتیم علت استفاده از آن، تلاش برای تقلید ساختار چشم انسان است. اما چرا در این ترکیب دو زیر پیکسل سبز وجود دارد؟ علت، قرارگیری آن در میانه طیف رنگ قابل مشاهده توسط انسان است. به عبارتی ساده‌تر چشم انسان بیشترین حساسیت را به رنگ سبز دارد. کانال سبز به عنوان روشنایی عمل کرده و تنظیم سطح سبز داخل تصویر، میزان روشنایی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌دهد.

سنسور رنگی دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

در سنسور RYYB دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس از یک فیلتر رنگی متفاوت استفاده شده و جایگزینی برای RGGB است. این نخستین مرتبه‌ای نیست که شرکتی دست به نوآوری شده و به ترکیبی متفاوت از RGGB همیشگی رو می‌آورد.

به عنوان نمونه باید به ترکیب CYYM اشاره کرد که متشکل از رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد و ارغوانی است. این ترکیب، توان سنسور را در دریافت نور بالا می‌برد. فراموش نکنید فیلتر Bayer، همانطور که از نامش پیداست، یک فیلتر است، در نتیجه قسمتی از نور در زمان عبور از آن از بین می‌رود! دلیل عدم محبوب شدن CYYM، نیازمندی‌ به الگوریتم‌های Demosaicing بسیار پیچیده است.

سنسور RYYB دوربین Huawei P40 Pro Plus نیز با مشکل توسعه یک الگوریتم پیچیده برای فرآیند Demosaicing مواجه شد، اما هواوی به خاطر بهبود شدید در توانایی دریافت نور از محیط به وسیله استفاده از زیر پیکسل‌های زرد، این سختی را به جان خرید!

مقایسه عکس‌های دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پرو پلاس با دیگر پرچمداران نشان داد آن‌ها دارای ته مایه‌ای زرد رنگ هستند. به احتمال زیاد علت، تفاوت اساسی در ساختار سنسور اصلی آن‌ها است. به وسیله تماشای عکس‌های گرفته شده با دوربین این دو گوشی و سپس مقایسه آن‌ها با سایر تصاویر، بهتر متوجه این موضوع خواهید شد.

عکس‌های هواوی پی ۴۰ پرو پلاس با زوم ۱۰۰x

همانطور که گفتیم مدل پلاس پرچمدار سال ۲۰۲۰ هواوی از نظر قابلیت زوم بدون کاهش کیفیت، بی‌رقیب است؛ گوشی +Huawei P40 Pro می‌تواند به صورت اپتیکال، هیبریدی و دیجیتالی به ترتیب ۱۰ برابر، ۲۰ برابر و ۱۰۰ برابر زوم کند. این میزان برای دوربین Huawei P40 Pro دقیقا نصف می‌شود. به تازگی نمونه عکس‌های دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس برای نشان دادن قدرت زوم آن منتشر شده است.

مشخصات دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

پیشتر در نمونه تصاویر گرفته شده توسط گوشی Samsung Galaxy S20 Ultra به دید خوبی درباره زوم دیجیتالی ۱۰۰ برابری دست پیدا کردیم. پشتوانه گوشی این شرکت برای فراهم کردن چنین قابلیتی، استفاده از سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی است، چرا که لنز پریسکوپی آن ۴x بیشتر زوم اپتیکال ارائه نمی‌کند. تا زمان مقایسه شانه به شانه عکس‌های گرفته شده با هر دو مدل در یک منظره خاص، نمی‌توان دقیق اظهار نظر کرد، اما در نگاه اول، دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس در ۱۰۰x بزرگنمایی، عکس‌های بهتری ثبت می‌کند.

در پنج عکس زیر، مرحله به مرحله زوم کردیم. در عکس آخر، قدرت باورنکردنی زوم ۱۰۰ برابری دوربین Huawei P40 Pro Plus به خوبی پیداست!

در منظره‌ای دیگر باز هم قدرت بزرگنمایی گوشی پرچمدار Huawei به رخ رقبا کشیده شد. منظره‌ای که دور دست که با چشم عادی قابل مشاهده نیست، به راحتی روی نمایشگر گوشی نقش می‌بندد.

نتیجه‌گیری و سخن آخر

در انتهای بررسی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و پرو پلاس نکته مهمی را یادآوری می‌شویم. در نظر داشته باشید به خاطر تحریم هواوی توسط آمریکا، گوشی‌های آن با همه گجت‌های اندرویدی بازار متفاوت است. گوگل دیگر حق همکاری با این شرکت چینی را نداشته و محصولات Huawei از قابلیت‌های زیادی به همین دلیل محروم شده‌اند. این نکته درباره پرچمداران جدید از سری P نیز صدق می‌کند.

سیستم عامل‌های پلتفرم اندروید متن باز هستند، به این معنی که هر شرکتی می‌تواند از آن‌ها برای ساخت گجت‌های الکترونیکی استفاده کند. با این حال بدون سرویس‌های گوگل، عملا استفاده از آن‌ها ناممکن یا بسیار دشوار است. بستر مورد نیاز برای اجرای تعداد زیادی از بازی‌ها و نرم افزارهای اندرویدی، گوگل پلی سرویس است. از طرفی می‌دانیم به خاطر تحریم هواوی و در ادامه قطع همکاری این شرکت با گوگل، دیگر امکان استفاده از گوگل پلی سرویس میسر نیست.

اگرچه راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و نصب این سرویس و در ادامه آن سایر اپلیکیشن‌های گوگل وجود دارد، اما به صورت پیش‌فرض، نصب و استفاده از جیمیل، یوتیوب، مپس، ویز (Waze)، درایو و مخصوصا گوگل پلی استور امکان‌پذیر نیست. یعنی روی گوشی هوشمند خود، به اصلی‌ترین فروشگاه اندروید دسترسی ندارید. پوش نوتیفیکیشن، گواهینامه لاگین و بی‌شمار ویژگی دیگر در دستگاه‌های اندرویدی در گرو سرویس‌های گوگل است، اما گوشی‌های هواوی از آن‌ها به صورت پیش‌فرض محروم هستند.

البته هواوی یک فروشگاه نرم افزاری اختصاصی با نام اپ گالری را راه انداخته و در گوشی‌های اندرویدی خود، هواوی موبایل سرویس را پیاده کرده است. این شرکت چینی با هدف تشویق توسعه‌دهندگان به همکاری، اعلام کرد تا دو سال همه سود به جیب آن‌ها رفته و شرکت هیچ سهمی دریافت نمی‌کند. از طرفی هم‌اکنون، برای بسیاری از نرم افزارهای گوگل، جایگزین‌هایی در اپ گالری معرفی شده است. به عنوان نمونه باید به انواع ویرایشگرها برای ادیت عکس بعد از ثبت آن‌ها با دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس اشاره کرد.

در هر صورت قبل از خرید گوشی‌های جدید هواوی مخصوصا پرچمداران گران قیمت آن، این نکات را مد نظر داشته باشید. در قدرتمند و باکیفیت بودن دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس هیچ شکی نیست، اما بررسی تخصصی آن نشان داد اکنون بهترین نبوده و گزینه‌های بهتری نیز وجود دارند. البته بعید نیست شرکت سازنده در آینده‌ای نزدیک، به وسیله انتشار یک آپدیت نرم افزاری، کیفیت دوربین پرچمداران سال ۲۰۲۰ خود را زیر و رو کند. طی سال‌های گذشته دریافتیم در دنیای دوربین‌ها، اهمیت نرم افزار حتی از سخت افزار نیز بیشتر است.

منبع: androidcentral

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی